Pagina 245 van 281

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 08 okt 2020 21:28
door DDX
Ernie C. schreef: 06 okt 2020 10:14 Ze hebben bij Time ook de Cyclo serie, meer een racepedaal voor MTB schoenen maar dan heb je wel weer een eenzijdig pedaal.
Ik ga die maar eens proberen.
eenzijdig zie ik niet direct al een nadeel, werkt bij spd-sl ook prima.

Andere mensen ook bedankt voor het antwoorden ;)

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 08 okt 2020 22:17
door walter820
Soepkop schreef: 08 okt 2020 14:31 Hum, mijn vaste fietsenmaker/leverancier Appt mij net dat ze nog een Cube Nuroad Pro FE MY2020 hebben staan in de voor mij waarschijnlijk juiste maat. Is een beetje de andere kant van het spectrum, maar gezien de prijs van EUR 1.099 wil ik hem niet direct afschrijven, dus morgen toch maar even in levende lijve bekijken. Kleurstelling spreekt me niet direct aan (naast Eggplant Purple is alles saai....), maar vanaf de foto is dat wellicht niet goed te beoordelen.
Beschikt over Tiagra (heb nooit 'minder' dan 105 gereden, maar ik lees over het algemene goede reviews) en ook de TRP Spyre remmen - waarover ik ook steeds meer goede ervaringen lees. Dus toch maar even een kans geven. Als het doet wat het moet doen, is het voor nu wellicht voldoende (het is en blijft een fiets naast de racefiets). Bij de Rondo Ruut Al1 2x bekruipt mij toch het gevoel dat het bijna een fiets 'in plaats van' moet worden.

Bedankt voor alle tips trouwens sofar :like:
Ik ben de Nuroad Race FE (enige verschil is de groep denk ik) enkele maanden geleden gaan bekijken. Toen afgehaakt omdat de spatborden in kunststof zijn en de plaatsing van het achterlicht niet logisch is als je nog een fietstas wil gebruiken. Bovendien is die koplamp ook maar slordig op het stuur geplaatst. Uiteindelijk een Bergamont Grandurance RD7 2020 gekocht, wat duurder (ook in vergelijking met de Race FE) maar degelijker afgewerkt. En dat goud/geel kleur is waanzinnig knap.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 14:55
door Soepkop
TIjdens de lunch langs de FM geweest en de Nuroad bekeken. Dat gaat hem niet worden: kleurstelling sprak me totaal niet aan. Is erg persoonlijk natuurlijk, maar als ik het 'wow'gevoel mis, zal ik er nooit het plezier aan beleven dat ik beoog. Toen viel mijn oog op een Cube Cross Race Pro 2021. Toen kreeg ik direct het 'wow'gevoel: zeer clean, strakke grijze glossy kleur en goede afmontage. Shimano 105, inclusief hydraulische remmen en dat tegen een prijs van EUR 1.399......

Direct een rondje gereden en dat voelde goed aan. Geometrie wijkt voor mijn gevoel niet direct af van de geometrie van mijn Argon18. Wel stond het stuur relatief hoog en dat blijkt ook wel uit de vergelijking met mijn Argon18: de Krypton heeft een stack van 595 mm en de Cube 625 mm (de Rondo 606 mm). Nu zaten er nog wel spacers onder die verwijderd kunnen worden en de stuurpen was relatief lang. Zaken die aangepast kunnen worden dus. Ik moet vanavond nog even een Excelletje bouwen met de maten van de Rondo, Krypton en Cube, maar op het eerste oog lijkt de geometrie van deze fietsen niet wereldschokkend af te wijken en dat vind ik toch wel verrassend.

Ik neig nu sterk naar de Cube: ik vind hem sexy, goede schakelgroep en hydraulische remmen en dat bij een prijs onder mijn budget. Waarschijnlijk moeten er dan nog wel andere (bredere) banden onder.

Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?

Zijn er mensen met ervaring met een Cross Racer in het algemeen en met het gebruik als gravelbike in het bijzonder?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 15:42
door david_deman
Soepkop schreef: 07 okt 2020 09:16 Door al die verhalen die ik hier lees en al die mooie foto's die ik in fietsbladen zie, ben ik de afgelopen maanden warmer en warmer geworden voor het gravelen. Echter, ik vond de investering in een extra fiets budgetair niet verantwoord. Mijn werkgever geeft echter tot het eind van dit jaar haar medewerkers de gelegenheid om bij de aanschaf van een fiets EUR 1.000 te laten verrekenen met het brutosalaris. Per saldo levert dit een (belasting)voordeel op van circa EUR 500. En toen werd het ineens interessant(er).

De laatste 2 weken heb ik mij verdiept in de aanschaf van een gravelbike. Daarbij uiteraard aangelopen tegen de enorme leveringsproblemen die er zijn en de daarmee gepaard gaande leveringstermijnen.

