Waar rijden de profs in 2007 op?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ik heb het er al over gehad in een ander forum, maar er zijn drie dingen die mij storen aan boonen's fiets:
1. Die hoge balhoofdbuis, waardoor hij een maar beneden wijzende stuurpen heeft,
2. een stuurpen van 14cm lang (te lang, volgens mij) en
3. het feit dat zijn zadel geen halve centimeter meer naar achter kan.
Hij kan dus geen millimeter meer gestrekt zitten op dit frame... En bij specialized zijn ze tegelijk trots dat al de QS renners perfect (???) op een standaard frame passen...Ik hoop dat niemand in die verkooptruken trapt, en zelfs al zou het zo zijn, dan is boonen toch geen lichtend voorbeeld...
1. Die hoge balhoofdbuis, waardoor hij een maar beneden wijzende stuurpen heeft,
2. een stuurpen van 14cm lang (te lang, volgens mij) en
3. het feit dat zijn zadel geen halve centimeter meer naar achter kan.
Hij kan dus geen millimeter meer gestrekt zitten op dit frame... En bij specialized zijn ze tegelijk trots dat al de QS renners perfect (???) op een standaard frame passen...Ik hoop dat niemand in die verkooptruken trapt, en zelfs al zou het zo zijn, dan is boonen toch geen lichtend voorbeeld...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
@ de zwarten: dit is de fiets van Boonen:
1. De balhoofdbuis van Specialized frames is helemaal niet hoog, zelfs heel normaal voor zo'n framemaat. Bij mijn weten wijst die stuurpen nog steeds naar omhoog, en gebruikt Boonen zelfs geen 81° pen. Dat hij nul spacers heeft ligt aan de "dubbel-toe" positie van Boonen.2. Lange stuurpennen vind je trouwens op alle fietsen van sprinters... 14cm is daar geen uitzondering, al zou ik maximaal 135 of 130mm aanraden. Ligt andermaal aan de positie van Boonen, en het feit dat hij m.i. een te kleine framemaat gekozen heeft (zoals gezegd kan je dat Specialized niet verwijten, ze hebben het hem wellicht afgeraden -> zie "prof-koppigheid" hierboven).3. En waarom zou dat zadel verder achteruit moeten? Een grotere framemaat zou idd meer setback geven, maar profs zitten voor 90 allemaal met meer setback dan de gemiddelde berijder (bepaalde fabrikanten zoals Ridley monteerden zadelpennen met enorm veel setback daarvoor).
Zonder het te weten heb je eigenlijk meer iets gezegd over de positie van Boonen (ah ja, over "lichtend voorbeeld"... dat rijmt niet op Boonen) dan over de intrinsieke kwaliteiten of geometrie van die Specialized.
1. De balhoofdbuis van Specialized frames is helemaal niet hoog, zelfs heel normaal voor zo'n framemaat. Bij mijn weten wijst die stuurpen nog steeds naar omhoog, en gebruikt Boonen zelfs geen 81° pen. Dat hij nul spacers heeft ligt aan de "dubbel-toe" positie van Boonen.2. Lange stuurpennen vind je trouwens op alle fietsen van sprinters... 14cm is daar geen uitzondering, al zou ik maximaal 135 of 130mm aanraden. Ligt andermaal aan de positie van Boonen, en het feit dat hij m.i. een te kleine framemaat gekozen heeft (zoals gezegd kan je dat Specialized niet verwijten, ze hebben het hem wellicht afgeraden -> zie "prof-koppigheid" hierboven).3. En waarom zou dat zadel verder achteruit moeten? Een grotere framemaat zou idd meer setback geven, maar profs zitten voor 90 allemaal met meer setback dan de gemiddelde berijder (bepaalde fabrikanten zoals Ridley monteerden zadelpennen met enorm veel setback daarvoor).
