Eerste keer zelf een wiel bouwen
zo, ze zijn nu helemaal af:
hubs: white industries CLD (had ik van een vorige wielset)
velgen: R65 van lightbicycle (ongeveer een maand op gewacht)
spaken: sapim cx ray
stickers via unlimited colors (wel duur voor wat het is. ligt niet aan unlimited colors, andere stickerboeren waren minstens even duur voor custom design).
3 avonden werk.
Eerste ritje is gemaakt en ze zijn geweldig! Vreemd genoeg wel een beetje angst in het begin, 'zouden ze het wel houden'. Maar voorlopig gaat het goed. Na een paar ritjes loop ik ze even na.
hubs: white industries CLD (had ik van een vorige wielset)
velgen: R65 van lightbicycle (ongeveer een maand op gewacht)
spaken: sapim cx ray
stickers via unlimited colors (wel duur voor wat het is. ligt niet aan unlimited colors, andere stickerboeren waren minstens even duur voor custom design).
3 avonden werk.
Eerste ritje is gemaakt en ze zijn geweldig! Vreemd genoeg wel een beetje angst in het begin, 'zouden ze het wel houden'. Maar voorlopig gaat het goed. Na een paar ritjes loop ik ze even na.
Weer een setje wielen opgebouwd:
- DT350 naven
- DT M462-velgen (25mm intern, 30mm extern)
- Pillar blade spaken
- Alu nipples (blauw)
- XT remschijven
- WTB Byway 40mm banden
Het vlechten van de wielen gaat steeds sneller. Ik begin het zelfs niet eens meer een vervelend klusje te vinden
Nu heb ik wel genoeg wielen denk ik (3 sets voor de gravelbike en een carbon set voor de BMC)
- DT350 naven
- DT M462-velgen (25mm intern, 30mm extern)
- Pillar blade spaken
- Alu nipples (blauw)
- XT remschijven
- WTB Byway 40mm banden
Het vlechten van de wielen gaat steeds sneller. Ik begin het zelfs niet eens meer een vervelend klusje te vinden
Nu heb ik wel genoeg wielen denk ik (3 sets voor de gravelbike en een carbon set voor de BMC)
Ik heb een 24 gaats carbon ti naafset en ben ook aan het kijken om daarmee zelf een wiel te gaan spaken, na eerdere pogingen met "eenvoudige" wielen is 't tijd voor iets anders . Wordt een 45mm velg voor disc en ik vind met name 't type spaak een puzzel.
Het worden er dus 24 voor en 24 achter.
Ik weeg ~82kg.
Cx sprint aan de drive zijde en verder cx Ray sterk genoeg? Of all around cx sprint bijvoorbeeld een beter idee? Of?
Het worden er dus 24 voor en 24 achter.
Ik weeg ~82kg.
Cx sprint aan de drive zijde en verder cx Ray sterk genoeg? Of all around cx sprint bijvoorbeeld een beter idee? Of?
Het is toch anders gelopen . Niet helemaal t eerste wiel maar na 2 oefenwielen met oude naaf, veel spaken en goedkope velg nu gewaagd aan een 'echte' set.
Het doel is, naast de lol van bouwen, een 2e wielset te maken voor mijn gravelbike die ik evt ook als glad-weer wielset kan gebruiken op mijn andere fiets.
Omdat ik het budget beperkt wilde houden heb ik gekozen voor een ZTTO naaf:
De M2 hub heeft 28 spaken voor en achter en is met een simpele converter geschikt voor 12mm as voor en achter. Dit is min of meer een kloon van een 6-bolt DT naaf met het oude ratchet systeem en standaard wordt deze geleverd met 54-tands systeem. Probleemloos en gratis werd deze geleverd met 36-tands systeem (iets robuuster, met de 54-tands waren wat problemen, nu opgelost maar ik heb liever deze opstelling).
Daarbij Pillar Aero X-tra 1420 spaken (via Ali/CSC) met sapim messing nippels (bike24) en de velgen zijn van farsports (wheelsfar). Omdat ik ook een farsports wielset bestelde kon ik de velgen voor een goede prijs mee laten verzenden. Deze zijn 26mm intern, 32mm extern en 26mm hoog.
Grootste uitdaging was het meten/berekenen van de spaaklengtes omdat de naaf-afmetingen niet 100% duidelijk te vinden waren (heb t mezelf gelijk moeilijk gemaakt ), ZTTO is wel behulpzaam overigens en berekent de lengte's voor je als je de ERD doorgeeft.
Uiteindelijk heb ik met behulp van het boek van Musson de naven zelf nagemeten (en zijn tip van eerst velg bestellen, ERD nameten en dan pas de rest bestellen ook gevolgd).