Het door mij gestelde budget is EUR 1.500 (dat betekent na aftrek van belastingvoordeel een investering van EUR 1.000 - dat kan ik mijzelf (en mijn vrouw) nog verantwoorden). Mijn oog is nu gevallen op de Rondo Ruut AL2 2021 in de kleur Eggplant purple. Ik zoek een beetje een opvallende/coole fiets en daar voldoet hij naar mijn mening ruimschoots aan. Ik vind het gewoon een mooie verschijning. Bijkomend voordeel: ik kan deze over 2 weken al rijden.

Er zijn twee dingen waarover ik bij de Rondo twijfel: 1) hij is voorzien van TRP Spyre remmen - dus semi hydraulisch (bediening geschiedt via een 'gewone' kabel) en 2) hij is voorzien van SRAM APEX 1, dus slechts één voorblad (42T) (in combinatie met 11 - 42 cassette). Alternatieven in deze prijsklasse hebben over het algemeen hydraulische schijfremmen en/of 2 voorbladen.

Ik lees over de TRP remmen wisselende verhalen (zowel positief als negatief) en 1 of 2 voorbladen is denk ik deels afhankelijk van de gebruiksdoeleinden. DIe zijn in mijn geval:
- trainingsfiets in de winter/bij slechtere weerscondities - de Argon18 my2017 kan op de Tacx blijven staan
- het rijden van enkele georganiseerde gravelrides
- opzoeken van gravelpaadjes in mijn woonomgeving (Alphen a/d Rijn, waar het niet dik bezaaid is met gravelpaden)

Hebben jullie any thoughts on de APEX1 aandrijving? Ik rijd op mijn Argon18 nu met 50/34 in combinatie met 11 - 32 cassette. Dus grootste verzet wordt 42 - 11 in plaats van 50 - 11 nu.
En krijg ik spijt van de TRP remmen?

Alternatieven zijn:
- Cannondale Topstone 2 (hydraulisch en Shimano GRX400 2 x 10) EUR 1.599
- Orbea Terra H40 (hydraulisch en Shimano GRX400/GRX600 2 x 10) EUR 1.699

Grootste nadeel van bovenstaande fietsen is de extreem lange levertijd (tot mei volgend jaar!) of een onbekende levertijd. Er zijn natuurlijk genoeg andere opties, maar die hebben dezelfde leveringsproblemen en/of doen mijn hart niet sneller slaan. En ik ben gewoon een beetje verliefd geworden op de Rondo .......
De aanschaf van een Ruut AL1 2x zou alle twijfel wegnemen, maar vergt een extra investering van EUR 400 en dat wil ik er niet aan uitgeven (je moet ergens een grens stellen).

Alvast bedankt voor jullie bespiegelingen!
Ik heb sinds maart 2020 de Orbea Terra en ik vind deze echt een geweldig leuke fiets. Heb vrijwel al op alle soorten ondergrond en terrein gereden en bolt geweldig.

Afbeelding

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 15:52
door Soepkop
@david_deman: Geweldige fiets! Staat (stond) hoog op mijn lijst, maar als ik nu een Terra H40 bestel, komt 'ie pas in de zomer van 2021 binnen ..... En ik wil echt graag dit najaar nog gebruik kunnen maken van de fiets (ik hoop dit weekend mij in te kunnen schrijven voor de eerste graveltocht(en)).

Het geld dat ik nu minder uitgeef, gaat in de spaarpot voor een Orbea Orca M20 Team :D

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 15:55
door david_deman
Soepkop schreef: 09 okt 2020 15:52 @david_deman: Geweldige fiets! Staat (stond) hoog op mijn lijst, maar als ik nu een Terra H40 bestel, komt 'ie pas in de zomer van 2021 binnen ..... En ik wil echt graag dit najaar nog gebruik kunnen maken van de fiets (ik hoop dit weekend mij in te kunnen schrijven voor de eerste graveltocht(en)).

Het geld dat ik nu minder uitgeef, gaat in de spaarpot voor een Orbea Orca M20 Team :D
Ja Corona heeft een enorme impact gehad op de levertermijn bij veel fietsproducenten.
Hah de Orca M20 Team staat ook op mijn verlanglijst :D

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 16:21
door Soepkop
david_deman schreef: 09 okt 2020 15:55
Ja Corona heeft een enorme impact gehad op de levertermijn bij veel fietsproducenten.
Hah de Orca M20 Team staat ook op mijn verlanglijst :D
Ik heb de configuratie al klaar liggen ;) In Glossy Legergroen.....

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 18:48
door scottpch
[quote=Soepkop
Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?

Zijn er mensen met ervaring met een Cross Racer in het algemeen en met het gebruik als gravelbike in het bijzonder?
[/quote]

Uiteraard kun je met die Cube gravelen, daar heb je geen speciale gravelbike voor nodig!
Voordeel van een crosser (vind ik) is dat ie lekker agressief door de bochten gaat omdat de geometrie iets minder slack is dan een gravelbike.
Hij voelt meer als je racefiets aan, terwijl de geometrie van een gravelbike veel luier(slacker) is.
Dat is fijn bij het rechtuit rijden, door bochten gaan is dan iets meer werken.
Ook in een crosser kunnen banden van 40mm/45mm, geen probleem.
Wat je wel met doen is je stuur iets hoger zetten dan op je racer voor iets meer rechtop zitten en controle, bij mijn crosser staat ie een cm hoger dan op de racer.

