Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

Ron_Fiets

Ron_Fiets 16 feb 2015 08:20

Ik heb de Turbo gekocht met spatborden rondom en een achterdrager. Nu begint het wachten...

De Turbo is wel een compleet andere fiets dan de ST2. De banden zijn harder en dunner, dat merk je. Misschien kunnen er bredere banden gemonteerd worden op de velgen, dat zou ik uit moeten zoeken. Dezelfde Schwalbe banden als op de ST2 bijvoorbeeld. Voor de rest merk je wel dat de motor iets lichter is. 500W ten opzichte van de dikke 800W in de ST2. De duw is minder voelbaar tijdens het accelereren, maar als hij eenmaal op gang blijft hij wel gaan.

Ik ben erg benieuwd.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 feb 2015 08:32

Met verbazing lees ik dit topic. Zo'n onderwerp op een forum waar vrijwel uitsluitend over racefietsen , mountainbikes en andere fietsgerelateerde onderwerpen wordt gepraat die gericht zijn op het fietsen zonder enige vorm van wat voor ondersteuning dan ook.

Volgens mij hoort dit topic meer thuis op een forum waar inwoners van een bejaardenhuis ook interesse in hebben. :mrgreen:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 feb 2015 09:11

razenderoeland schreef:Met verbazing lees ik dit topic. Zo'n onderwerp op een forum waar vrijwel uitsluitend over racefietsen , mountainbikes en andere fietsgerelateerde onderwerpen wordt gepraat die gericht zijn op het fietsen zonder enige vorm van wat voor ondersteuning dan ook.

Volgens mij hoort dit topic meer thuis op een forum waar inwoners van een bejaardenhuis ook interesse in hebben. :mrgreen:
Ach, deze niche kan toch best gedoogd worden op het forum? Zelfs het huisblad schrijft erover! Volgens mij zijn er maar een stuk of 3 die hier inhoudelijke input geven (en dan nog wat trollen, waaronder ikzelf :twisted: )

Inhoudelijk dan:
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom je niet gewoon een elektrische scooter neemt. Om mensen die beweren op een electrofiets zelf ook nog iets van lichamelijke arbeid te leveren moet ik altijd hartelijk lachen. Een beetje dezefde categorie als de iets-te-dikke-huisvrouw, die in de sportschool 20 minuutjes 20Watt op een hometrainer zit te leveren (en daarna een taartje bij de koffie neemt, wat "ze hebben zo hard gewerkt)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 feb 2015 09:39

Om het heel algemeen te omschrijven:

Men is tegenwoordig bang om nog moe te worden! ( alsof dat gebeurt bij normaal tempo op een woon-werk ritje)
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 feb 2015 09:52

Het zal je verbazen hoe weinig mensen in staat zijn tot het leveren van matig lichamelijke inspanning (150W) voor de duur van laten we zeggen een uurtje. Het wordt je ook wel heel erg makkelijk gemaakt: ben je bang voor zweetdruppeltjes, dan koop je een electrobike. Ben je ietsje slechter ter been, dan zorgt de verzekeraar vaak voor een scootmobiel. Met als gevolg dat mensen alleen maar dikker, ongezonder en luier worden, en helemaal nooit meer van hun electrische ondersteuning afkomen.

...maar da's misschien een aparte discussie waard.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 feb 2015 09:59

Ik denk dat heel veel mensen zich gewoon niet realiseren hoe ontzettend veel extra die e-bike doet en hoe ontzettend weinig ze zelf nog doen. Ik heb wel eens gelezen dat sommige van die fietsen 200 watt extra geven, de meeste mensen hoeven dan niet eens meer zelf te trappen, de pedalen ronddraaien is dan nog slechts een formaliteit.
Voor sommige mensen begrijp ik dat wel maar voor gezonde mensen en helemaal als ze jong zijn vind ik dat werken aan je zitplaats in een scootmobiel. Op je 40ste ofzo.

