Re: Vandaag geklust aan de fiets
Geplaatst: 07 dec 2023 18:41
Vandaag, maar ook gisteravond en vorige week nog een hele avond geklust aan bijzonder gravel frame: een Robert Frameworks RA1.
Voor de duidelijkheid: niet mijn fiets!
Maatje van heeft dit frame in Luxemburg besteld. De frames worden overigens in Azië gemaakt. De lasnaden zien er zeer netjes uit (het is natuurlijk geen Lynskey, maar daar is de prijs dan ook naar).
Na lang wachten werd het frame dan eindelijk geleverd. Afmontage:
- volledige Ultegra Di2 12sp groep
- Zip 303S wielen
- Vredestein banden (40 mm)
- meegeleverd geïntegreerd stuur (alle kabels volledig intern)
- balhoofd van FSA
- titanium bidonhouders
- no name carbon zadelpen.
Dit was bepaald géén straight forward build. Onderweg kwamen we allerlei grote en kleine problemen tegen. Ik vond dat wel leuk, want ik hou wel van een uitdaging en ik leer graag. Nadeel is dat je niet in één avond klaar bent...
- Allereerst bleken de kabels verschrikkelijk lastig te trekken door de vele nodige nauwe passages en bochten. Uiteindelijk allemaal gelukt (incl. shifters die we ook bekabeld hebben). De hele trukendoos ging open: krimpkousen, stroomdraden, visdraadjes, liners en de Parktool IR1.3, tape - geen middel werd geschuwd.. En oh ja, heel veel gevloek
- Vork bleek niet de juiste te zijn (kabel liep buitenom), dus die moest terug. Gelukkig snel een nieuwe geleverd.
- Stofkap van FSA sloot niet netjes aan op het geïntegreerde stuur (een tweetal plastic uitstekende puntjes, pasten niet goed in het stuur). Opgelost door de puntjes dan maar weg te dremelen.
- Uiteraard hadden we niet de juiste lengte bouten voor remklauwen.... die moesten uit Duitsland komen dus leverde ook weer vertraging op.
- De baseplate die bij het balhoofd zat paste niet beide vorken. Totaal niet. Uiteindelijk uitgevonden dat deze vorken geen baseplate nodig hebben. Weer wat geleerd.
- Klemband van de voorderailleur werd niet meegeleverd en moest dus ook besteld worden.
- Voor de voorrem bleken we een adapter nodig te hebben die normaal gezien achter wordt gebruikt (wederom weer veel uitzoekwerk, handig zo'n forum!). Deze had de LBS gelukkig liggen.
- Mijn maatje vond het nodig een mooi, maar zeer lastig te leggen stuurlint te kopen (Zipp). Uiteindelijk netjes gekregen. Geheel tegen mijn gewoonte in nu een keer "volgens het boekje" gelegd van onder naar boven omdat je bij dit lint geen andere keuze hebt door de opdruk. Best aardig gelukt.
- Frame had volgens specs een T47 "regular" BB. Die zijn sowieso al niet zo simpel te vinden. Wij hadden er eentje aangeschaft van Praxis, maar er bleek een T47 WIDE op te zitten (breed bracket van ik meen 86,5 mm). Daarvoor heb je een speciaal T47 BB nodig met hele dunne cups. Niet simpel te vinden, zelfs C-bear heeft ze niet! Praxis heeft ze, maar nergens te krijgen in Europa. Uiteindelijk geslaagd via Rotorshop. Monteren is een hel aangezien op je Hollowtech-dop een conversiedop moet zetten die vrij snel losschiet. Gelukt door de boel vast te klemmen met een BB-pers. T47 is an sich wel en heel fijn systeem, ik zou wel altijd voor de gewone breedte kiezen. Dan is het feitelijk een BSA on steroïds.
- Mijn geliefde compressor vond het nodig om er precies gisteren mee op te houden, waardoor montage banden in gevaar kwam. Voorband ging met de vloerpomp, achterwiel CO2 patroon opgeofferd.
Vanmorgen de laatste dingetjes gedaan. Morgen nog even het zadel afstellen en dan is ie klaar voor maiden voyage. Foto's volgen, dit was een LEUK project!
Qua uren misschien wel mijn langste build, ik denk dat we op 10 bouwuren uitkomen. Normaal is dat nog niet de helft.
