Pagina 26 van 34
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 19:37
door knukkel
runcyclerun schreef:
@ knukkel: lage rustpols is niet altijd goed en kan nooit los worden bekeken van de andere parameters zoals maximale pols, mate van versnelling bij inspanning en herstel.
Ik snap dat alleen een lage rustpols niet alles zegt, maar ik postte het (op 10 februari dit jaar) in de context van
deze link. Oftewel, VO2 max = 15*HRmax/HRrust
Het idee was dus dat als m'n HRmax gelijk zou blijven, maar m'n rustpols naar beneden zou gaan, dat dan de VO2 max hoger zou worden.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 19:38
door DeletedUser02
2.5u lukt mij ook wel met wat er op dat moment in de maag zit. Als ik thuis kom neem ik doorgaans een shake (al is het maar voor de smaak) en staat vaak binnen een uur de volgende maaltijd op tafel waardoor ik die avond en volgende dag ook geen last heb. Ik ging dan ook specifiek in op die duurritten van 5 uur, waarbij ik na 2.5u wel ongeveer op het omslagpunt zit dat ik iets moet eten om verder te kunnen. Als ik na 2.5u begin pas begin met eten (en één plak ontbijtkoek is dan niet genoeg) dan ben ik eigenlijk al te laat.
Overigens ben ik bekend met Rule #91 (ritten <4u niets eten) maar betekend dat op dit moment dat ik als een vaatdoek op de fiets zou zitten. Ik probeer een beetje af te tasten of dit 'aanleren op vet verbranding rijden' de pijn/moeite waard is.
Waarom zou je duurtrainingen op vet verbranding willen rijden als afvallen geen specifiek doel is? (Efficiëntie van verbranding zou een argument zijn, maar waaruit blijkt dit?)
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 20:04
door vitamineb
ypuh schreef:
Waarom zou je duurtrainingen op vet verbranding willen rijden als afvallen geen specifiek doel is? (Efficiëntie van verbranding zou een argument zijn, maar waaruit blijkt dit?)
Heel simpel: Je kan maar zo'n 250 kcal per uur aan voeding binnen krijgen, en je glycogeen voorraden zijn ook eindig. Vet heb je echter vrij veel van, en levert ook nog eens 7 kcal per gram op. Dus als jij meer vet kan verbranden per tijdseenheid kan je ook een hoger vermogen trappen.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 20:26
door Keezx
Hierbij zie je 1 ding over ut hoofd:
Om die vetcalorieen in te zetten heb je (veel) meer zuurstof nodig dan bij koolhydraten en zakt het vermogen in.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 21:14
door vitamineb
Dat klopt, scheelt iets van 12% als ik dit artikel mag geloven:
http://www.fiets.nl/2016/04/25/grenzen- ... -vermogen/
Maar ik gebruik toch liever vet voor m'n aerobe verbranding, dat is lekker lang vol te houden en je hebt wat meer glucose/glycogeen voorraad voor als je anaeroob gaat.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 21:55
door scoloo
Over dat eten. Ligt er ook enorm aan wat je van te voren hebt gegeten. Ik maak wel eens ritten van 2-2,5 uur op een nuchtere maag. Dus echt die dag ervoor voor het laatst gegeten. Maar dan hang ik echt onderin mij d1.
Dit hoef ik niet te doen voor ritten van 5 uur. Maar als je 2-1 uur voor de training een goede bodem hebt gelegd. Ja das een compleet ander verhaal natuurlijk.
En das ook gelijk het lastige in dit soort discussies. Je kent het hele plaatje niet. Ik drink bijvoorbeeld heel weinig op de fiets. Ik voel me daar goed bij. Maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dit niet fijn vinden.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 22:24
door Karl66
Maar Ypuh, hoe doe je dat dan als je een dag niet fietst? Het klinkt of je de hele dag alleen maar aan het eten bent.
Op een normale dag begin ik met ontbijt en eet ik pas weer tijdens de lunch. Als ik ga fietsen eet ik ook een ontbijt en ga ik aan die plakken ontbijtkoek als het lunchtijd is. Maar ik kan me voorstellen als je normaal de hele dag door eet, dat je lichaam dat tijdens het fietsen ook verwacht.
Daarnaast denk ik dat je lichaam ook moet wennen aan het verbranden van vet. Het is dus niet zo gek dat je je in het begin slap voelt.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 22:28
door Jans
@scoloo Waarom rijd je dan nuchter? Als ik daardoor niet vooruit te branden zou zijn, zou het voor mij betekenen dat het dus geen zin heeft. Maar ieder zijn meug.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 03 okt 2016 22:58
door DeletedUser02
Karl66 schreef:Maar Ypuh, hoe doe je dat dan als je een dag niet fietst? Het klinkt of je de hele dag alleen maar aan het eten bent.
Als ik een dag niet fiets eet ik inderdaad ook vrij veel/regelmatig (eerder 5 vaste eetmomenten dan 3)
.
Gemiddeld fiets ik zo'n 4-5x of 300-400km per week.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 04 okt 2016 12:52
door amclassic-fan
knukkel schreef:runcyclerun schreef:
@ knukkel: lage rustpols is niet altijd goed en kan nooit los worden bekeken van de andere parameters zoals maximale pols, mate van versnelling bij inspanning en herstel.
Ik snap dat alleen een lage rustpols niet alles zegt, maar ik postte het (op 10 februari dit jaar) in de context van
deze link. Oftewel, VO2 max = 15*HRmax/HRrust
Het idee was dus dat als m'n HRmax gelijk zou blijven, maar m'n rustpols naar beneden zou gaan, dat dan de VO2 max hoger zou worden.
Die formule is kolder, de rest van het artikel eigenlijk ook.
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 04 okt 2016 13:41
door knukkel
Het getalletje ‘15’ in de vergelijking zal voor iedereen anders zijn (was voor mij toevallig 15.5 tijdens een test).
Mijn interpretatie van het artikel was, dat als je door (duur)training je rustpols lager weet te krijgen, je VO2max hoger wordt.
Dat klopt toch?
Re: slakkentempo duurtraining :)
Geplaatst: 04 okt 2016 13:45
door J.Edge87
heb me nooit gerealiseerd dat je vetverbranding 'aan' moet zetten tijdens een duur training. ik kan heel slecht tegen fietsen op een lege maag, dus ik heb altijd wel een ontbijtkoekreep oid mee en ik eet ieder uur wel wat. dus volgens jullie kom ik dan niet in de vetverbrandingszone? dan moet ik dit toch eens gaan veranderen....
zo steek je nog wat op op deze grijze dinsdagmorgen