Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.

Lekker fietsen!
Forum-lid

Lekker fietsen! 17 jan 2017 12:39

kawouter schreef:komt gele rijst in een pakje?
Yep. In ieder geval bij AH te koop, en ook bij Deen.
Is rijst met safraan smaak, dus waarschijnlijk ook wel zelf te maken. Volgens het pak zit er ook kurkuma (extract) in.
Heerlijk! Weer een dag lekker gefietst :)

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 jan 2017 12:57

Safraan smaak geeft al te denken.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 jan 2017 13:17

Waarschijnlijk 1% saffraanextract (o.i.d.) en de rest gewoon kurkuma. Ofwel de poor mans gele rijst.

Saffraan is vrij duur.

Verder vind ik het wel een leuk recept. Voor vegetariërs zou feta het ook goed doen in dat gerecht.

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 17 jan 2017 18:25

De baas wou vandaag kipperagout eten.

Dus roux gemaakt met een blond gefruit uitje er in.
Kip filet in de kippebouillon langzaam laten garen,daarna af laten koelen en gesneden.
Roux laten garen en koud gezet.
Hete kippebouillon bij de koude roux gevoegd en onder goed roeren langzaam aan de kook laten komen.
Kipfilet er bij en op smaak gebracht met zout,peper en nootmuskaat .
Klein scheutje room er door geroerd.

Geserveerd met basmatierijst.

Als laatste gehakte bladpeterelie er over gestrooid.

Foto is van Google ;)

Foto verwijderd :lol: zag er ook inderdaad niet uit :dislike:
Laatst gewijzigd door Heppiebianchi op 17 jan 2017 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 17 jan 2017 19:32

Ikon schreef:De baas wou vandaag kipperagout eten.

Dus roux gemaakt met een blond gefruit uitje er in.
Kip filet in de kippebouillon langzaam laten garen,daarna af laten koelen en gesneden.
Roux laten garen en koud gezet.
Hete kippebouillon bij de koude roux gevoegd en onder goed roeren langzaam aan de kook laten komen.
Kipfilet er bij en op smaak gebracht met zout,peper en nootmuskaat .
Klein scheutje room er door geroerd.

Geserveerd met basmatierijst.

Als laatste gehakte bladpeterelie er over gestrooid.

Foto is van Google ;)
Als dat op die Google foto (dus niet jou eindresultaat) een ragout is........lijkt wel een kat die gekotst heeft zo dun.
Roux langzaam 'aanlengen' met een goede boillon tot het mooi romig is en niet te dun.

Ook niet te weinig bouillon zodat met specy lijkt natuurlijk :lol:
Room in een ragout is volgens mij nergens goed voor maar smaken verschillen. De roomboter uit de roux doet haar werk al.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

lb117
Forum-lid

lb117 17 jan 2017 19:45

een heerlijke kalfssteak van de slager (300 gram) met daarbij versie spinazie gebakken met knoflook en sjalotjes in flinke olijfolie voor de bite wat geroosterde pijnboompitten erbij en smullen maar

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 17 jan 2017 19:51

havana schreef:Waarschijnlijk 1% saffraanextract (o.i.d.) en de rest gewoon kurkuma. Ofwel de poor mans gele rijst.

Saffraan is vrij duur.
Vandaar dat de gele rijst uit een pak ook redelijk flauw / smaakloos is. ;)

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 17 jan 2017 20:17

[/quote]

Als dat op die Google foto (dus niet jou eindresultaat) een ragout is........lijkt wel een kat die gekotst heeft zo dun.
Roux langzaam 'aanlengen' met een goede boillon tot het mooi romig is en niet te dun.

Ook niet te weinig bouillon zodat met specy lijkt natuurlijk :lol:
Room in een ragout is volgens mij nergens goed voor maar smaken verschillen. De roomboter uit de roux doet haar werk al.[/quote]

Om een goede roux te maken is het belangrijk om te weten wat je precies moet doen. Zo is het van groot belang dat de bloem gaar wordt ‘gebakken’, moet de verhouding juist (gelijk) zijn, is continu roeren een must en geldt dat hoe beter de roux is, des te meer bindkracht hij heeft.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jan 2017 14:40

Gisteren een oud-Hollandse AGV.

