Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
StefanJ
- Forum-lid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13
StefanJ
12 jun 2019 13:56
Ze moeten gewoon leren hoe met een beetje wind op de fiets te blijven zitten
Meer bier dus.
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
12 jun 2019 14:45
t werd daar goed op de kant gezet!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
RVV
- Forum-lid
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12
RVV
12 jun 2019 15:02
erikkie39 schreef: ↑12 jun 2019 11:28
Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.
Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Dat “breder”fietsen doe ik meestal op het moment tegenligger nadert en een achterligger aanstalten maakt om mij in te halen. Want als je dan teveel links blijft zetten ze de inhaal poging eigenlijk altijd door. Gaat het fout dan word je tijdens het inhalen of gesneden of er af getikt. Nadeel is dat men er wel eens boos om word en toeterend met middelvinger omhoog men er alsnog voorbij gaat. Maar dat zijn eigenlijk altijd de verkeeraso’s.
-
Sulla
- Forum-lid
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49
Sulla
12 jun 2019 15:16
erikkie39 schreef: ↑12 jun 2019 11:28
Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.
Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Met motorrijden heb je ook geleerd dat een motorfiets in principe verkeerstechnisch gelijkgesteld is met een auto. Twee motorrijders mogen dus ook niet naast elkaar rijden (tenzij ze elkaar inhalen natuurlijk). Als ik me niet al te sterk vergis, ben je als motor rijder volgens de letter der wet zelfs in overtreding als je bij het stoplicht naast een andere motor gaat staan (al zal daar nooit iemand over zeuren). Maar op de motor moet je ook echt zorgen dat je inderdaad net alsof doet dat je dezelfde ruimte in neemt als een auto.
Alleen met de fiets heb je vaak te maken met een groot snelheidsverschil tov de auto's dus daar is ruimte claimen lang niet altijd de veiligste oplossing. Maar ben het zeker met je eens dat waar het echt smal is dat het inderdaad een goed idee kan zijn.
De weg in kwestie in Ter Aar is echter niet eens zo heel erg smal en je mag er 60, dus lijkt me dat niet de plaats om
-
bdw
- Forum-lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16
bdw
12 jun 2019 15:52
Voor één keer is het duidelijker in België :p
FIETSERS IN GROEP. WAT ZIJN DE REGELS?
Mogen twee fietsers naast elkaar rijden? Wat als het om fietsers in groep gaat? Moeten zij op het fietspad rijden of mogen zij de rijbaan gebruiken? Hieronder vindt u een korte herhaling van de te volgen regels wanneer u per twee of in groep met de fiets op pad gaat.
Per twee of in kleine groepen (minder dan 15 fietsers) rijden
Net als een individuele fietser moet u het fietspad gebruiken voor zover dat berijdbaar is. Op het fietspad mag u met z’n tweeën naast elkaar rijden. Maar u moet natuurlijk weer achter elkaar gaan rijden om andere fietsers of bromfietsers de gelegenheid te geven om u in te halen of om het voor andere tweewielers mogelijk te maken om u op een tweerichtingsfietspad te kruisen.
Als u op de rijbaan rijdt, laat de wegcode toe dat u met z’n tweeën naast elkaar rijdt, behalve wanneer het kruisen met een tegenligger daardoor niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moet u terug achter elkaar gaan rijden als er een achteropkomend voertuig nadert.
In een groep van minstens 15 fietsers rijden
Vanaf minstens 15 deelnemers zijn fietsers niet meer verplicht om de fietspaden te gebruiken. Zij mogen steeds met z’n tweeën naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat ze gegroepeerd blijven.
De groepen fietsers die met z’n tweeën naast elkaar rijden, mogen alleen de rechterrijstrook gebruiken. Als de rijbaan niet verdeeld is in rijstroken, mogen zij niet meer dan de breedte van één rijstrook innemen en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan.
De omkadering van een groep fietsers (vanaf 15 deelnemers) door wegkapiteins en begeleidende auto’s wordt uitgelegd in een tweede artikel.
-
mao
- Forum-lid HC
- Berichten: 4984
- Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47
mao
12 jun 2019 19:26
Het zal fijn zijn ( zoals in sommige landen ) er een minimale tussen afstand moet zijn voor een automobilist die een fietser mag gaan inhalen/voorbij rijden.
Ik begrijp Stefan wel, je rijdt op een een smal dijkje komt een een auto met 80 aanrijden dan heb je de keus of zover mogelijk rechts rijden zodat hij met 80 rakelings langs je rijdt ( met deze snelheid gaat hij niet strak rechts langs de berm) of je rijdt wat meer midden op de weg waardoor hij geneigd is wat snelheid af te nemen om vervolgens dan naar rechts te sturen.
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
12 jun 2019 19:38
@mao, In Frankrijk is het anderhalve meter afstand. Er zijn er bij mij in de omgeving best veel die ook ruim om je heen gaan, maar er zijn er ook meer dan genoeg die het bij veel minder houden.
-
radje
- Forum-lid
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 12 jun 2011 22:16
radje
13 jun 2019 11:10
Ik begrijp veel van de frustraties tegen wielrenners helaas erg goed. Ik heb jaren in diverse (wedstrijd)fietsgroepen getraind, maar ben daarmee opgehouden. Het gaat simpelweg te hard en is vaak een te grote groep om fatsoenlijk door het andere verkeer te rijden. Vooral dit soort groepen denken tevaak dat ze de weg voor zichzelf hebben en zie vaak de mindere goden in een dergelijke groep het meest irritante gedrag hebben. Het zou me ook niet verbazen als dit tzt verboden gaat worden of een maximaal aantal als regel komt. Het zijn juist dit soort groepen die de sfeer creeren dat alle wielrenners hetzelfde zijn. Ik train nu alleen, heb een bel en zie een inhaalactie als een extra training, afremmen, netjes voorbij fietsen, dankjewel zeggen en dan meteen sprinten naar mijn oude snelheid... Win Win situatie.
Laatst gewijzigd door
radje op 13 jun 2019 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
RVV
- Forum-lid
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12
RVV
13 jun 2019 11:41
Om deze reden fiets ik ook nooit in groepen. Ik heb het ook niet nodig. Maar groepen stralen zoveel negativiteit uit dat ik mijn daar niet aan wil conformeren.
-
kxlight
- Forum-lid HC
- Berichten: 5099
- Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05
kxlight
13 jun 2019 12:06
RVV schreef: ↑13 jun 2019 11:41
Om deze reden fiets ik ook nooit in groepen. Ik heb het ook niet nodig. Maar groepen stralen zoveel negativiteit uit dat ik mijn daar niet aan wil conformeren.
Herkenbaar!
-
rudi assauer
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52
rudi assauer
13 jun 2019 13:54
Ook voor mij herkenbaar en daarom fiets ik ook niet in groepen.
Ik erger me als wielrenner ook aan die wielrenners en begrijp de frustraties van andere weggebruikers daarom ook
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
- Berichten: 6866
- Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Nee_Nee
13 jun 2019 14:36
Groepsgedrag komt in meer soorten groepen voor. De groep keert zich naar binnen en is alleen nog met elkaar bezig. Fietsers, motorrijders, scholieren, voetbalsupporters. Er zit een hooligan in ons allemaal. Zorg dat je er boven staat