Gazelle
Een Gazelle frame van Reynolds 653-buizen is inderdaad een lichter frame dan een "standaard" 531-frame. Is alleen de 105-montage wel zgn. periodecorrect? Oftewel, is het frame uit dezelfde periode als de groep? Er zijn namelijk ook lieden die hun oude frame opleuken met een modernere groep. Maar als ik zo naar de foto kijk, zal dat in dit geval wel eens de juiste groep op het juiste frame kunnen zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 apr 2015 12:30
Bedankt! Zover! Waar zou ik dat ergens kunnen vinden? Mocht het niet de juiste groep zijn zou ik het liefst campagnolo monteren, geloof dat de mirage lijn ook werd gebruikt voor dit soort fietsen?
Weet je het bouwjaar? Dat kun je achterhalen aan de hand van framenummer dat onder het bracket zit.
Dan kun je met deze lijst het jaar achterhalen.
Als ik de bestickering zo bekijk, is het eind jaren tachtig, begin negentig.
Daarnaast kun je de componenten vergelijken op Velobase. Zoals de voorderailleur waar deze link naar verwijst. (Shimano vanaf pagina 3).
Dan kun je met deze lijst het jaar achterhalen.
Als ik de bestickering zo bekijk, is het eind jaren tachtig, begin negentig.
Daarnaast kun je de componenten vergelijken op Velobase. Zoals de voorderailleur waar deze link naar verwijst. (Shimano vanaf pagina 3).
Dag fietsliefhebbers,
Ik ben nieuw hier. Sinds een aantal maanden voor een mooie prijs deze Gazelle aangeschaft. Door de verkopende fietsenmaker (geen wielren specialist, net als ik...) als een topfiets beschreven, licht gewicht, slechts 100 km gemaakt, shimano 105 montage, etc.
Ik heb weinig ervaring op de racefiets en tijdens een proefrit vond ik 'm wel lekker fietsen, dus gekocht. Nu een half jaar later ben ik er eens mee naar een fietsenmaker met meer kennis van zaken geweest en hij vertelt mij dat ik een fiets met een véél te klein frame heb gekocht Hij heeft het stuur wat omhoog gekanteld.
Ik dacht eerder in mijn onnozelheid dat met verhogen van het zadel het wel opgelost zou kunnen worden. De fiets kan ik niet meer terugbrengen (was opruimingsverkoop).
Ik gebruik het voornamelijk voor woon-werk afstand (10 km) en hopelijk in de toekomst meer recreatief langere afstanden.
Ik ben 1.89 meter, binnenbeenlengte ca 88 cm, slank postuur. Hieronder een foto met bijgeschreven maten. Zitbuis 45 cm, bovenbuis 54 cm, afstand pedaal-zadel 96 cm.
Mijn vraag is, wat voor aanpassingen kan ik nog aan deze fiets doen (zadel en/of stuur verstellen), zodat ik er het meeste plezier aan kan beleven?
Dank alvast voor jullie meedenken!
Ik ben nieuw hier. Sinds een aantal maanden voor een mooie prijs deze Gazelle aangeschaft. Door de verkopende fietsenmaker (geen wielren specialist, net als ik...) als een topfiets beschreven, licht gewicht, slechts 100 km gemaakt, shimano 105 montage, etc.
Ik heb weinig ervaring op de racefiets en tijdens een proefrit vond ik 'm wel lekker fietsen, dus gekocht. Nu een half jaar later ben ik er eens mee naar een fietsenmaker met meer kennis van zaken geweest en hij vertelt mij dat ik een fiets met een véél te klein frame heb gekocht Hij heeft het stuur wat omhoog gekanteld.
Ik dacht eerder in mijn onnozelheid dat met verhogen van het zadel het wel opgelost zou kunnen worden. De fiets kan ik niet meer terugbrengen (was opruimingsverkoop).
Ik gebruik het voornamelijk voor woon-werk afstand (10 km) en hopelijk in de toekomst meer recreatief langere afstanden.
Ik ben 1.89 meter, binnenbeenlengte ca 88 cm, slank postuur. Hieronder een foto met bijgeschreven maten. Zitbuis 45 cm, bovenbuis 54 cm, afstand pedaal-zadel 96 cm.
Mijn vraag is, wat voor aanpassingen kan ik nog aan deze fiets doen (zadel en/of stuur verstellen), zodat ik er het meeste plezier aan kan beleven?
