Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 feb 2013 13:55

Kleurenblind en woordblind? :mrgreen:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 14 feb 2013 13:58

Touché :lol:

Had gewoon beter moeten lezen; mea culpa.

Maar had het toch niet kunnen laten :mrgreen:

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 feb 2013 15:47

vincenth schreef:Weet iemand hoe een Gazelle V8 zich verhoudt tot een Lynskey R230? Zo'n Gazelle tita frame is zo'n 300 gram zwaarder en wordt geleverd met een vrij lompe vork. En uiteraard zijn de lassen net iets minder mooi. Maar verder?...
Geometrie? Voor zover ik zo snel iets heb kunnen vinden: het V8 frame heeft iets steilere hoeken voor zit- en balhoofdbuis en gemiddeld zo'n 0,5 cm kortere balhoofdbuis dan het R230 frame. Het V8 frame lijkt dus een wat meer race-geometrie te hebben dan het Lynskey frame. Verder weet ik uit eigen ervaring dat het Lynskey frame een erg mooi gebouwd frame is, waar je een fantastische fiets mee op kunt bouwen. Hiermee is niet gezegd dat het V8 frame geen goede fiets op kan leveren, want wielen en vork doen ook een boel. En zo'n 'lompe' vork kun je natuurlijk vervangen door een wat meer aan je wensen tegemoet komend exemplaar (hoeft ook niet een vermogen te kosten). Of beide frames qua stijfheid veel voor elkaar onderdoen, kan ik je niet zeggen. Misschien een beetje 'Googlen'? Verder denk ik dat je beide frames niet zo één op één met elkaar kunt (moet) vergelijken. In elk geval gaat het hier over verschillende prijskaartjes ;) en dat komt ergens tot uiting. Die verschillen gaf je zelf ook al een beetje aan: gewicht en afwerking lasnaden.
60 x Ventoux

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 14 feb 2013 17:27

Dat prijsverschil moet ergens in terugkomen natuurlijk. Ik kan de stijfheidswaarden van de Lynskey niet vinden, maar de V8 staat in de Fiets-tabel. Daar valt mij in op dat met name het bracket niet zo stijf is. Ik verwacht dat dat bij de Lynskey beter is door het meer oversized bracket.

Gazelle V8 titanium 57 520 1590 3,66 5,89 1,15 2,4 gemiddelde torsiestijhheid:97,4 vorkstijfheid: 87 bracketstijfheid:41,7 gewichtsstijhheid:61,26

Uiteindelijk is de keuze tussen de ultieme fiets en een hele mooie fiets, waarbij geldt dat de eerste een zaak is van uitgestelde bevrediging en de tweede misschien nu al wel kan. :)
Qua geometrie zoek ik een fiets die comfort biedt, maar natuurlijk ook strak stuurt als ik een col afzoef. Maar ik hoef geen criteriumracer. Maar heel hardcore is de Gazelle volgens mij ook niet. Aangezien er bezitters van beide fietsen op dit forum komen hoop ik een beetje dat iemand ze allebei uit ervaring kent.
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 14 feb 2013 17:52

Volgens mij hebben de meeste Lynskeys een standaard bracket met externe lagers. De Helix OS is het enige model dat ik ken met zowel een oversized bracket als balhoofd.

Zelf heb ik een standaard Helix en een Gilbertson. Als het puur om de titaniumbeleving gaat, dan stelt ook de Gilbertson niet teleur en is er geen verschil met m'n Lynskey. Ook heb ik het idee dat de Gilbertson stijver is (oversized bracket en balhoofd, dikke buizen), maar dat vind ik altijd erg lastig in te schatten. Het verschil zit 'm voornamelijk in de extra aandacht die Lynskey aan de afwerking heeft gegeven:
  • Het klavertje bij de dropouts
  • Gravering op het mannetje
  • Vormgeving van de buizen
  • Gebutte buizen
  • Tapered buizen
  • Mooie lassen
  • Relatief licht
Wat betreft de kwaliteit van het titanium zullen de verschillen ook klein zijn. Overigens werkt Lynskey niet enkel met Amerikaans titanium:
Lynskey schreef:all our tubing Paul, is grade 1, aerospace grade, 3/2.5 seamless tubing. Probably .034 - .035 in wall thickness. We have several suppliers around the world and here domestically that we deal with, depending on the tube specs. So there is no "one place" that our tubing is sourced from. All tubing is 100% first quality aerospace grade certified, and we also have several quality control testing that we do once the tubing is received.

Our butting process is external butting, and we may take wall thicknesses down from .035 to potentially .028, again, depending on the model and which tube within the design.
Overigens is Lynskey vanaf modeljaar 2012 overgestapt van 31.6 mm naar 27.2 mm zadelpen diameter middels een ingelijmde huls. Ook de asymmetrische achtervork wordt niet meer gevoerd, mede vanwege de steeds bredere velgen die op de markt verschijnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 feb 2013 18:16

apexrider schreef:Volgens mij hebben de meeste Lynskeys een standaard bracket met externe lagers. De Helix OS is het enige model dat ik ken met zowel een oversized bracket als balhoofd.
Een oversized balhoofdbuis doet nagenoeg niets qua extra stijfheid als de boven- en onderbuis onveranderd blijven. Als ik naar foto's kijk van het bracket zie ik ook niet direct een verschil met het bracket zoals van mijn R230. Ook hiervoor geldt weer: als de aansluitende buizen hetzelfde zijn, dan verandert er nauwelijks iets qua stijfheid.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 14 feb 2013 18:42

denk als je de gazelle v8 voor leuk prijsje kunt krijgen dat je er geen miskoop mee doet.
hen zelf een aantal maanden geleden een borgini titanium fiets gekocht en rij hier met veel plezier mee,
mijn laswerk is ook niet zo mooi als de planet x of lynskey maar heb toch het comfort van titanium zeker in combinatie met 25mm conti 4000s.
een lynskey of merlin is iets om in de toekomst van te dromen een v8 is betaalbaar en toch een goed frame

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 16 feb 2013 20:47

Ik heb er een tijdje op zitten broeden en besloten om nu eerst maar eens voor een V8 te gaan. Dat zal al een flinke stap zijn ten opzichte van mijn huidige fiets. Als ik hem daadwerkelijk heb zal ik hem hier natuurlijk laten zien.
Blijft de Lynskey voorlopig nog een droom. Mooi voor mijn midlifecrisis over een jaar of 10! ;-)
Tita Gazelle V8
Afbeelding

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 20 feb 2013 21:08

Ik ga morgenmiddag kijken naar een V8. Waarschijnlijk rijd ik vanaf morgen dus ook titanium!
Tita Gazelle V8
Afbeelding

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 21 feb 2013 20:05

hoi vincenth post even een foto op titanium forum als je je v8 hebt

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 21 feb 2013 21:48

Ik heb hem inderdaad gekocht. Een foto lukt nu even niet, maar ik zal in het weekend wel even foto's maken.
Ben er blij mee!
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4930
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 feb 2013 22:22

Goede keuze, heb er zelf een ( heb er wel zelf campa op gezet ) ondertussen 20k + en geer krimp , incl PR

Plaats reactie