Lightweights
In Ahoy tijdens de Zes-Daagse heb ik de LW's voor het eerst in het echt gezien. De Ventoux vond ik echt lelijk! Het carbon heeft net een slangenlerenprint en de prijs? € 3500,-. Gekker moet het niet worden! De Standaard wielen vond ik op de foto's van Casran altijd mooi staan onder een fiets. Maar in het echt moet ik zeggen dat ik de naven en de afwerking van de naven erg vond tegenvallen. Zonde van het geld! Let wel, dit mijn persoonlijke mening en een ieder die wel kiest voor deze wielen, veel pleziet ermee!
Gerardo
"Maar in het echt moet ik zeggen dat ik de naven en de afwerking van de naven erg vond tegenvallen. Zonde van het geld! Let wel, dit mijn persoonlijke mening en een ieder die wel kiest voor deze wielen, veel pleziet ermee!"
typish een geval van "maakt niet uit wat het kan als het er maar op staat en snel uitziet"
Ik gebruik mijn lightweights om op te rijden. Zij hebben hun zwakheden maar deze zijn veel minder storend dan die van de meeste "blitse" wielen.
typish een geval van "maakt niet uit wat het kan als het er maar op staat en snel uitziet"
Ik gebruik mijn lightweights om op te rijden. Zij hebben hun zwakheden maar deze zijn veel minder storend dan die van de meeste "blitse" wielen.
Even een off topic LW vraag. Ik lees geregeld dat LW niet het meest aerodynamische spul heeft. Is het niet gewenst om met het gebruik van iets meer materiaal een meer aero wiel te fabriceren? Ik begrijp dat bv. Bora's meer aero zijn en iets zwaarder. Lijkt mij een interessant wiel worden, een aero LW...
Probleem is dat de Basis van LW verkeerd is(wordt voor een groot deel bepaald door de eigenschappen van het basismateriaal dat optimaal is benut) hierdoor ontstaan er teveel werverlingen, een beetje extra materiaal lost dit niet helaas niet op (verkeerde vorm van de velg en de niet gestroomlijnd gevormde spaken).
Lightweight kan heel aerodynamisch zijn met een disc en 12 spaaks en 26" voorwiel.
Lightweight kan heel aerodynamisch zijn met een disc en 12 spaaks en 26" voorwiel.
Is er dan binnen de LW organisatie nooit sprake geweest om te testen met een compleet andere basis? Kan me voorstellen dat hier wel vraag naar is. Kijk naar Zabel, in een absolute sprint zal dit niet tegen hem werken. Of een Ulrich in de bergen met licht en aero spul...
Aero spul is voor een sprinter of een klimmer niet van belang, Stijfheid en gewicht zijn dat zeker wel. In een afdaling is de luchtweerstand vaak niet de bepalende faktor (de kunde van de renner en de betrouwbaarheid/stijfheid van het materiaal zijn dit wel). Bij een sprint is massa (sneller op gang) veel belangrijker terwijl luchtwervelingen het aerodynamische voordeel teniet doen.
Maar overal lees je (zoals afgelopen Fiets Coach) dat aerodynamica ook bij een klim speelt. De nieuwe Ventoux wielen zijn laag profiel, zoals een "klimwiel" hoort te zijn, maar met de nieuwe inzichten kunnen klimwielen wel eens meer aero worden om luchtweerstand beter te overwinnen...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende