Jan Janssen
In april 2006 plaatste ik in dit forum bijgesloten foto van mijn toen nieuwe Jan Janssen Paris Nice.
Na 12 jaar neem ik afscheid van deze trouwe fietsmaat. Een fantastische fiets. Van Houten naar Malmedy(B), van Praag naar Houten, de Elfstedentocht, meerdere Limburgs mooistes, 2 keer rondje Nederland was het mijn trouwe maat. We bedwongen samen ontelbare keren de Amerongse berg en de Ruitenberg, de Hoogstraat, de Keutenberg, de Cauberg, de Eyser Bosweg en natuurlijk de Col de la Redoute. Mooie tochten in de Pyreneeën, Frankrijk, Spanje en Ardennen. Een stabiele en fijne fiets. Halverwege de periode heeft hij mooie nieuwe handgespaakte wielen gekregen. Toch kriebelde het al een tijd. Nog weer een keer investeren in nieuwe wielen en andere slijtagegevoelige onderdelen of toch een hele een nieuwe fiets. Het laatste is het geworden: hij wordt ingeruild voor een jonger model. Bij een fiets is dat weliswaar meer geaccepteerd dan bij een menselijke relatie, maar toch gaat het aan mijn hart en heb ik een beetje een knoop in mijn buik.
Zo'n fiets is meer dan een kilo of tien metaal en rubber, het wordt een deel van je leven. De eerste voorjaarsrit: de frisse lucht, de handen geklemd om het stuur (altijd een rood stuurlint!), het was 12 keer een waar genot. Ik zal hem missen en hoop dat zijn nieuwe baasje goed voor hem zorgt.
Ik zal hem nooit vergeten. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Gelukkig blijft ie in de familie: mijn jongste zoon, die bij net zo lang is als ik, heeft hem overgenomen tegen hetzelfde bedrag als waarvoor de FM hem wilde inruilen op mijn nieuwe Cannondale Caad12 105.
Nog een fotootje van onlangs, met inmiddels nieuwe wielen (ook al weer 6 jaar) en natuurlijk het obligate rode stuurlint.
Na 12 jaar neem ik afscheid van deze trouwe fietsmaat. Een fantastische fiets. Van Houten naar Malmedy(B), van Praag naar Houten, de Elfstedentocht, meerdere Limburgs mooistes, 2 keer rondje Nederland was het mijn trouwe maat. We bedwongen samen ontelbare keren de Amerongse berg en de Ruitenberg, de Hoogstraat, de Keutenberg, de Cauberg, de Eyser Bosweg en natuurlijk de Col de la Redoute. Mooie tochten in de Pyreneeën, Frankrijk, Spanje en Ardennen. Een stabiele en fijne fiets. Halverwege de periode heeft hij mooie nieuwe handgespaakte wielen gekregen. Toch kriebelde het al een tijd. Nog weer een keer investeren in nieuwe wielen en andere slijtagegevoelige onderdelen of toch een hele een nieuwe fiets. Het laatste is het geworden: hij wordt ingeruild voor een jonger model. Bij een fiets is dat weliswaar meer geaccepteerd dan bij een menselijke relatie, maar toch gaat het aan mijn hart en heb ik een beetje een knoop in mijn buik.
Zo'n fiets is meer dan een kilo of tien metaal en rubber, het wordt een deel van je leven. De eerste voorjaarsrit: de frisse lucht, de handen geklemd om het stuur (altijd een rood stuurlint!), het was 12 keer een waar genot. Ik zal hem missen en hoop dat zijn nieuwe baasje goed voor hem zorgt.
Ik zal hem nooit vergeten. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Gelukkig blijft ie in de familie: mijn jongste zoon, die bij net zo lang is als ik, heeft hem overgenomen tegen hetzelfde bedrag als waarvoor de FM hem wilde inruilen op mijn nieuwe Cannondale Caad12 105.
Nog een fotootje van onlangs, met inmiddels nieuwe wielen (ook al weer 6 jaar) en natuurlijk het obligate rode stuurlint.
Laatst gewijzigd door Big M. op 16 mar 2018 13:53, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Ha Big M, mooi verhaal en heb je er bewust voor gekozen om geen JJ meer te doen, ben wel benieuwd naar de redenen? Veel fietsplezier op je nieuwe bondgenoot!
Beste Harry,
Niet bewust, maat JJ staat al zo'n 5 jaar een beetje stil, en bij mijn FM verdwijnen ze ook een beetje uit beeld.
Ik heb zo de indruk dat JJ stilletjes het toneel verlaat.
Buiten dat, na 12 jaar wil je ook wel eens wat anders. Hoewel, het was een hele goede fiets, die nieuwe Cannondale rijdt niet veel anders, maar nieuw dus alles net even iets soepeler en directer.
Niet bewust, maat JJ staat al zo'n 5 jaar een beetje stil, en bij mijn FM verdwijnen ze ook een beetje uit beeld.
Ik heb zo de indruk dat JJ stilletjes het toneel verlaat.
Buiten dat, na 12 jaar wil je ook wel eens wat anders. Hoewel, het was een hele goede fiets, die nieuwe Cannondale rijdt niet veel anders, maar nieuw dus alles net even iets soepeler en directer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
g
Ha big m en medelezers, dat gevoel over JJ heb ik helaas ook. De enige twee leveranciers in een grote regio rondom zwolle, die de fiets eerder verkochten zijn ermee gestopt en doen alleen nog maar de meer gangbare merken. Ontzettend jammer als dat zo is, want het merk JJ en mijn eigen fiets geven mij een speciaal gevoel en een dikke glimlach. maar misschien concentreren ze hun dealernetwerk in andere regios.
