Pagina 244 van 281
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 14:42
door Soepkop
t2300 schreef: ↑07 okt 2020 14:09
Soepkop schreef: ↑07 okt 2020 12:35
@T2300: Ik dacht te begrijpen dat de remhoeven van de TRP hydraulisch zijn, maar dat ze bediend worden door een 'normale' kabel. I could be wrong. Je mening over mechanische schijfremmen is in ieder geval duidelijk
Dank voor je reactie!
Nee, de spyre niet.
https://trpcycling.com/product/spyre/
Wel de TRP hy-rd. Is kabel bediend met oliegevulde calipers.
https://trpcycling.com/product/hyrd/
Op de ruut zitten eerst genoemde
OK, dat is informatie
Wel verwarrend, aangezien Rondo op de website het volgende zegt:
"Among them are the user-friendly hydro-mechanical disc brakes" en ook de verkoper in een winkel waar ik zaterdag was, vertelde dat het om hydro/mechanische schijfremmen ging.
I'm lost
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 15:30
door Gravelist
Ik denk een erfenis uit 2020.
De 2020 al2 had de juin Tech F1 calipers. Precies die heb ik gehad en zijn inderdaad semi hydraulisch.
Nu staat er voor de 2021 TRP spyre, en ook foto’s tonen die.
De spyre is zeker niet semi hydraulisch.
Die beschrijving (uit 2020) is dus niet aangepast aan huidige specs
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 17:09
door DDX
havana schreef: ↑07 okt 2020 12:04
Aangezien ik volgens mij nog nooit 40x11 heb gereden, zou ik misschien zelfs gaan voor een 38T voorblad de volgende keer.
Ik rijd nu met een 38 blad, maar ga binnenkort denk ik toch weer een 40 of 42 monteren.
Ik zit te vaak op de 11 of 12(of is het een 13?) op cassette als ik beetje wind mee heb hier in de polder.
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 17:21
door Soepkop
t2300 schreef: ↑07 okt 2020 15:30
Ik denk een erfenis uit 2020.
De 2020 al2 had de juin Tech F1 calipers. Precies die heb ik gehad en zijn inderdaad semi hydraulisch.
Nu staat er voor de 2021 TRP spyre, en ook foto’s tonen die.
De spyre is zeker niet semi hydraulisch.
Die beschrijving (uit 2020) is dus niet aangepast aan huidige specs
Ah, thanks. Dat verklaart het een en ander. Misschien vind ik nog ergens EUR 400 om voor de AL1 te gaan
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 20:15
door fietsvriend
@soepkop: gave fiets hoor, die Rondo, zeker in die kleur. Beetje tegengas richting de liefhebbers van een enkel blad voor: ik heb 2x11 en wil niks anders. Een dubbel is veel veelzijdiger. Ik rij in Zuid-Limburg en daar heb ik altijd genoeg tandjes om boven te komen. Maar ook als ik met de bepakte fiets op vakantie ga, hoef ik niks aan te passen. En met andere wielen en dunnere banden kan ik er mee de weg op. En dat gewichtsverschil? Die paar honderd gram poep ik er wel uit voordat ik opstap
Kortom: bedenk wat je met je fiets wil en bepaal daarop je keuze.
Maatje van mij liep ook tegen forse levertijden aan, maar scoorde bij 12gobiking.nl een Cannondale uit voorraad. Zag net op de site dat ze nog van alles hebben staan (ook voor 1500euro).
Succes met je zoektocht!
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 07 okt 2020 21:20
door Soepkop
@Michiel: dank voor je uitgebreide reactie. Ik neig ook steeds meer naar 2 voorbladen en (sowieso) hydraulische schijfremmen. De Rondo Ruut AL1 2x is ook een retegave fiets waar mijn hart sneller van gaat kloppen, maar hik tegen die EUR 400 extra aan.
Site van 12GO is wat misleidend: ze lijken veel op voorraad te hebben, totdat je een framemaat aanklikt..... Dan volgt een verwachte leveringsdatum (ver) in de toekomst of je wordt gevraagd contact op te nemen voor de leverdatum.
Ach, zoektocht is al de helft van de lol!
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 12:44
door br@m
Voor mij is de gravelbike een wegfiets waarmee ik door kan rijden als de weg een zandweg, bospad, grindweg of landbouwspoor blijkt te zijn. Verder is deze ook in te zetten als vakantiefiets voor meerdaagse tochten met bagage. Voor mij is het dus niet een MTB met race-stuur.
Ik heb er in het hele land mee gereden - UHR, Veluwe, de Peel, Limburg, Overijssel, Drente, op allerhande onverharde paden/wegen, ook een paar korte meerdaagse tochtjes met (lichte) bepakking.