Ik zou het wel weten en gaan voor die Cube Cross Race, kun je meteen rijden!
Vraag aan je FM of hij de banden wil wisselen voor iets breders.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 20:42
door br@m
Soepkop schreef: 09 okt 2020 14:55 ...
Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?
...
Geo van de Nuroad is iets relaxter maar t verschil is m.i. niet wereldschokkend - iets langere wielbasis (1-2cm), langere achtervork (1cm) en iets meer stack (1cm) hoeken van zitbuis en balhoofd zijn gelijk, reach vrijwel gelijk (1-2mm).

Ik kan op de Cube site niet terugvinden wat de maximale bandenmaat is die de Cross Race toestaat. Ik zou dat toch even navragen bij je dealer. Normaal gaat een crosser tot zo'n 32mm omdat dat de wedstrijdmaat is, breder is voor een cross fiets niet nodig.

Nu zal de Cube geen UCI sticker hebben verwacht ik maar beter safe than sorry.

Hou er rekening mee dat de speling in de vork bij een terreinfiets wat ruimer moet zijn, omdat er ruimte moet zijn voor modder en zo. Met name de achtervork.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 21:05
door Soepkop
scottpch schreef: 09 okt 2020 18:48
Ik zou het wel weten en gaan voor die Cube Cross Race, kun je meteen rijden!
Vraag aan je FM of hij de banden wil wisselen voor iets breders.
Yep, reeds met de FM over gehad: ik wil er bredere banden onder. Denk aan Schwalbe G-One Allround 40-622. Ben er denk ik ook wel uit dat ik voor de Cube ga. Heb alleen nog twijfels over de framemaat. Excel staatje is bijna gereed :D

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 21:12
door Soepkop
br@m schreef: 09 okt 2020 20:42 Geo van de Nuroad is iets relaxter maar t verschil is m.i. niet wereldschokkend - iets langere wielbasis (1-2cm), langere achtervork (1cm) en iets meer stack (1cm) hoeken van zitbuis en balhoofd zijn gelijk, reach vrijwel gelijk (1-2mm).
Klopt. Ik worstel nog wel een beetje met de framemaat - mijn Excel staatje is bijna af :D

br@m schreef: 09 okt 2020 20:42 Ik kan op de Cube site niet terugvinden wat de maximale bandenmaat is die de Cross Race toestaat. Ik zou dat toch even navragen bij je dealer. Normaal gaat een crosser tot zo'n 32mm omdat dat de wedstrijdmaat is, breder is voor een cross fiets niet nodig.

Nu zal de Cube geen UCI sticker hebben verwacht ik maar beter safe than sorry.

Hou er rekening mee dat de speling in de vork bij een terreinfiets wat ruimer moet zijn, omdat er ruimte moet zijn voor modder en zo. Met name de achtervork.
Goed dat je het aangeeft. Ik heb het hier vanmiddag met de FM al over gehad. Ik kan ook nergens maximale tyre clearance terugvinden, maar ik heb vanmiddag met de FM gekeken en 40 mm lijkt makkelijk te passen. Ik ga ook vragen of ze 40 mm banden willen monteren (nog even uitzoeken of de wielen dat toelaten). Ik wil als ontbindende voorwaarde op laten nemen dat deze passen.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 09 okt 2020 21:38
door w1ll14m
Soepkop schreef: 09 okt 2020 14:55 Belangrijkste vraag: is een Cross Racer geschikt voor het gravelen of is een specifieke gravelbike dan echt geschikter? Ik kan niet zo snel vinden wat de maxinale tyre clearance (normaal beperkter bij een Cross Racer) van de Cube is, maar er zit standaard 33 mm onder en er was nog (heel) veel ruimte over. Over het rijden op de gewone weg maak ik me geen zorgen: dat zal gewoon goed zijn, hoewel misschien iets minder geschikt voor lange afstanden dan een endurance racer of gravelbike?

Zijn er mensen met ervaring met een Cross Racer in het algemeen en met het gebruik als gravelbike in het bijzonder?
Ja, nieuwe cyclocross fietsen (met schijfremmen) zijn prima geschikt voor gravel (en asfalt) werk; er past bijna altijd 40mm in, zo niet meer. (Check de ruimte naast de liggende achtervorken, en onder de voorkvork).

De verschillen tussen gravel en cross worden vaak overdreven, terwijl de geometrie weinig afwijkt (of helemaal niets, zoals bij Rose). Crossfietsen hebben niet vaak mogelijkheden voor spatborden.

Ik rij nu 4 jaar op een Giant TCX carbon crossfiets, 1x11, (42x12-26), 140mm schijven, geen clutch-derailleur, meestal met 40mm (G-One Bite) of 35mm (G-One) tubeless.
Ik rij er veldtoertochten mee in Brabant, 80-130km graveltochten, wegtrainingen in de regen, stukken Ronde van Vlaanderen, mountainbike routes rondom Winterberg (en de makkelijke Bikepark downhill daar).

William