Dank alvast voor jullie meedenken!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5538
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Niet veel de fiets is veel te klein. Overigens is er niets mis mee, maar dit is niet de fiets voor jou. Je hebt minstens een 58 nodig maar eerder nog groter (60). Zadelpen is waarschijnlijk al over de minimum insert diepte. Je zit nu veel te kort. Maar een langere stuurpen helpt hier ook niet meer.. Op een groter frame kom je ook beter uit. Zowel met de stuurhoogte de afstand stuur-zadel en de setback ( horizontale afstand zadel tot bracket ). Ook krijg je meer stabiliteit door de wat langere wielbasis. Lapmiddeltjes zijn geen oplossingen. Op zoek naar een ander frame is dus het advies. Je kan verder niet meer doen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dag mede Gazelle-adepten,
Leuk om al deze verhalen te lezen! Ik ben net nieuw op dit forum. Sinds 2012 ben ik aan het wielrennen. Mijn eerste fiets gebruik ik nog steeds, een Gazelle Goldline Démax. Soms kijk ik weleens naar andere fietsen, maar eigenlijk heb ik nog geen fiets gezien die ik mooier vind dan mijn huidige fiets. Daarnaast fietst hij erg comfortabel. De framemaat is 50, het frame is een Reynolds 531 'Trapezi'. De voorvork is van carbon (Gazelle Goldline).
Mijn fiets is afgemonteerd met onderdelen uit diverse groepen:
Shifters: Shimano RX100
Voorderailleur: Shimano 600
Achterderailleur: Shimano 600
Crankstel: Shimano Dura-Ace
Wielset: Shimano Ultegra, Rigida DPX velgen
Zou de fiets zo geleverd zijn? Of zijn dit upgrades geweest? In ieder geval ben ik erg blij met deze fiets. Door een val ben ik genoodzaakt geweest het stuur te vervangen, net als de stuurpen.
Leuk om al deze verhalen te lezen! Ik ben net nieuw op dit forum. Sinds 2012 ben ik aan het wielrennen. Mijn eerste fiets gebruik ik nog steeds, een Gazelle Goldline Démax. Soms kijk ik weleens naar andere fietsen, maar eigenlijk heb ik nog geen fiets gezien die ik mooier vind dan mijn huidige fiets. Daarnaast fietst hij erg comfortabel. De framemaat is 50, het frame is een Reynolds 531 'Trapezi'. De voorvork is van carbon (Gazelle Goldline).
Mijn fiets is afgemonteerd met onderdelen uit diverse groepen:
Shifters: Shimano RX100
Voorderailleur: Shimano 600
Achterderailleur: Shimano 600
Crankstel: Shimano Dura-Ace
Wielset: Shimano Ultegra, Rigida DPX velgen
Zou de fiets zo geleverd zijn? Of zijn dit upgrades geweest? In ieder geval ben ik erg blij met deze fiets. Door een val ben ik genoodzaakt geweest het stuur te vervangen, net als de stuurpen.
Mooie fiets, wees er zuinig op. Volgens mij werden de meeste Gazelle fietsen als los frame verkocht. De klant of fietsenmaker kon hem dan naar wens samenstellen en opbouwen. Daarnaast voerden ze wel enkele complete fietsen. Om na te gaan of jouw fiets als complete fiets werd verkocht of als los frame, kun je de oude brochures doorspitten. Tenminste als het bouwjaar van jouw Gazelle hier (klik) tussen zit. Het bouwjaar kun je herleiden aan de hand van het framenummer.
Volgens mij is jouw fiets van eind jaren '90. Shimano maakte de 600-serie in verschillende uitvoeringen tot midden jaren '90, dat begon met de 600 Arabesque groep, toen de 600AX, toen de 600EX en tot slot de 600 Ultegra groep. RX100 shifters zijn wel uit de tijd van je frame. Ik denk dat er in de loop van de tijd enkele componenten veranderd zullen zijn. Misschien kan je ook wat foto's posten van de onderdelen, zodat die beter gedateerd kunnen worden?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
frame is van 1999 of 2000 vermoed ik (check de link die EmPeHa vemeldt). zie de Démax er alleen in die jaren tusstenstaan.
in 1999 wordt volgens mij begonnen met die Goldline benaming. (en voor het eerst een carbon voorvork).
in 1999 wordt volgens mij begonnen met die Goldline benaming. (en voor het eerst een carbon voorvork).
Bedankt allemaal voor de reacties. Net heb ik even wat foto's gemaakt (niet de beste, het zijn telefoonfoto's), maar de onderdelen zijn te herkennen. De remmen, voor- en achterderailleur zijn van Shimano 600 Tricolore. Is dat dezelfde als de Shimano 600 Ultegra groep?