Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jun 2015 21:18

Gebrek aan argumenten? Een bel is volstrekt onnodig. Bij het afwenden van gevaar is een harde schreeuw veel effectiever. Bij passeren is een beleefd "pardon" veel vriendelijker. En onnodig items komen bij mij niet op mijn fiets. Dusss...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 29 jun 2015 21:52

Dit snap ik niet. Een bel is toch gewoon verplicht?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 jun 2015 22:14

Dat zijn reflectors rondom ook.

Jorisee
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 07 okt 2014 23:03

Jorisee 29 jun 2015 22:23

BramKoppelmans schreef:Ik heb een tijdje met een bel gereden en dat was juist vervelend. Moest alsnog 5 keer bellen voor iemand aan de kant ging. Met roepen maak je misschien niet zoveel vrienden, maar is veel duidelijker en mensen gaan sneller aan de kant. Met gewoon "pardon" roepen en daarna ff bedankt zeggen is er ook nooit echt een probleem.
Precies wat ik doe. Werkt prima

dejeep
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

dejeep 29 jun 2015 22:35

Het valt mij juist altijd op dat wanneer ik bel medeweggebruikers direct aan de kant gaan, maar wanneer ik 'pardon' roep er eerst wordt omgekeken. Met een gevaarlijke slinger naar links als gevolg.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2378
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 29 jun 2015 23:29

dejeep schreef:Het valt mij juist altijd op dat wanneer ik bel medeweggebruikers direct aan de kant gaan, maar wanneer ik 'pardon' roep er eerst wordt omgekeken. Met een gevaarlijke slinger naar links als gevolg.
Als je 'pardon' roept, zal men zich aangesproken voelen, een vervolgzin verwachten en dus omkijken. Lijkt mij. Handiger is meestal om gewoon hardop te praten, waardoor men het idee krijgt dat er een paar fietsers vanachter komen rijden. Doorgaans gaat men dan wel aan de kant, zonder om te kijken.

Overigens zou ik zo'n belletje nog wel aardig vinden...

Afbeelding

Avz
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2013 18:21
Locatie: Leiden

Avz 29 jun 2015 23:34

dejeep schreef:Het valt mij juist altijd op dat wanneer ik bel medeweggebruikers direct aan de kant gaan, maar wanneer ik 'pardon' roep er eerst wordt omgekeken. Met een gevaarlijke slinger naar links als gevolg.
+1

Bij geschreeuw denken mensen "wat is er aan de hand" of als ze weten dat het een fietser is "daar heb je weer zo'n aso-wielrenner". Volstrekt logisch.

Een bel, verlichting en reflectoren zijn verplicht, doch een bel heb je onder alle omstandigheden nodig en de laatste 2 alleen als het donker is of slecht weer. Dus gewoon een bel op die fiets.

Een belletje op je fiets...het is toch ook zo veel gewicht. Weg aerodynamica! En wat zullen je fietsvriendjes wel niet van je denken.
Specialized Allez Comp 2014 (Omega Pharma - Quick-Step) - Gazelle XR2 2010

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jun 2015 00:18

Ben je dan verplicht om in te halen? Je kunt ook gewoon bij iedereen in het wiel gaan zitten totdat er genoeg plek is om in te halen. Zoals eerder gezegd, om gevaar af te wenden is de bel een onding. Ik heb mijn bel alleen op zondagochtend nodig*, de rest van de tijd hangt ie nutteloos onder mijn stuurpen.

*Meestal moet ik alsnog 'pardon' zeggen (niet schreeuwen) voordat ik er langs kan...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 30 jun 2015 00:23

was een wit gedeelte op je achterspatbord ook niet verplicht (herinner ik me van m'n verkeersexamen groep acht) :lol:

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 30 jun 2015 00:41

Onbegrijpelijk dat er mensen rijden zonder een bel. Hoogtepunt van de bellozen onder ons vind ik nog wel de oplossing hierboven dat je moet gaan praten alsof je met meer mensen aan komt fietsen als je alleen rijdt. Moet er niet aan denken dat ik met dat soort dingen bezig moet zijn op de fiets. Echt doe normaal. Al die onzin van roepen is effectiever blabla is gewoon onzin en ik vind het persoonlijk nogal asociaal/brutaal ook, zelfs als het niet zo bedoelt is. Kan me goed voorstellen dat het andere weggebruikers stoort en kan me ook voorstellen dat je zulke personen minder gunt op de weg.

Mijn ervaring is dat één luid belletje ruim voor het passeren al voldoende is om mensen aan de kant te laten gaan. Ik bel van zo'n afstand dat mensen ruim de tijd hebben om nog even een zwieper naar links te maken, achterom te kijken en te ritsen, vaak hoef ik niet eens snelheid te minderen. Soms horen mensen het belletje niet en moet je 2 of soms 3 keer bellen, kan gebeuren. Heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad om mensen zo te passeren.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 30 jun 2015 06:12

Ach iedereen moet doen wat hij of zij wilt toch? Een bel is niet fout en gewoon, met nadruk op gewoon, roepen is ook niet fout. Het probleem vaak in Nederland is dat iedereen wel wat te zeggen heeft over elkaar. Je doet het nooit goed, omdat iedereen beter weet.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2015 07:36

Jasper heeft uiteraard gelijk. Met bel: "Heb je haast ofzo", zonder bel: "Heb je geen bel?". Mensen zeiken nu eenmaal graag blijkbaar.
Mijn tune naven zijn trouwens de ultieme oplossing: "RRRRRRR!!!". Je moet dan wel even je benen stilhouden, maar dat is sowieso een goed idee als je mensen in wilt halen.
(Fervent belgebruikers: gaan jullie in de auto ook meteen toeteren als je er langs wilt, of wacht je dan wel totdat je er langs kan?) ;) :P
Laatst gewijzigd door 53x11 op 30 jun 2015 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie