Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2016 10:35

tommeke14 schreef:Ben ik de enige die Etap een beetje tegen vind vallen? Ik heb laatst op één dag op een fiets met Etap, een met Ultegra Di2 en één met XTR Di2 gefietst. Ik vond de Di2 groepen echt een stuk sneller en zekerder schakelen, met name de XTR.

Qua snelheid vind ik de Force22 groep van m'n eigen fiets ook een stuk beter dan Etap.
Bij ons in de groep zijn er met Ultegra Di2, Dura Ace Di2 en Etap.
Als we naast elkaar rijden en opschakelen van klein naar groot en helemaal terug zijn de verschillen minimaal.
Het verschil zit met andere woorden meer tussen de oren dan dat je het kan merken..

Etap schakelt volgens de testen 0,1 seconde trager :mrgreen:

PS: Buiscommandeurs schakelen volgens mij dan weer wel echt sneller van klein naar groot en helemaal terug :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 18 aug 2016 11:12

Misschien was die fiets niet zo goed afgesteld, ik denk dat het daar aan lag.

Vind Etap wel verreweg het mooiste systeem.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6339
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 aug 2016 13:45

Heb nu een paar ritten gedaan met de Sram Red eTap, en ik kan melden dat het geweldig schakelt. Zowel de voorderailleur - en de achterderailleur ( net zo snel als Di2 ) doen prima hun werk.

De drivetrain geeft op mijn EDCO cassette iets meer geluid door, wellicht door de mooie open constructie. Op mijn andere wielset met Ultegra cassette is het geluid minder sterk aanwezig - en loopt het nagenoeg geruisloos.

Afstellen en installatie is echt een eitje / een kind kan de was doen. Simpeler kan bijna echt niet. Op mijn Garmin 520 kan ik de gear ratio zien / de batterijstatus ( ben benieuwd hoelang deze meegaan ) zonder ook maar extra dingen aan het systeem te hoeven hangen zoals bij Di2.

De handen op de remgrepen zijn bij Sram iets comfortabeler aangezien ik niet echt grote handen heb - en ook het iets korter afstellen van de remgrepen is heel erg handig.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 24 aug 2016 17:22

@Rene: rij jij met de Sram Red Etap BB30 crankset?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 24 aug 2016 20:47

Volgens mij heeft de foil geen bb30 of pf30 bracket, dus ik verwacht van niet.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 aug 2016 20:47

DA crank ivm Stages.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 sep 2016 08:28

ik snap de prijsopbouw van eTap niet helemaal.

de upgrade heb ik online al voor € 1175,- gezien. Om tot een volledige groep te komen heb je dan volgens mij nog nodig:

remmen (voor € 189,- gevonden)
crank (voor € 330,- gevonden)
cassette (voor € 200,- gevonden)
kabels (?)
ketting (?)
bb/lagers (?)

totaal ex kabels, ketting, lagers: € 1894,-
en dan heb ik niet eens lang gezocht naar de prijzen van de verschillende onderdelen.

laatste 2 nog niet echt naar gezocht, maar de totaalprijs (bij hopmans bijv.) komt op € 2195.

waar zit het verschil? of ben ik abuis?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 sep 2016 08:48

Kan nog goedkoper want je kan gewoon een 11v cassette van Shimano pakken...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 sep 2016 08:54

ja precies (en een goedkopere ketting). Maar om te vergelijken zocht ik even precies dezelfde artikelen als in de eTap groep geleverd worden. (kom trouwens sowieso weinig de hele groep tegen in NL)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2016 10:51

Ik heb laatste week etap, di2 en eps beetje naast elkaar gehouden, maar complete groepen is sowiso weinig te vinden. Met name EPS is lang niet overal te krijgen bij de grote bekend jongens.
En bij SRAM kom je nog verschillende afbeeldingen van het crankstel tegen. En je wilt echt niet dat oude drukke crankstel krijgen ipv de mooie nieuwe zwarte.

En voor een EPS Record V3 upgrade setje vragen ze een kleine 2.000,- :shock: :roll: :evil:
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2016 12:08

Daar zit ook het verschil in prijsopbouw.

Een losse "drukke" crank kost 330 de zwart is volgens mijn los meer dan 450.
Bij mijn aangeschafte red groepen zat voor die prijs steeds een ceramische bb die zijn. 120 euro letting 40 en kabels en je mag 200 bij de 1894 optellen en dan nog de crank.......

En ik denk dat Sram de huidige red gebruikers gewoon wil matsen :-) :winkthumb:

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 sep 2016 12:40

wasbeer2006 schreef:Daar zit ook het verschil in prijsopbouw.

Een losse "drukke" crank kost 330 de zwart is volgens mijn los meer dan 450.
Bij mijn aangeschafte red groepen zat voor die prijs steeds een ceramische bb die zijn. 120 euro letting 40 en kabels en je mag 200 bij de 1894 optellen en dan nog de crank.......

En ik denk dat Sram de huidige red gebruikers gewoon wil matsen :-) :winkthumb:
volgens mij is ie gewoon voor 320 te krijgen ipv 450?
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... =1000,4,29

Plaats reactie