Tijdritfietsen
help gevraagd:
Inleiding:
Beginnend tijdrijder (maar vroeger veel traithlons gedaan toen ik in Honolulu woonde oa veel kwartjes en 2x een halve gedaan op het parcours van de huidige Ironman (Keahou; dat was toen nog 1/2 ironman distance)).
rij veel kms op de weg (ca 10.000/jaar) veel (Belgische)toertochten en cyclos. Alles verder uitgevoerd met Campa groepen.
Wil direct een goede start maken met goed materiaal.
Vragen:
- Campa of shimano/sram? Ik heb alles in campa en wil eigenlijk bij campa blijven. Ik neem aan dat het dan Campa 10sp wordt? Iemand enig idee of campa met 11sp timetrial spul gaat brengen? Op de BM werd ik enigszins afgeleid door de promo dames en heb geen vertegenwoordiger gesproken. Er staat iig niets vermeld in de nieuwe catalogus. Is het uberhaupt nog wel verkrijgbaar?
Is het mogelijk om SRAM/Shimi tijdritschakelverstellers te gebruiken met campa V+A derries of heb je dan shiftmates oid nodig?
Andere mogelijkheid is dus wel over te schakelen naar Sram/shimi voor de tijdrit fiets maar dan is de vraag kan ik makkelijk een andere body kopen voor mijn huidige campa-wielensets (oa: 1x Campa Record-2004; 2x DTswiss240s; 1x powertab en specifiek voor deze fiets een setje Edco Furkas).
Sram of shimi? Hier heb ik geen verstand van (ik rij immers campa).
- Frame: twijfel tussen Cervelo P2 (Vos of Salden) of bv Canyon Speedmax AL of bv (tip van Litespeed) een ProLite frame.
- Zelfbouw of laten bouwen? Ik sleutel zelf mijn Race en MTB's in elkaar, mar heb geen idee of bijvoorbeeld het goed te doen is om door het frame doolropende kabels goed te installeren op een kaal frame? Lopen de kabelgootjes binnendoor? Of is het een hoop gepruts om het kabeltje er weer uit te krijgen? Of hangt dit af van het merk?
- Tijdrit stuur. In mijn vroegere triathlon tijd was er weining keus (begon met een profile opklapstuur en later een Syntace opzetstuur).
Wat is een verstandige allround keuze? straight; s-bend; skibend; J-bend? Geen idee wat lekker zit. Hangt natuurlijk ook af van de afstand en het doel. Ik denk dat ik wat meer tot mijn recht kom op de wat langere afstanden. Dus eerder een s of ski bend.
- Houding en afstelling. Samenhangend met de vraag zelf bouwen of op laten bouwen. Op mijn racefietsen doe ik allemaal zelf deels op gevoel deels op wat ik her en der lees. Zo rijd ik mijn beide wegfietsen met ca 2 cm langere stuurpen dan in 1e instantie via de webstie van desbetreffend mer eruit kwam.
Tips of hints naar andere forums zijn welkom (ik ben bekend met oa slowtwitch voor triatlon info en bv competive cyclist voor een maat calculatie).
Inleiding:
Beginnend tijdrijder (maar vroeger veel traithlons gedaan toen ik in Honolulu woonde oa veel kwartjes en 2x een halve gedaan op het parcours van de huidige Ironman (Keahou; dat was toen nog 1/2 ironman distance)).
rij veel kms op de weg (ca 10.000/jaar) veel (Belgische)toertochten en cyclos. Alles verder uitgevoerd met Campa groepen.
Wil direct een goede start maken met goed materiaal.
Vragen:
- Campa of shimano/sram? Ik heb alles in campa en wil eigenlijk bij campa blijven. Ik neem aan dat het dan Campa 10sp wordt? Iemand enig idee of campa met 11sp timetrial spul gaat brengen? Op de BM werd ik enigszins afgeleid door de promo dames en heb geen vertegenwoordiger gesproken. Er staat iig niets vermeld in de nieuwe catalogus. Is het uberhaupt nog wel verkrijgbaar?
Is het mogelijk om SRAM/Shimi tijdritschakelverstellers te gebruiken met campa V+A derries of heb je dan shiftmates oid nodig?
Andere mogelijkheid is dus wel over te schakelen naar Sram/shimi voor de tijdrit fiets maar dan is de vraag kan ik makkelijk een andere body kopen voor mijn huidige campa-wielensets (oa: 1x Campa Record-2004; 2x DTswiss240s; 1x powertab en specifiek voor deze fiets een setje Edco Furkas).
Sram of shimi? Hier heb ik geen verstand van (ik rij immers campa).
- Frame: twijfel tussen Cervelo P2 (Vos of Salden) of bv Canyon Speedmax AL of bv (tip van Litespeed) een ProLite frame.