Ik heb dat idee ook, want het aantal Jan Janssens dat je op de weg tegenkomt, wordt ook wel minder heb ik het idee. Ook ik vind dat ontzettend jammer, want het is net zo'n mooi merk. Mijn Paris-Nice, inmiddels 15 jaar oud, blijft voorlopig nog wel rondrijden. Hij is net voorzien van allemaal nieuwe onderdelen waaronder een nieuw wielsetje. Wel is het een klein beetje mijn 'slecht weer' fiets, hoewel ik liever de MTB pak als het echt te slecht is.
Big M, fijn dat hij in ieder geval nog in de familie blijft. Dan zie je hem in ieder geval bij tijd en wijle nog eens terug!
Big M, fijn dat hij in ieder geval nog in de familie blijft. Dan zie je hem in ieder geval bij tijd en wijle nog eens terug!
Ook weinig ontwikkeling meer aan modellen op de site. (net wel nieuw design online gegaan)
En als je dan gaat configureren krijg je nog erg oude modellen shimano pedalen als optie, hoezo volledige groep. (ok pedalen horen niet helemaal bij groep)
Ik fiets nogsteeds op mijn jan janssen fietsen, maar heb er inmiddels wel 2 andere fietsen bij.
Trek Emonda als lichte klimfiets waar ik veel km's op maak.
En gravelbike opgebouwd met frame uit China.
De JJ fietsen zijn inmiddels beide (nemo en venom) gedegradeerd naar fietsen als het wat minder mooi weer is.
En als je dan gaat configureren krijg je nog erg oude modellen shimano pedalen als optie, hoezo volledige groep. (ok pedalen horen niet helemaal bij groep)
Ik fiets nogsteeds op mijn jan janssen fietsen, maar heb er inmiddels wel 2 andere fietsen bij.
Trek Emonda als lichte klimfiets waar ik veel km's op maak.
En gravelbike opgebouwd met frame uit China.
De JJ fietsen zijn inmiddels beide (nemo en venom) gedegradeerd naar fietsen als het wat minder mooi weer is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Alweer paar maanden geleden dat hier laatste bericht is geplaatst....zelf afgelopen maand zo n 500 km op mn JJ gefietst, en dat is voor mijn doen iets boven gemiddeld. Nog steeds erg blij met het merk en het type Tour de France. Die merkbeleving werd paar jaar geleden oon nog lekker gevoed door een actief forum en zelfs een forumrit met veel JJ fietsen, inclusief rondleiding bij de fabriek in Brabant. Zou wel leuk zijn als dat nog eens georganiseerd wordt. Veel fietsplezier allemaal en op naar een mooie zomer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 03 jun 2012 12:35
- Locatie: Zwolle
Ben wel benieuwd of iemand op dit forum (als het nog door anderen dan ikzelf wordt gelezen, want het is veul te stille hier) van plan is de jubileumfiets te kopen, de 1968. Mooi fietsie, ziet er strak uit, fijne kleur rood, goed opgetuigd, maar ook behoorlijk aan de prijs......kwam hem eerder al op de site van janssen tegen en nu dus ook op de site van fiets.
Het is natuurlijk een limited edition en daardoor iets speciaals. Maar ook erg duur voor wat het is.
Een CrMo frame (onderkant van de staalsoorten voor fietsframes en de zwaarste), met de instapgroep van campa, doorsnee Ritchey wieltjes en de rest van de afmontage ook niet echt bijzonder, en dan zoveel geld?
Da's alleen voor de echte fans/liefhebbers. (en ik denk dat de animo op hem aan te schaffen vanwege de hoge aanschafprijs wat tegenvalt, vandaar waarschijnlijk de reclame op deze site).
Hij ziet er wel mooi uit en het frame is ook mooi gemaakt, maar toch, die prijs...
Het is waarschijnlijk een hoogwaardige Reynolds buis die ze hebben gebruikt voor het frame, maar welke, dat wordt verder niet vermeld op de JJ site. Dat kunnen ze beter wel op de site vermelden en niet alleen 'CrMo' gebruiken als omschrijving. De site is qua omschrijving sowieso erg summier er staat ook geen geo op, alleen de framemaat.
Blijkbaar niet echt bedoeld om mee te fietsen, maar meer als collectors item?
Een CrMo frame (onderkant van de staalsoorten voor fietsframes en de zwaarste), met de instapgroep van campa, doorsnee Ritchey wieltjes en de rest van de afmontage ook niet echt bijzonder, en dan zoveel geld?
Da's alleen voor de echte fans/liefhebbers. (en ik denk dat de animo op hem aan te schaffen vanwege de hoge aanschafprijs wat tegenvalt, vandaar waarschijnlijk de reclame op deze site).
Hij ziet er wel mooi uit en het frame is ook mooi gemaakt, maar toch, die prijs...
Het is waarschijnlijk een hoogwaardige Reynolds buis die ze hebben gebruikt voor het frame, maar welke, dat wordt verder niet vermeld op de JJ site. Dat kunnen ze beter wel op de site vermelden en niet alleen 'CrMo' gebruiken als omschrijving. De site is qua omschrijving sowieso erg summier er staat ook geen geo op, alleen de framemaat.
Blijkbaar niet echt bedoeld om mee te fietsen, maar meer als collectors item?