Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Belangrijkste is nog wel zomin mogelijk lagen lint bij het ventiel, dus starten tegenover het ventiel. En wat orlok aangeeft even netje de velg licht opschuren en schudden met de vloeistof bij het ventiel
Vet doe ik wel altijd een beetje.. ik heb vrijwel nooit een lekkend ventiel en als ik die heb monteer ik vaak vrij snel een nieuwe, na deze stappen nooit problemen
Vet doe ik wel altijd een beetje.. ik heb vrijwel nooit een lekkend ventiel en als ik die heb monteer ik vaak vrij snel een nieuwe, na deze stappen nooit problemen
Vraagje ik heb een Schwalbe tire booster gekocht om mijn eerste tubeless bandjes te monteren (geprobeerd met handpomp maar dat gaat echt niet lukken). Op hoeveel bar moet je de tire booster nu voorpompen? Aangezien de wielen en banden een bepaalde maximum druk specificatie hebben, of hoef je daar geen rekening mee te houden?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De druk in de tire booster zal niet de druk in de band worden.
Mijn compressor gaat tot 8 bar. bij een bar op 6 a 7 lukt het meestal wel.
Het is alleen om de band te zetten. Ik ken de tire booster niet, maar het zal een soort communicerend vat worden waardoor nooit alles wat in de tire booster zit in de band komt.
(wel even de ventielkern verwijderen als het niet met lukt)
Mijn compressor gaat tot 8 bar. bij een bar op 6 a 7 lukt het meestal wel.
Het is alleen om de band te zetten. Ik ken de tire booster niet, maar het zal een soort communicerend vat worden waardoor nooit alles wat in de tire booster zit in de band komt.
(wel even de ventielkern verwijderen als het niet met lukt)
Ik pomp hem op tot 11 bar (met veel moeite).
Als de band plopt zit er nog ongeveer 5,5 bar in de Tire Booster.
(En ongeveer 5,5 bar in de band).
Wat voor mij met bijna 0 kennis van natuurkunde logisch is. Ik neem aan dat de wet van de communicerende vaten hier ook van toepassing is?
Als de band plopt zit er nog ongeveer 5,5 bar in de Tire Booster.
(En ongeveer 5,5 bar in de band).
Wat voor mij met bijna 0 kennis van natuurkunde logisch is. Ik neem aan dat de wet van de communicerende vaten hier ook van toepassing is?
Courir c'est mourir un peu
Nee, alleen van toepassing in open vloeistoffen.!synapse schreef: ↑22 feb 2021 10:57 Ik pomp hem op tot 11 bar (met veel moeite).
Als de band plopt zit er nog ongeveer 5,5 bar in de Tire Booster.
(En ongeveer 5,5 bar in de band).
Wat voor mij met bijna 0 kennis van natuurkunde logisch is. Ik neem aan dat de wet van de communicerende vaten hier ook van toepassing is?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Maar op gegeven moment is er toch geen drukverschil meer in het gesloten systeem?
Wellicht is de wet van de communicerende vaten een verkeerde benaming, maar het effect lijkt er wel op.
Als de band meteen plopt dan blijft er druk in de Tyre Booster.
Plopt hij helemaal niet dan loopt de Tyre Booster helemaal leeg...
Wellicht is de wet van de communicerende vaten een verkeerde benaming, maar het effect lijkt er wel op.
Als de band meteen plopt dan blijft er druk in de Tyre Booster.
Plopt hij helemaal niet dan loopt de Tyre Booster helemaal leeg...
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is het verschil tussen iemand met theoretische kennis, soms ook wel expert blindness genoemd. die snappen dan ook niet meer wat je bedoelt (sorry Orlok
)
Het heet misschien niet zo, maar het is dan iig een communicerend systeem. In het een zit bv 8 bar en het ander 0. Nadat je het ventiel openzet, zit er in allebei evenveel druk, dat is in een communicerend vat ook zo, al gaat het dan niet om de druk, maar de hoeveelheid vloeistof, die hoeft dan weer niet gelijk te zijn, net als bij lucht
Dat hangt van de inhoud van beide af.
Zo zonder natuurkunde toch een beetje natuurkunde
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Het heet misschien niet zo, maar het is dan iig een communicerend systeem. In het een zit bv 8 bar en het ander 0. Nadat je het ventiel openzet, zit er in allebei evenveel druk, dat is in een communicerend vat ook zo, al gaat het dan niet om de druk, maar de hoeveelheid vloeistof, die hoeft dan weer niet gelijk te zijn, net als bij lucht
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Zo zonder natuurkunde toch een beetje natuurkunde
In een gesloten systeem plant druk zich in alle richtingen onverminderd hetzelfde voort. Met andere woorden de druk is dan in een gesloten systeem overal gelijk. Twee drukvaten met verschillende druk (bij. Tyre-booster versus geplopte tubelessband) die op elkander worden aangesloten zullen daardoor beide de zelfde druk krijgen.synapse schreef: ↑22 feb 2021 13:59 Maar op gegeven moment is er toch geen drukverschil meer in het gesloten systeem?
Wellicht is de wet van de communicerende vaten een verkeerde benaming, maar het effect lijkt er wel op.
Als de band meteen plopt dan blijft er druk in de Tyre Booster.
Plopt hij helemaal niet dan loopt de Tyre Booster helemaal leeg...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
In hoeverre je het vullen vanuit het grote voorraadvat (Tyre-booster) naar jouw tubelessband 'communicatie' (iets gemeenschappelijk maken) wilt noemen is mij om het even, beter is de term vereffenen (iets gelijk maken) van toepassing.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Onzin. Er wordt gevraagd of de wet van de communicerende vaten van toepassing is. Het antwoord is nee.wasbeer2006 schreef: ↑22 feb 2021 14:09 Dat is het verschil tussen iemand met theoretische kennis, soms ook wel expert blindness genoemd. die snappen dan ook niet meer wat je bedoelt (sorry Orlok)
Als je de Tire Booster op de band aansluit is volgens mij de formule PxV=C van toepassing ., waarbij C een constante is . In dit geval dus P1xV1=P2xV2.
P1=druk in de TB
V1= volume TB
P2=Druk in de band
V2 volume in de band
P1=druk in de TB
V1= volume TB
P2=Druk in de band
V2 volume in de band