Zonder het te weten heb je eigenlijk meer iets gezegd over de positie van Boonen (ah ja, over "lichtend voorbeeld"... dat rijmt niet op Boonen) dan over de intrinsieke kwaliteiten of geometrie van die Specialized.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met een langere stuurpen kan je een maatje kleiner frame nemen waardoor je nog wat dieper kunt zitten. Gevolg is wel dat de meeste de shifters helemaal omhoog moeten zetten om de uren in het peleton comfortabel door te komen, maar in de sprint hebben ze daarna voordeel van hun aerodynamische positie. In de finale en in de eindsprint speelt aerodynamica een hele grote rol. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe, dus als je met 65 km/h aan komt denderen.
de fiets van basso past ook in dit straatje.. al lijkt de fiets niet te klein, toch een lange stuurpen
http://www.cyclingnews.com/newsphotos.p ... /bassotrek
http://www.cyclingnews.com/newsphotos.p ... /bassotrek
Basso is helemaal geen spurter en heeft er op zijn gewone fiets (ik heb het duidelijk niet over zijn tijdritmachine!) dus geen baat bij om erg diep te zitten. Met een maatje groter zou de balhoofdbuis langer zijn en zou hij comfortabeler zitten; de langere bovenbuis kan hij dan compenseren door een kortere stuurpen. Voor een ronderenner is het toch belangrijk de rug te sparen tijdens vlakke ritten; in de bergen en bij chronoraces krijgt die het al genoeg te verduren. Ik snap dus de beweegredenen van Basso niet.
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 05 Februari 2007
Rijdt Basso met een SRM met een computer op het stuur? Zie geen computer voor het stuur zitten...
Denk je niet dat hij z'n Powercontrol eraf neemt na een training, sjezer? De bekabeling voor SRM zit volledig op deze fiets; veel kans dus dat hij hierop die SRM ook effectief gebruikt.
Rijdt Basso met een SRM met een computer op het stuur? Zie geen computer voor het stuur zitten...
Denk je niet dat hij z'n Powercontrol eraf neemt na een training, sjezer? De bekabeling voor SRM zit volledig op deze fiets; veel kans dus dat hij hierop die SRM ook effectief gebruikt.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 05 Februari 2007
Basso is helemaal geen spurter en heeft er op zijn gewone fiets (ik heb het duidelijk niet over zijn tijdritmachine!) dus geen baat bij om erg diep te zitten. Met een maatje groter zou de balhoofdbuis langer zijn en zou hij comfortabeler zitten; de langere bovenbuis kan hij dan compenseren door een kortere stuurpen. Voor een ronderenner is het toch belangrijk de rug te sparen tijdens vlakke ritten; in de bergen en bij chronoraces krijgt die het al genoeg te verduren. Ik snap dus de beweegredenen van Basso niet.
Misschien omdat het nog maanden duurt voordat hij in de Tour moet starten en dat zijn rug deze houding best kan hebben? Die regeltjes van de meetcentra zijn niet heilig.
Wat denk je bijv van Bobby Julich? Die zit ook met een enorm hoogte verschil op z'n fiets. Als je rug het kan hebben en je raakt niet of nauwlijks vermogen kwijt is het gewoon de beste houding. Want luchtweerstand is nu eenmaal je grootste concurent op de fiets.
Basso is helemaal geen spurter en heeft er op zijn gewone fiets (ik heb het duidelijk niet over zijn tijdritmachine!) dus geen baat bij om erg diep te zitten. Met een maatje groter zou de balhoofdbuis langer zijn en zou hij comfortabeler zitten; de langere bovenbuis kan hij dan compenseren door een kortere stuurpen. Voor een ronderenner is het toch belangrijk de rug te sparen tijdens vlakke ritten; in de bergen en bij chronoraces krijgt die het al genoeg te verduren. Ik snap dus de beweegredenen van Basso niet.
Misschien omdat het nog maanden duurt voordat hij in de Tour moet starten en dat zijn rug deze houding best kan hebben? Die regeltjes van de meetcentra zijn niet heilig.
Wat denk je bijv van Bobby Julich? Die zit ook met een enorm hoogte verschil op z'n fiets. Als je rug het kan hebben en je raakt niet of nauwlijks vermogen kwijt is het gewoon de beste houding. Want luchtweerstand is nu eenmaal je grootste concurent op de fiets.