- Zelfbouw of laten bouwen? Ik sleutel zelf mijn Race en MTB's in elkaar, mar heb geen idee of bijvoorbeeld het goed te doen is om door het frame doolropende kabels goed te installeren op een kaal frame? Lopen de kabelgootjes binnendoor? Of is het een hoop gepruts om het kabeltje er weer uit te krijgen? Of hangt dit af van het merk?
- Tijdrit stuur. In mijn vroegere triathlon tijd was er weining keus (begon met een profile opklapstuur en later een Syntace opzetstuur).
Wat is een verstandige allround keuze? straight; s-bend; skibend; J-bend? Geen idee wat lekker zit. Hangt natuurlijk ook af van de afstand en het doel. Ik denk dat ik wat meer tot mijn recht kom op de wat langere afstanden. Dus eerder een s of ski bend.
- Houding en afstelling. Samenhangend met de vraag zelf bouwen of op laten bouwen. Op mijn racefietsen doe ik allemaal zelf deels op gevoel deels op wat ik her en der lees. Zo rijd ik mijn beide wegfietsen met ca 2 cm langere stuurpen dan in 1e instantie via de webstie van desbetreffend mer eruit kwam.
Tips of hints naar andere forums zijn welkom (ik ben bekend met oa slowtwitch voor triatlon info en bv competive cyclist voor een maat calculatie).
ben momenteel bezig om een tijdrit monster op te bouwen alleen nu loop ik tegen een probleem aan.
Uci is minimaal 5 cm achter de bracket. Als ik het zadel naar achter schuif, loop de voorkant van de zadelrails vast tegen de zadelpen. is het een mogelijkheid om hier iets van af te vrezen of te vijlen. Dat lak beschadigt geen probleem wordt toch nog gespoten
zie foto;s [img=http://img227.imageshack.us/img227/7435/sl372161.jpg]
[img=http://img526.imageshack.us/img526/8799/sl372108.jpg]
op de onderste foto staat het zadel nog in de voorste stand, dan ga ik zeker niet aan de 5 cm komen. dus als het zadel in de achterste stand staat ideeen en oplossingen welkom
Uci is minimaal 5 cm achter de bracket. Als ik het zadel naar achter schuif, loop de voorkant van de zadelrails vast tegen de zadelpen. is het een mogelijkheid om hier iets van af te vrezen of te vijlen. Dat lak beschadigt geen probleem wordt toch nog gespoten
zie foto;s [img=http://img227.imageshack.us/img227/7435/sl372161.jpg]
[img=http://img526.imageshack.us/img526/8799/sl372108.jpg]
op de onderste foto staat het zadel nog in de voorste stand, dan ga ik zeker niet aan de 5 cm komen. dus als het zadel in de achterste stand staat ideeen en oplossingen welkom
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Zadel ruilen tegen een Adamo zadel? In feite ontbreekt bij deze zadels gewoonweg de punt. Hierdoor heb je wat meer marge bij de montage van het zadel. Volgens gebruikers (ik niet) werkt het ook nog eens uitstekend als specifiek TT-zadel, omdat je door het ontbreken van een punt, makkelijker diep kunt zitten.
http://www.ismzadel.nl/contents/nl/d16_ ... zadel.html
http://www.ismzadel.nl/contents/nl/d16_ ... zadel.html
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
skater-nh schreef:iemand al ervaringen met de Dia Compe TT shifters, scheelt nog al wat met de prijs van shimano
zie de link wiggle
Let wel dat deze zonder index zijn. De shifter klikt dus niet, maar je moet zelf de afstelling fijnstellen.
Of gewoon goed zoeken / Ebay in de gaten houden, dan kun je ook voor weinig Shimano's kopen. Je kunt dan voor 10speed uitgaan van de SL-BS78 (is iets goedkoper) of de SL-BS79 (de nieuwere variant waarbij het vaste deel zwart is).
Kikkie schreef:Ze is 16e geworden, fantastisch om op een goede fiets rond te kunnen rijden, ligt het daar iig niet aan;). Zelf ook nog gereden?
sorry voor de late reactie nog.
geweldig 16e is een mooie plaats!
nee zelf niet gereden, hoop volgend daar mee te doen:)
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009
jasperr schreef:
Let wel dat deze zonder index zijn. De shifter klikt dus niet, maar je moet zelf de afstelling fijnstellen.
Zie de post van jasperr boven.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Furk schreef: De variant in het carbon, is een modelletje wat ik wel vaker voorbij zie komen. Ik vraag me af of die Sensa van een betere kwaliteit is dan de no-name chinese variant. Ze gebruiken overduidelijk dezelfde mal, maar zouden ze bij Sensa (in china uiteraard) dan beter carbon, techniek gebruiken/inzetten?
Voor zover ik het weet komt dat model frame toch echt maar bij 1 fabriek weg, en dus de Sensa ook.
De Sensa is overigens goed geprijst, en ik weet dus uit ervaring; een topframe voor dat geld!