Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
i-mac
i-mac
13 jun 2019 15:30
Nee_Nee schreef: ↑13 jun 2019 14:36
Groepsgedrag komt in meer soorten groepen voor. De groep keert zich naar binnen en is alleen nog met elkaar bezig. Fietsers, motorrijders, scholieren, voetbalsupporters. Er zit een hooligan in ons allemaal. Zorg dat je er boven staat
Toch een beetje kort door de bocht hoor. Er zijn ook groepen die het wel goed menen, maar worden afgerekend door een minderheid.
Je kan er gewoonweg niet omheen, we zijn met (te)veel weggebruikers. Bovendien worden wegen door allerhande maatregelen verkeersonvriendelijker gemaakt. Let wel, dat komt opnieuw door de minderheid die lak heeft aan de regels.
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
Nee_Nee
13 jun 2019 16:47
Is geen oordeel over alle groepen. Is een vaststelling over hoe binnen een groep groepsgedrag ontstaat en uit de hand kan lopen. Niet alle voetbalsupporters ontsporen tot hooligans...
-
Aspide83
- Forum-lid
Aspide83
13 jun 2019 21:07
Eigenlijk best raar ... een wielrenner worden door sommige als erger gezien als weggebruikers met een paar borreltjes. Of als mensen die 180 rijden waar je 130 mag. Of 90 waar je 60 mag
-
rudi assauer
- Forum-lid
rudi assauer
14 jun 2019 07:27
Het lijkt wel of het altijd groepjes zijn idd.
Ik heb zelf overigens werkelijk nog nooit iets van agressie ofzo richting mij meegemaakt. Of dat nu komt dat de mentaliteit in het oosten anders is of dat ik praktisch altijd alleen rijd weet ik niet.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite
-
El Pistolero
- Forum-lid
El Pistolero
14 jun 2019 08:31
Hier in het Noorden ook niet, fiets wel vaak alleen of met mijn fietsmaat. Toertochten of met een groep fietsen heb ik geen zin meer in.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
-
dix0r
- Forum-lid
dix0r
14 jun 2019 11:21
Gisteren thuis solo vertrokken, 1e 100m. nog even mijn KM teller starten en m'n BOA clip vastdraaien. Zat niet helemaal rechts op de weg, maar zeker op het rechtervlak.
3x toeter achter me! Ik dacht ah, grappig een bekende die me herkend en ff wil groeten/zwaaien. Ik draai om om terug te zwaaien. Wat schetst mijn verbazing: éen mevrouw zit wild te zwaaien met haar handen dat ik van de weg moet. Tevens een mede passagier die het ook wel ok vond.
Overigens alle ruimte om te passeren, we waren de enige weggebruikers..
Tsja, hoe moet je daar nu op reageren?!
-
Sulla
- Forum-lid
Sulla
14 jun 2019 12:12
dix0r schreef: ↑14 jun 2019 11:21
Uiteraard ruitenwissers van die auto trekken of schop tegen de spiegels
maar ik zou me beperken tot een vriendelijk/verontschuldigend handgebaar (of de toeter nu terecht was of niet)
-
bakboord1
- Forum-lid
bakboord1
14 jun 2019 12:30
In dit geval inderdaad even een verontschuldigend handgebaar en laten gaan.
Het valt me wel op dat veel wielrenners in hun eigen tunnel zitten. Ook alleen zullen ze een andere wielrenner veelal geen blik waardig gunnen. Wielrensters zijn daarin al veel opener en zullen je doorgaans wel groeten als je ze tegenkomt. Ik vermoed dat deze laatste categorie ook beter door heeft wat er om hen heen gebeurd.
Zodra wielrenners dan in groepen gaan fietsen zijn er altijd wel een paar die niet met 25km/h de bocht in kunnen sturen en dus zichzelf en het tegemoetkomend verkeer in gevaar brengen of zich ineens beschermd voelen door de kudde. Maar onschuldige dingen zoals onduidelijke voorrangsregels en daardoor als groep een fout maken, zijn midden in een groep of achteraan niet te zien. Door het volgen van de groep wordt de impact van zo'n fout ook een stuk groter omdat anticiperen op 20 man lastiger is dan op 1 persoon.
Daarnaast veranderen de meeste mensen zodra ze in een auto stappen ook nog eens in een stel egoïsten die anoniem denken dat de hele wereld om hen draait. Als fietser leg je het toch af tegen een auto dus waarom zou je uitwijken voor een fietser. (afgelopen week idd nog bijna een spiegel geraakt omdat de Q7 de hele weg moest innemen waar ruimte genoeg is voor iedereen)
De combi van bovenstaande zorgt ervoor dat je dus twee beheerste groepen moet treffen om het goed te laten gaan. Dat gaat vaak goed en dan hoor je niemand.
-
Maruss
- Forum-lid
Maruss
14 jun 2019 14:28
dix0r schreef: ↑14 jun 2019 11:21
Gisteren thuis solo vertrokken, 1e 100m. nog even mijn KM teller starten en m'n BOA clip vastdraaien. Zat niet helemaal rechts op de weg, maar zeker op het rechtervlak.
3x toeter achter me! Ik dacht ah, grappig een bekende die me herkend en ff wil groeten/zwaaien. Ik draai om om terug te zwaaien. Wat schetst mijn verbazing: éen mevrouw zit wild te zwaaien met haar handen dat ik van de weg moet. Tevens een mede passagier die het ook wel ok vond.
Overigens alle ruimte om te passeren, we waren de enige weggebruikers..
Niet, gewoon lekker gaan fietsen.
Ze hebben je gezien en de moeite genomen om dat kenbaar te maken. Dan neem ik ook aan dat ze de moeite nemen om de kans op een deuk in de auto of een kras in de lak te vermijden.
-
RVV
- Forum-lid
RVV
14 jun 2019 15:04
Ik groet altijd andere wielrenners.. zeker 60 procent groet nooit terug.. beetje jammer.. zijn dit nou dezelfde fietsers die anders in een aso groep fietsen ?!
-
Nee_Nee
- Forum-lid HC
Nee_Nee
14 jun 2019 16:39
Ik zou ze vragen hoe groot de schade is die ze geleden hebben en of ik die kan vergoeden in euro. Met een stalen gezicht strak in de plooi