Maar in van die saaie gekookte piepers had ik geen goesting. Dus een gratin gemaakt, maar dan wel een "light" variant.

- Snijd een ui in dunne plakjes. Bak samen met een geperst teentje knoflook op laag vuur tot ie zacht is
- Snijd 3 grote, geschilde aardappels in dunne plakjes. Dat gaat het best met een mandoline of keukenmachine, maar het wil ook best met een kaasschaaf.

Nu pak je een passende ovenschaal. Goed invetten met olijfolie en je bouwt de gratin op.Je maakt steeds laagjes: aardappels, uienmengsel, peper, zout, beetje kaas. Eindig met aardappels. Giet er een glas melk overheen (120 ml). Dan nog een laagje kaas.

40 min op 180 graden
10 min onder de grill (hoogste stand)

Smullen maar... Doe je er ook nog spekjes doorheen dan wordt het echt pas echt comfortfood. In dat geval geen zout toevoegen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 jan 2017 16:27

Ja lekker op die manier. :winkthumb: Ik heb van die 1 persoons ovenpannetjes waar ik het dan in maak. Krijgt ieder een eigen pannentje.

Woensdagen zijn voor mij halve werkdagen. Begin van de middag gewandeld in de vrieskou en dan wil je stoer eten :mrgreen:

SPARERIBS :idea:

Maar dan wel ECHTE en niet van die laffe babyribs die je overal krijgt. Dit zijn ribs waar echt vlees aan zit.
Koop ook onbewerkte ribs want dan heb je zelf meer invloed op het resultaat.
Eerst ontdoen van het vliesje (doen de meest ook niet) dan goed rubben en afgedekt in een ovenschaal met een laagje water voor 2 uur op 150 graden. Rub kan je kopen maar natuurlijk ook zelf maken paprika, koriander, peper, knoflookpoeder, kaneel, venkelzaadjes. Even in de oelekan.

Afbeelding

Afbeelding

Ze zitten nu in de oven en als de 2 uur om zijn insmeren met BBQ saus en dan nog een uurtje.

Goeie BBQ saus maken is ook niet ingewikkeld en zo gebeurd:

1 kleine ui heel fijn gesnipperd
1 borrel Jack Daniels (enige legitimatie om dit in huis te hebben)
4 eetlepels bruine suiker
1 borrel goedkope balsamico azijn
scheutje worcestershiresaus
4 eetlepels tomatenketchup
2 eetlepels mosterd
boter
water naar behoefte
peper en zout naar smaak
optioneel: teentje knoflook

Gewoon de ui en knoflook fruiten in de gesmolten boter. De rest toevoegen en langzaam laten sudderen. Water toevoegen als de saus te dik wordt. Is de saus flauw peper (evt tabasco) en zout toevoegen. Wil je de saus iets zoeter helpt een extra lepel tomatenketchup en wil je flink zoeter een lepel bruine suiker.

De ribs zitten nu dik een uur in de oven en het begint al goed te ruiken :mrgreen:
Straks als de BBQ erop is gesmeerd bedruip ik ze om de 10 minuten.
Dat doe ik dan met een klein glaasje whisky om de kok te motiveren. 8-)

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 18 jan 2017 16:47

Nog een paar keer zo door gaan en wij kunnen een kookboek van de gepassioneerde wielrenners uitgeven. Misschien wat voor Rodrick om het menu van de maand in Fiets te gaan publiceren. Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 jan 2017 17:10

Leuk recept Gerard. In de BBQ saus hoort natuurlijk wel gerookt paprikapoeder, dat zorgt voor die typische rooksmaak. Tegenwoordig gewoon te koop bij AH.

Het spareripsrecept ga ik zeker eens proberen. Ik kook ze meestal voor in water, maar zoals jij het doet lijkt me eigenlijk beter.

Plaats reactie