Ik heb bewust gekozen voor de mechanische TRP Spyre remmen, vanwege de eenvoudige en vertrouwde techniek. Mijn ervaring is dat ze prima remmen, ik zou niet weten wat er mis mee is voor mijn gebruik. Ze doen het minstens even goed als velgremmen en daar kom je ook de Alpen mee over. Gebruik op zeer technische onverharde afdalingen is bij mij niet aan de orde.
De fiets heeft een 2x10 speed compact (50-36) groep, dat bevalt me op zich goed, enkel zou ik een iets lichter granny gear willen hebben voor onverharde klimmetjes. Verder zijn 50-11 en 50-13 verzetten die ik helemaal nooit gebruik. Ik heb overwogen naar 11 speed te upgraden, maar ga dat niet doorzetten. In plaats daarvan ben ik van plan de crankset te wisselen naar een 46/30. Met een 11-34 of 11-36 achter geeft dat een bruikbaar en breed inzetbaar bereik.
Ik blijf bij de 2x setup - deze fiets is voor mij een 'do-it-all' ding. Mijn gebruik is 80% asfalt en 20% onverhard, dus ik wil ook op het asfalt goed vooruit kunnen. Dan is 2x wel echt zinvol. 1x zie ik meer voor als je 80% onverhard rijd.
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 12:45
door havana
DDX schreef: ↑07 okt 2020 17:09
havana schreef: ↑07 okt 2020 12:04
Aangezien ik volgens mij nog nooit 40x11 heb gereden, zou ik misschien zelfs gaan voor een 38T voorblad de volgende keer.
Ik rijd nu met een 38 blad, maar ga binnenkort denk ik toch weer een 40 of 42 monteren.
Ik zit te vaak op de 11 of 12(of is het een 13?) op cassette als ik beetje wind mee heb hier in de polder.
Maar ja jij fietst 100.000 km per week en ik heel wat minder. Mijn niveau ligt een heel stuk lager.
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 14:31
door Soepkop
Hum, mijn vaste fietsenmaker/leverancier Appt mij net dat ze nog een Cube Nuroad Pro FE MY2020 hebben staan in de voor mij waarschijnlijk juiste maat. Is een beetje de andere kant van het spectrum, maar gezien de prijs van EUR 1.099 wil ik hem niet direct afschrijven, dus morgen toch maar even in levende lijve bekijken. Kleurstelling spreekt me niet direct aan (naast Eggplant Purple is alles saai....), maar vanaf de foto is dat wellicht niet goed te beoordelen.
Beschikt over Tiagra (heb nooit 'minder' dan 105 gereden, maar ik lees over het algemene goede reviews) en ook de TRP Spyre remmen - waarover ik ook steeds meer goede ervaringen lees. Dus toch maar even een kans geven. Als het doet wat het moet doen, is het voor nu wellicht voldoende (het is en blijft een fiets naast de racefiets). Bij de Rondo Ruut Al1 2x bekruipt mij toch het gevoel dat het bijna een fiets 'in plaats van' moet worden.
Bedankt voor alle tips trouwens sofar
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 15:11
door br@m
Soepkop schreef: ↑08 okt 2020 14:31
Hum, mijn vaste fietsenmaker/leverancier Appt mij net dat ze nog een Cube Nuroad Pro FE MY2020 hebben staan in de voor mij waarschijnlijk juiste maat. Is een beetje de andere kant van het spectrum, maar gezien de prijs van EUR 1.099 wil ik hem niet direct afschrijven,
Die heb ik, de Pro zonder FE.
Prijs/kwaliteit is prima in orde, wat dat betreft zonder meer aan te bevelen.
Kleur is niet spectaculair, maar ik krijg er ook complimenten over. Is verder persoonlijk natuurlijk.
Tiagra is idd niks mis mee, ik heb Ultegra op mijn racer en Tiagra schakelt even soepel. Enkel kun je met Ultegra meer wieltjes in 1x schakelen dacht ik.
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 15:44
door Soepkop
@BR@M: goed om te lezen. Wat betreft de kleur: de kleur van jouw Pro is wel een stuk sprankelender dan van de Pro FE. Groen toch? De Pro FE is vnl lichtgrijs.
Re: Gravel-racers
Geplaatst: 08 okt 2020 15:57
door br@m
Soepkop schreef: ↑08 okt 2020 15:44
@BR@M: goed om te lezen. Wat betreft de kleur: de kleur van jouw Pro is wel een stuk sprankelender dan van de Pro FE. Groen toch? De Pro FE is vnl lichtgrijs.
Ja klopt de mijne is groen. Ik dacht dat de FE dezelfde kleur had maar dat had ik dus mis.
De lak is mat, wat ik zelf wel mooi vind voor zo'n fiets.