Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

ItalianJob
Forum-lid

ItalianJob 20 mar 2013 10:04

roger68 schreef:Tsja, voor mij is het nog geen echt onverdeeld succes. Gebruik het nu circa 2000km.
- Ketting blijft idd schoner tov olie. Echter bij olie is eea in no time weer mooi schoon blikkend te maken. Met gebruik van de squirt ontstaat bij mij een soort grijze matte finish-laag die ook eigenlijk nauwelijks nog te verwijderen valt;
- Rij alleen maar in droog weer. Toch heb ik al na elke 100~200km het begin van een piepende ketting.
- Na verloop van tijd zit alles ‘vol’ met de wax. Hier en daar dikke koek. Gaatjes van de Campa SR derailleur wieltjes zitten volledig dicht, net zo als de pinnen van de ketting. In de cassette zit echt een dikke plak.
Probeer nu alles goed schoon te maken. Tov olie is dit een stuk lastiger. Wellicht breng ik te veel / te vaak aan (om piepen te voorkomen). Zal ook voortaan na het aanbrengen (nadat het een nachtje heeft ingewerkt/gedroogd) overtollige goed proberen te verwijderen. Kijk het nog even 3000km aan. Tips welkom. Blijft het zo, stap ik (nadat ketting en cassette vervangen zijn) weer over op olie…
Ik had hetzelfde probleem. Alles geprobeerd. Veel, weinig, nieuwe ketting vooraf ontvetten etc. etc.....alles wat ik maar aan mogelijke variabelen kon doen. Maar resultaat was altijd dat bij de grens van 100 km het zaakje begon te piepen en kraken (bij Campagnolo SR is het probleem nog minder dan bij Shimano DA). Schoonmaken van ketting en met name tandwielen en derailleur wieltje is een drama klus. Net of je er teer van af staat te bikken. Ik zal ook wel iets verkeerd doen maar al die geweldige verhalen van hiervoor heb ik niet ervaren. De eerste 50 km loopt het wel aardig, daarna steeds minder. Enige voordeel wat ik kan ontdekken is dat de ketting aan de buitenkant schoon blijft. Daarnaast kreeg ik er nog ruzie in de huiskring mee ook omdat er altijd van die kleine donkergrijze vet fliedertjes van de ketting af vielen die dan weer grote smeervlekken op de vloer gaven. Na 4 maanden en 2500km gebruik was ik er wel klaar mee. Ik gebruik nu Pedros Extra dry. De ketting blijft aan de buitenkant redelijk schoon (niet zo als bij Squirt eerlijk gezegd), het loopt als een zonnetje tot 500 km en is makkelijk schoon te maken en te houden. Maar er zullen zeer zeker ook andere goede smeermiddelen zijn.

R-Know
Forum-lid

R-Know 20 mar 2013 10:14

Ik gebruik geen squirt maar al lang Pedro's wax. Op de mtb vaak wetlube en als het goed weer is de dry wax. Geen van de bovengenoemde problemen mee gemaakt. Als iets echt vuil wordt dan demonteer ik het maak het schoon met wasbenzine en monteer het met Pedro.
In het verleden ook WhiteLightning gebruikt maar dat kwam uit de uk. Prima spul maar hier niet te verkrijgen.
Of wel?

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 20 mar 2013 10:21

ItalianJob schreef:
roger68 schreef:Tsja, voor mij is het nog geen echt onverdeeld succes. Gebruik het nu circa 2000km.
- Ketting blijft idd schoner tov olie. Echter bij olie is eea in no time weer mooi schoon blikkend te maken. Met gebruik van de squirt ontstaat bij mij een soort grijze matte finish-laag die ook eigenlijk nauwelijks nog te verwijderen valt;
- Rij alleen maar in droog weer. Toch heb ik al na elke 100~200km het begin van een piepende ketting.
- Na verloop van tijd zit alles ‘vol’ met de wax. Hier en daar dikke koek. Gaatjes van de Campa SR derailleur wieltjes zitten volledig dicht, net zo als de pinnen van de ketting. In de cassette zit echt een dikke plak.
Probeer nu alles goed schoon te maken. Tov olie is dit een stuk lastiger. Wellicht breng ik te veel / te vaak aan (om piepen te voorkomen). Zal ook voortaan na het aanbrengen (nadat het een nachtje heeft ingewerkt/gedroogd) overtollige goed proberen te verwijderen. Kijk het nog even 3000km aan. Tips welkom. Blijft het zo, stap ik (nadat ketting en cassette vervangen zijn) weer over op olie…
Ik had hetzelfde probleem. Alles geprobeerd. Veel, weinig, nieuwe ketting vooraf ontvetten etc. etc.....alles wat ik maar aan mogelijke variabelen kon doen. Maar resultaat was altijd dat bij de grens van 100 km het zaakje begon te piepen en kraken (bij Campagnolo SR is het probleem nog minder dan bij Shimano DA). Schoonmaken van ketting en met name tandwielen en derailleur wieltje is een drama klus. Net of je er teer van af staat te bikken. Ik zal ook wel iets verkeerd doen maar al die geweldige verhalen van hiervoor heb ik niet ervaren. De eerste 50 km loopt het wel aardig, daarna steeds minder. Enige voordeel wat ik kan ontdekken is dat de ketting aan de buitenkant schoon blijft. Daarnaast kreeg ik er nog ruzie in de huiskring mee ook omdat er altijd van die kleine donkergrijze vet fliedertjes van de ketting af vielen die dan weer grote smeervlekken op de vloer gaven. Na 4 maanden en 2500km gebruik was ik er wel klaar mee. Ik gebruik nu Pedros Extra dry. De ketting blijft aan de buitenkant redelijk schoon (niet zo als bij Squirt eerlijk gezegd), het loopt als een zonnetje tot 500 km en is makkelijk schoon te maken en te houden. Maar er zullen zeer zeker ook andere goede smeermiddelen zijn.