Daarnaast zitten de meeste mensen verder alleen maar voor iedere verplaatsing met hun krent in hun auto en voor hun werk met hun krent achter een buro. Buiten komen ze ook niet, of het moet onder het afdakje van kantoor zijn om te roken in de pauze of op de parkeerplaats om naar hun auto te lopen. Eigenlijk zou je de hersenen van die mensen gewoon op een kweekje moeten zetten en aansluiten op internet. Kunnen ze netjes hun werk doen en na werktijd tv kijken via Uitzending Gemist, ze zijn helemaal overal van af.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 16 feb 2015 10:16

razenderoeland schreef:Met verbazing lees ik dit topic. Zo'n onderwerp op een forum waar vrijwel uitsluitend over racefietsen , mountainbikes en andere fietsgerelateerde onderwerpen wordt gepraat die gericht zijn op het fietsen zonder enige vorm van wat voor ondersteuning dan ook.

Volgens mij hoort dit topic meer thuis op een forum waar inwoners van een bejaardenhuis ook interesse in hebben. :mrgreen:
Een topic over je gewicht in winter/zomer daar doe je dan wel aan mee :lol: ? Er zijn fora over anorexia hoor.
Heerlijk toch dat hokjes denken!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 feb 2015 10:27

Begin een topic over anorexia. Wie weet hoeveel reaguurders en meepraters je krijgt. Heeft in ieder geval niet mijn interesse. En daarnaast vindt ik gewichtsverschil in zomer en winter wel relevant ten opzichte van hoe ik mijn sportieve hobby beleef.

Overigens kan/wil ik mezelf met 77 kg en 1.79 lengte niet echt tot de doelgroep anorexia rekenen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 16 feb 2015 11:40

Mooie discussie inderdaad. Ik ben zelf 1.86 en 79 kg. Fiets op wedstrijd niveau en ben in een prima conditie. Ik gebruik ( omdat ik vertegenwoordiger ben van zo'n merk ) ook wel eens een snelle e-bike om naar me werk te gaan als ik op kantoor zit. Dat is ongeveer zo'n 27 kilometer. Ik heb er met dit weer gewoon geen zin in om 3 lagen aan te trekken en bezweet aan te komen ( niet de mogelijkheid om te douchen ). Op de snelle e-bike beweeg je nog voldoende, en je zit in de buitenlucht zonder een scooter helm. Ik kan me op dit forum een topic herinneren dat het mooiste aan een dagje fietsen is lekker in de buitenlucht zijn.

Over alles is wat te zeggen, ik vind een snelle e mountain bike ook "vals" spelen maar je kent iemand z'n situatie niet. Als zo iemand door gezondheids-redenen niet normaal kan fietsen maar met een snelle e-bike wel mee kan komen is dat toch prachtig?
Laatst gewijzigd door joeywl op 16 feb 2015 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 16 feb 2015 11:57

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar als ik kijk naar de situatie op mijn werk, waar jongere collega's van 35-40 jaar een elektrische fiets gebruiken om de kleine 4 kilometer maar niet moe te hoeven worden, schieten de elektrische fietsen hier totaal hun doel voorbij.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 feb 2015 12:06

Als ze anders de auto of een normale brommer hadden genomen kan ik het allen maar toejuichen. Mensen zijn nu eenmaal lui, daarom hebben we ook zoveel uitgevonden.

Als alternatief voor 4km op een normale fiets bij gezonde mensen is het natuurlijk belachelijk.
Campagnolo Ultra Dork

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 16 feb 2015 12:43

razenderoeland schreef:Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar als ik kijk naar de situatie op mijn werk, waar jongere collega's van 35-40 jaar een elektrische fiets gebruiken om de kleine 4 kilometer maar niet moe te hoeven worden, schieten de elektrische fietsen hier totaal hun doel voorbij.
Dat vindt jij, dat vindt ik ook maar een hoop mensen in Nederland niet. Dat is helemaal prima, verkopen wij weer wat extra fietsen. :mrgreen:

Plaats reactie