Het grote schijfremmentopic
Dat witte ding is inderdaad de zuiger. Hij is van een keramisch materiaal gemaakt. Het is waarschijnlijk niet de zuiger die lekt maar wel de rubber dichting rond de zuiger. Dat is een specifiek soort rubber dat er niet alleen voor zorgt dat de remolie binnen het systeem blijft maar ook dat de zuiger zich terugtrekt als je de rem loslaat.
Volgens Shimano zijn remklauwen non-serviceable. Ze willen niet dat iemand die klauwen open doet dus kan je geen onderdelen kopen.
Een nieuwere generatie remklauw met een oude remgreep zal wel lukken. Vooralsnog zijn alle hydraulische remmen van Shimano met elkaar compatibel.
Volgens Shimano zijn remklauwen non-serviceable. Ze willen niet dat iemand die klauwen open doet dus kan je geen onderdelen kopen.
Een nieuwere generatie remklauw met een oude remgreep zal wel lukken. Vooralsnog zijn alle hydraulische remmen van Shimano met elkaar compatibel.
Moest ik in de bergen gaan rijden, dan zou ik die vraag niet eens stellen. Maar Vlaanderen ziet er zo ongeveer als een pannenkoek uit.Ramon73 schreef: ↑27 jan 2024 17:54Schijven kunnen breken/scheuren onder een bepaalde dikte. Die 1,5mm zal mss een veiligheidsmarge op zitten, er is best kans dat de schijf bij 1,45 of 1,4mm nog voldoende sterk is.
Wil je nou echt voor ongeveer €50 het risico lopen dat je in een afdaling ineens zonder rem(men) zit???? Verkeerde zuinigheid, maar het is jouw beslissing.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Meet iedereen die gewoon met een schuifmaat?
Er moet sowiso een marge op zitten, want je hebt ook altijd een meetfout.
Er moet sowiso een marge op zitten, want je hebt ook altijd een meetfout.
Less is bore
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Die schijfremdikte past wel echt onder de noemer domme vraag. Bij een noodstop zul je zeker vol remmen, bergen of niet, hier loop je toch gewoon geen risico mee. Als er iets is waar ik geen risico mee neem zijn het mijn remmen. Die heb je namelijk helaas vaak nodig als iemand anders iets fout doet en dat is niet te voorspellen cp voorkomen.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ben bezig met het ontluchten van mn sram remmen axs. Moest volgens het filmpje de brake lever adjester open draaien maar niet meer dicht als je klaar bent. Hij stond ook al open (1e keer dat ik dit zelf doe) dus vroeg me af of dit hoort of dat ie wel gewoon dicht moet
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zoek even het GCN filpje van een sram rem ontluchten.
Daar zitten alle trucks in.
Ik draai die bovenste bout (lever adjust) altijd een kwart slag in en daar doe ik verder nooit meer iets aan.
ps.
Niet te hard trekken dan beschadig je het menbraan.
Ik zou er iig gewoon een spuit van onder naar boven doorheen spuiten.
Daar zitten alle trucks in.
Ik draai die bovenste bout (lever adjust) altijd een kwart slag in en daar doe ik verder nooit meer iets aan.
ps.
Niet te hard trekken dan beschadig je het menbraan.
Ik zou er iig gewoon een spuit van onder naar boven doorheen spuiten.
Ik had de ipad er naast met t filmpje van sramwasbeer2006 schreef: ↑15 feb 2024 09:22 Zoek even het GCN filpje van een sram rem ontluchten.
Daar zitten alle trucks in.
Ik draai die bovenste bout (lever adjust) altijd een kwart slag in en daar doe ik verder nooit meer iets aan.
ps.
Niet te hard trekken dan beschadig je het menbraan.
Ik zou er iig gewoon een spuit van onder naar boven doorheen spuiten.
Ga vanavond nog ff proberen, denk dat de doorloop van onder haperde omdat er een knik in de spuit zat door dat sluitingsding (die wel weer was geopend tijdens het spuiten) maar in de manual maken ze deze helemaal niet dicht.
Voor de forumleden die hebben meegedacht met het installeren van de schijfremmen - en andere geïnteresseerden:
viewtopic.php?p=1634342#p1634342
Bedankt voor alle tips!
viewtopic.php?p=1634342#p1634342
Bedankt voor alle tips!