Prut!!! Gisteren, na lang schoonmaken, toch maar weer besloten er squirt op te doen. Heb nu alweer spijt... Denk dat ik het er vanavond maar weer afhaal (nu is nog alles schoon) en olie ga gebruiken!

tommeke15
Forum-lid

tommeke15 20 mar 2013 10:38

Dat kleiachtige spul poets je er toch zo af? Ik maak m'n spul één keer in de zoveel tijd schoon met een doekje met lampolie, diesel of iets in die strekking. Als ik er olie op doe wordt alles echt overal vies.
Voorheen Tommeke14

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 20 mar 2013 10:44

tommeke15 schreef:Dat kleiachtige spul poets je er toch zo af? Ik maak m'n spul één keer in de zoveel tijd schoon met een doekje met lampolie, diesel of iets in die strekking. Als ik er olie op doe wordt alles echt overal vies.
Nee, dat poets ik er echt niet zo vanaf. Moest oa koek uit cassette pulken met fijne schroevendraaier, tandenstokers, ed. Rot klus!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 mar 2013 11:04

Cassette 1 x in de zoveel weken even demonteren, doekje over de kransjes en schoon is ie weer. Nog geen 10 minuten werk!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 20 mar 2013 11:07

Dat moet ook als je met olie smeert want dan wordt alles zwart. Ik herken wel enkele van de wax nadelen die hier genoemd worden: ketting blijft niet zo lang stil als ik wil en al die kleine stukjes op de grond die van de aandrijflijn afvliegen. Misschien dat ik het alleen in de zomermaanden blijf gebruiken.

Edit: ik gebruik trouwens Morgan Blue wax en geen Squirt..
Laatst gewijzigd door lvgh op 20 mar 2013 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 20 mar 2013 11:07

hanz1963 schreef:Cassette 1 x in de zoveel weken even demonteren, doekje over de kransjes en schoon is ie weer. Nog geen 10 minuten werk!
Met olie; ja. Niet eens nodig om te demonteren. Met squirt; nee. Is er echt niet eenvoudig met een doek af te vegen. Zou het kunnen zijn dat ik een 'maandag ochtend' flesje squirt heb... ;)

ItalianJob
Forum-lid

ItalianJob 20 mar 2013 11:49

roger68 schreef:
hanz1963 schreef:Cassette 1 x in de zoveel weken even demonteren, doekje over de kransjes en schoon is ie weer. Nog geen 10 minuten werk!
Met olie; ja. Niet eens nodig om te demonteren. Met squirt; nee. Is er echt niet eenvoudig met een doek af te vegen. Zou het kunnen zijn dat ik een 'maandag ochtend' flesje squirt heb... ;)
Dan hebben ze er veel gemaakt op ma ocht. Ik vind het helemaal niet makkelijk schoonmaken. Als je idd de gaatjes en hoekjes van het pion en de derailleur wieltjes tot in de puntjes schoon wilt maken. Ook als je dat om de 500 km doet is het een kleiachtige goedje dat plakt als kauwgom. Zelfs in de lampenolie (waar ik sowieso niet zo'n voorstander van ben) blijft het lastig. Maar zoals al gezegd. Misschien doe ik iets verkeerd. Alleen blijft bij mij het probleem, wat ik ook doe en hoe ik het ook opbreng, dat na 50 km de ketting al "minder" begint te lopen en na 100 km zelfs slecht. En dat terwijl ik alles zeer geregeld schoonhoud en de ketting zo om de 3000 km vervang. Dus voor mij werkt het gewoon niet!

tommeke15
Forum-lid

tommeke15 20 mar 2013 12:03

roger68 schreef:
tommeke15 schreef:Dat kleiachtige spul poets je er toch zo af? Ik maak m'n spul één keer in de zoveel tijd schoon met een doekje met lampolie, diesel of iets in die strekking. Als ik er olie op doe wordt alles echt overal vies.
Nee, dat poets ik er echt niet zo vanaf. Moest oa koek uit cassette pulken met fijne schroevendraaier, tandenstokers, ed. Rot klus!
Dat had ik met olie ook. Ik haal m'n cassette met reinigen er ook af, dat gaat makkelijker ;)
Voorheen Tommeke14

RobiOne
Forum-lid

Gebruikersavatar RobiOne 20 mar 2013 12:28

Ik gebruik ook al jarenlang Pedro's Ice Wax en ik heb er zeer tevreden over. Ik smeer mijn ketting in 10 seconden en daarbij zit er op elke schakel een klein beetje. Dit even in laten trekken, doek er langs en klaar. Weinig tot geen zooi tussen de tandwielen want volgens mij zit er dan te veel smeermiddel op. Je wilt de ketting smeren, niet de tandwielen.

Hoe het gebruik met Squirt Lube is, weet ik natuurlijk niet. Misschien dat dat een ander verhaal is. Ik zou alleen niet alle waxen over één kam scheren.

ItalianJob
Forum-lid

ItalianJob 20 mar 2013 12:35

Ik herken echter alleen die zwarte prut bij de squirt wax. Bij andere merken die wax in hun programma hebben (zoals oa ook de Pedro extra dry wax) is dit niet, of iig veel minder, het geval. Er zijn dus naast Squirt nog vele andere alternatieven. Olie wordt idd een zwarte vloeibare "bende"

Plaats reactie