Het spaken en bouwen was uiteindelijk goed te doen, het moeilijkste vond ik vanaf het begin de dish helemaal goed te houden bij het eerste wiel. Bij het tweede wiel heb ik dat meer in de gaten gehouden en ging dat (veel) beter.
Heb mijn best gedaan zo'n gelijkmatig mogelijke spanning te verkrijgen en dat is volgens mij goed gelukt. For what it's worth alle spaken per kant binnen 1 waarde verschil op de park-tool spanningsmeter. Disc zijde voor en drive zijde achter >> dan de non-disc zijde voor en non-drive zijde.
Banden zijn 32mm GP5000, die zijn ~34mm op deze velg en kan ik dan rijden op 4 bar ongeveer @ 92kg compleet gewicht.
Kosten: naafset 85.-, Spaken 60.-, nippels 10.-, velgen 300.- =455.-
Ik ben blij met het resultaat! Nu snel rondje rijden
Het doel is, naast de lol van bouwen, een 2e wielset te maken voor mijn gravelbike die ik evt ook als glad-weer wielset kan gebruiken op mijn andere fiets.
Omdat ik het budget beperkt wilde houden heb ik gekozen voor een ZTTO naaf:
De M2 hub heeft 28 spaken voor en achter en is met een simpele converter geschikt voor 12mm as voor en achter. Dit is min of meer een kloon van een 6-bolt DT naaf met het oude ratchet systeem en standaard wordt deze geleverd met 54-tands systeem. Probleemloos en gratis werd deze geleverd met 36-tands systeem (iets robuuster, met de 54-tands waren wat problemen, nu opgelost maar ik heb liever deze opstelling).
Daarbij Pillar Aero X-tra 1420 spaken (via Ali/CSC) met sapim messing nippels (bike24) en de velgen zijn van farsports (wheelsfar). Omdat ik ook een farsports wielset bestelde kon ik de velgen voor een goede prijs mee laten verzenden. Deze zijn 26mm intern, 32mm extern en 26mm hoog.
Grootste uitdaging was het meten/berekenen van de spaaklengtes omdat de naaf-afmetingen niet 100% duidelijk te vinden waren (heb t mezelf gelijk moeilijk gemaakt ), ZTTO is wel behulpzaam overigens en berekent de lengte's voor je als je de ERD doorgeeft.
Uiteindelijk heb ik met behulp van het boek van Musson de naven zelf nagemeten (en zijn tip van eerst velg bestellen, ERD nameten en dan pas de rest bestellen ook gevolgd).
Het spaken en bouwen was uiteindelijk goed te doen, het moeilijkste vond ik vanaf het begin de dish helemaal goed te houden bij het eerste wiel. Bij het tweede wiel heb ik dat meer in de gaten gehouden en ging dat (veel) beter.
Heb mijn best gedaan zo'n gelijkmatig mogelijke spanning te verkrijgen en dat is volgens mij goed gelukt. For what it's worth alle spaken per kant binnen 1 waarde verschil op de park-tool spanningsmeter. Disc zijde voor en drive zijde achter >> dan de non-disc zijde voor en non-drive zijde.
Banden zijn 32mm GP5000, die zijn ~34mm op deze velg en kan ik dan rijden op 4 bar ongeveer @ 92kg compleet gewicht.
Kosten: naafset 85.-, Spaken 60.-, nippels 10.-, velgen 300.- =455.-
Ik ben blij met het resultaat! Nu snel rondje rijden
ik ben nu naar een dt velg aan het kijken waarbij de phr washer en dt SQUORX nippel bij geleverd zitten.
ik maak op het moment gebruik van een spokey nippelsleutel, kan ik deze ook op de squorx gebruiken, dus bovenop de velg. Ik ben bekend ermee dat aan de onderzijde natuurlijk een speciale squorx sleutel nodig is. maar wil ook evt de mogelijkheid houden om na montage van de banden ook van bovenop te kunnen bijrichten.
gaat dat gewoon met een ordinaire nipplesleutel? of is hier ook speciale tool voor nodig?
ik maak op het moment gebruik van een spokey nippelsleutel, kan ik deze ook op de squorx gebruiken, dus bovenop de velg. Ik ben bekend ermee dat aan de onderzijde natuurlijk een speciale squorx sleutel nodig is. maar wil ook evt de mogelijkheid houden om na montage van de banden ook van bovenop te kunnen bijrichten.
gaat dat gewoon met een ordinaire nipplesleutel? of is hier ook speciale tool voor nodig?
Voor de DT-nippels heb je ook de DT-nippelspanner nodig, die pakken de nippel over een groter oppervlak dan de Spokey (die ik alleen onderweg en op vakantie mee heb om dan te gebruiken)
Niet zijken maar reiden !