Volgende week alweer een hele spannende nieuwe build: de TSUBASA CROW van @Archon1.1.
Kleine sneak preview
Voor de duidelijkheid: niet mijn fiets!
Maatje van heeft dit frame in Luxemburg besteld. De frames worden overigens in Azië gemaakt. De lasnaden zien er zeer netjes uit (het is natuurlijk geen Lynskey, maar daar is de prijs dan ook naar).
Na lang wachten werd het frame dan eindelijk geleverd. Afmontage:
- volledige Ultegra Di2 12sp groep
- Zip 303S wielen
- Vredestein banden (40 mm)
- meegeleverd geïntegreerd stuur (alle kabels volledig intern)
- balhoofd van FSA
- titanium bidonhouders
- no name carbon zadelpen.
Dit was bepaald géén straight forward build. Onderweg kwamen we allerlei grote en kleine problemen tegen. Ik vond dat wel leuk, want ik hou wel van een uitdaging en ik leer graag. Nadeel is dat je niet in één avond klaar bent...
- Allereerst bleken de kabels verschrikkelijk lastig te trekken door de vele nodige nauwe passages en bochten. Uiteindelijk allemaal gelukt (incl. shifters die we ook bekabeld hebben). De hele trukendoos ging open: krimpkousen, stroomdraden, visdraadjes, liners en de Parktool IR1.3, tape - geen middel werd geschuwd.. En oh ja, heel veel gevloek
- Vork bleek niet de juiste te zijn (kabel liep buitenom), dus die moest terug. Gelukkig snel een nieuwe geleverd.
- Stofkap van FSA sloot niet netjes aan op het geïntegreerde stuur (een tweetal plastic uitstekende puntjes, pasten niet goed in het stuur). Opgelost door de puntjes dan maar weg te dremelen.
- Uiteraard hadden we niet de juiste lengte bouten voor remklauwen.... die moesten uit Duitsland komen dus leverde ook weer vertraging op.
- De baseplate die bij het balhoofd zat paste niet beide vorken. Totaal niet. Uiteindelijk uitgevonden dat deze vorken geen baseplate nodig hebben. Weer wat geleerd.
- Klemband van de voorderailleur werd niet meegeleverd en moest dus ook besteld worden.
- Voor de voorrem bleken we een adapter nodig te hebben die normaal gezien achter wordt gebruikt (wederom weer veel uitzoekwerk, handig zo'n forum!). Deze had de LBS gelukkig liggen.
- Mijn maatje vond het nodig een mooi, maar zeer lastig te leggen stuurlint te kopen (Zipp). Uiteindelijk netjes gekregen. Geheel tegen mijn gewoonte in nu een keer "volgens het boekje" gelegd van onder naar boven omdat je bij dit lint geen andere keuze hebt door de opdruk. Best aardig gelukt.
- Frame had volgens specs een T47 "regular" BB. Die zijn sowieso al niet zo simpel te vinden. Wij hadden er eentje aangeschaft van Praxis, maar er bleek een T47 WIDE op te zitten (breed bracket van ik meen 86,5 mm). Daarvoor heb je een speciaal T47 BB nodig met hele dunne cups. Niet simpel te vinden, zelfs C-bear heeft ze niet! Praxis heeft ze, maar nergens te krijgen in Europa. Uiteindelijk geslaagd via Rotorshop. Monteren is een hel aangezien op je Hollowtech-dop een conversiedop moet zetten die vrij snel losschiet. Gelukt door de boel vast te klemmen met een BB-pers. T47 is an sich wel en heel fijn systeem, ik zou wel altijd voor de gewone breedte kiezen. Dan is het feitelijk een BSA on steroïds.
- Mijn geliefde compressor vond het nodig om er precies gisteren mee op te houden, waardoor montage banden in gevaar kwam. Voorband ging met de vloerpomp, achterwiel CO2 patroon opgeofferd.
Vanmorgen de laatste dingetjes gedaan. Morgen nog even het zadel afstellen en dan is ie klaar voor maiden voyage. Foto's volgen, dit was een LEUK project!
Qua uren misschien wel mijn langste build, ik denk dat we op 10 bouwuren uitkomen. Normaal is dat nog niet de helft.
Volgende week alweer een hele spannende nieuwe build: de TSUBASA CROW van @Archon1.1.
Kleine sneak preview