Titanium fietsen
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Geometrie? Voor zover ik zo snel iets heb kunnen vinden: het V8 frame heeft iets steilere hoeken voor zit- en balhoofdbuis en gemiddeld zo'n 0,5 cm kortere balhoofdbuis dan het R230 frame. Het V8 frame lijkt dus een wat meer race-geometrie te hebben dan het Lynskey frame. Verder weet ik uit eigen ervaring dat het Lynskey frame een erg mooi gebouwd frame is, waar je een fantastische fiets mee op kunt bouwen. Hiermee is niet gezegd dat het V8 frame geen goede fiets op kan leveren, want wielen en vork doen ook een boel. En zo'n 'lompe' vork kun je natuurlijk vervangen door een wat meer aan je wensen tegemoet komend exemplaar (hoeft ook niet een vermogen te kosten). Of beide frames qua stijfheid veel voor elkaar onderdoen, kan ik je niet zeggen. Misschien een beetje 'Googlen'? Verder denk ik dat je beide frames niet zo één op één met elkaar kunt (moet) vergelijken. In elk geval gaat het hier over verschillende prijskaartjes en dat komt ergens tot uiting. Die verschillen gaf je zelf ook al een beetje aan: gewicht en afwerking lasnaden.vincenth schreef:Weet iemand hoe een Gazelle V8 zich verhoudt tot een Lynskey R230? Zo'n Gazelle tita frame is zo'n 300 gram zwaarder en wordt geleverd met een vrij lompe vork. En uiteraard zijn de lassen net iets minder mooi. Maar verder?...
60 x Ventoux
Dat prijsverschil moet ergens in terugkomen natuurlijk. Ik kan de stijfheidswaarden van de Lynskey niet vinden, maar de V8 staat in de Fiets-tabel. Daar valt mij in op dat met name het bracket niet zo stijf is. Ik verwacht dat dat bij de Lynskey beter is door het meer oversized bracket.
Gazelle V8 titanium 57 520 1590 3,66 5,89 1,15 2,4 gemiddelde torsiestijhheid:97,4 vorkstijfheid: 87 bracketstijfheid:41,7 gewichtsstijhheid:61,26
Uiteindelijk is de keuze tussen de ultieme fiets en een hele mooie fiets, waarbij geldt dat de eerste een zaak is van uitgestelde bevrediging en de tweede misschien nu al wel kan.
Qua geometrie zoek ik een fiets die comfort biedt, maar natuurlijk ook strak stuurt als ik een col afzoef. Maar ik hoef geen criteriumracer. Maar heel hardcore is de Gazelle volgens mij ook niet. Aangezien er bezitters van beide fietsen op dit forum komen hoop ik een beetje dat iemand ze allebei uit ervaring kent.
Gazelle V8 titanium 57 520 1590 3,66 5,89 1,15 2,4 gemiddelde torsiestijhheid:97,4 vorkstijfheid: 87 bracketstijfheid:41,7 gewichtsstijhheid:61,26
Uiteindelijk is de keuze tussen de ultieme fiets en een hele mooie fiets, waarbij geldt dat de eerste een zaak is van uitgestelde bevrediging en de tweede misschien nu al wel kan.
Qua geometrie zoek ik een fiets die comfort biedt, maar natuurlijk ook strak stuurt als ik een col afzoef. Maar ik hoef geen criteriumracer. Maar heel hardcore is de Gazelle volgens mij ook niet. Aangezien er bezitters van beide fietsen op dit forum komen hoop ik een beetje dat iemand ze allebei uit ervaring kent.
Volgens mij hebben de meeste Lynskeys een standaard bracket met externe lagers. De Helix OS is het enige model dat ik ken met zowel een oversized bracket als balhoofd.
Zelf heb ik een standaard Helix en een Gilbertson. Als het puur om de titaniumbeleving gaat, dan stelt ook de Gilbertson niet teleur en is er geen verschil met m'n Lynskey. Ook heb ik het idee dat de Gilbertson stijver is (oversized bracket en balhoofd, dikke buizen), maar dat vind ik altijd erg lastig in te schatten. Het verschil zit 'm voornamelijk in de extra aandacht die Lynskey aan de afwerking heeft gegeven:
Zelf heb ik een standaard Helix en een Gilbertson. Als het puur om de titaniumbeleving gaat, dan stelt ook de Gilbertson niet teleur en is er geen verschil met m'n Lynskey. Ook heb ik het idee dat de Gilbertson stijver is (oversized bracket en balhoofd, dikke buizen), maar dat vind ik altijd erg lastig in te schatten. Het verschil zit 'm voornamelijk in de extra aandacht die Lynskey aan de afwerking heeft gegeven:
- Het klavertje bij de dropouts
- Gravering op het mannetje
- Vormgeving van de buizen
- Gebutte buizen
- Tapered buizen
- Mooie lassen
- Relatief licht
Overigens is Lynskey vanaf modeljaar 2012 overgestapt van 31.6 mm naar 27.2 mm zadelpen diameter middels een ingelijmde huls. Ook de asymmetrische achtervork wordt niet meer gevoerd, mede vanwege de steeds bredere velgen die op de markt verschijnen.Lynskey schreef:all our tubing Paul, is grade 1, aerospace grade, 3/2.5 seamless tubing. Probably .034 - .035 in wall thickness. We have several suppliers around the world and here domestically that we deal with, depending on the tube specs. So there is no "one place" that our tubing is sourced from. All tubing is 100% first quality aerospace grade certified, and we also have several quality control testing that we do once the tubing is received.
Our butting process is external butting, and we may take wall thicknesses down from .035 to potentially .028, again, depending on the model and which tube within the design.
Een oversized balhoofdbuis doet nagenoeg niets qua extra stijfheid als de boven- en onderbuis onveranderd blijven. Als ik naar foto's kijk van het bracket zie ik ook niet direct een verschil met het bracket zoals van mijn R230. Ook hiervoor geldt weer: als de aansluitende buizen hetzelfde zijn, dan verandert er nauwelijks iets qua stijfheid.apexrider schreef:Volgens mij hebben de meeste Lynskeys een standaard bracket met externe lagers. De Helix OS is het enige model dat ik ken met zowel een oversized bracket als balhoofd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
denk als je de gazelle v8 voor leuk prijsje kunt krijgen dat je er geen miskoop mee doet.
hen zelf een aantal maanden geleden een borgini titanium fiets gekocht en rij hier met veel plezier mee,
mijn laswerk is ook niet zo mooi als de planet x of lynskey maar heb toch het comfort van titanium zeker in combinatie met 25mm conti 4000s.
een lynskey of merlin is iets om in de toekomst van te dromen een v8 is betaalbaar en toch een goed frame
hen zelf een aantal maanden geleden een borgini titanium fiets gekocht en rij hier met veel plezier mee,
mijn laswerk is ook niet zo mooi als de planet x of lynskey maar heb toch het comfort van titanium zeker in combinatie met 25mm conti 4000s.
een lynskey of merlin is iets om in de toekomst van te dromen een v8 is betaalbaar en toch een goed frame
Ik heb er een tijdje op zitten broeden en besloten om nu eerst maar eens voor een V8 te gaan. Dat zal al een flinke stap zijn ten opzichte van mijn huidige fiets. Als ik hem daadwerkelijk heb zal ik hem hier natuurlijk laten zien.
Blijft de Lynskey voorlopig nog een droom. Mooi voor mijn midlifecrisis over een jaar of 10!
Blijft de Lynskey voorlopig nog een droom. Mooi voor mijn midlifecrisis over een jaar of 10!
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
hoi vincenth post even een foto op titanium forum als je je v8 hebt