Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 08 mar 2019 15:12

Duidelijk weer een geval van de 'niet wetende fietser' komt bij de 'bikefitter' en gaat weer vele euro's lichter de deur uit.

Als de verkoper van je fiets een beetje verstand had van afstelling van een racefiets, kan je zadel niet 7 cm te laag hebben gestaan.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 08 mar 2019 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 mar 2019 15:45

Hoe lang ben je, wat is je bbl en hoe hoog komt je zadel nu?

Mijn maat heeft eens 2x een fitting laten doen. Tussen die 2 zat een zadel hoogte verschil van 4cm.

Ik geloof er niet zo in...

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 mar 2019 15:50

Beetje jammer de negatieve insteek van diverse reacties. Blurg vind dat hij goed en deskundig advies krijgt wat op een begrijpelijke manier onderbouwd word door de metingen die aan hem worden uitgelegd. Blurg lijkt me geen achterlijke kleuter die alles maar gelooft wat ze tegen hem aanleunen. Niemand hier is bij de bikefit aanwezig geweest dus oordelen over het advies of dat al den wel niet goed was lijkt me wat kort door de bocht. Crank verhaal is mischien wel op af te dingen maar aangezien blurg toch al powercrancks wil is dat qua (onterechte) vervanging niet meer relevant. Zadel verschil qua hoogte is op basis van een triatlon (ligstuur) zithouding. Die is wezenlijk anders dan een gewone houding op een koersfiets. Of dat allemaal goed uitpakt durf ik verder ook niet te zeggen. Er zitten namelijk best grote verschillen tussen de geometrische verhoudingen tussen een triatlon fiets en een koersfiets. Maargoed er zijn ook veel traithleten die een koersfiets gebruiken met ligstuurtje en dat schijnt voor sommigen prima goed te gaan. Als de fiets voor blurg ook perfect word afgesteld en ja daar zal dan een prijskaartje aanhangen dan is dat toch wat telt voor blurg? Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat blurg op een gegeven moment denkt; stelletjes zeurders ik zal nog eens een keer een enthousiast verhaal delen. En dat zou ik jammer vinden omdat ik zijn bevindingen met belangstelling volg :winkthumb:

Flepper
Forum-lid

Flepper 08 mar 2019 15:55

Zoals ik jullie reacties lees (de laatste paar) is geen enkele fitting dus goed, want de toleranties zijn te groot?

Wat moet je dan als je pijnklachten hebt, maar een fysio zegt: “niets aan de hand”?

Er is bij een fitting geen keiharde wetenschap. Het is gebaseerd op zeer veel variabelen en veel “noodzakelijke” aanpassingen zijn afhankelijk van de deskundigheid van de fitter.

Hetzelfde zie je bij artsen. De ene stelt diagnose x en behandeling y voor. Een andere wellicht ook wel diagnose x, maar behandeling z.

Het lijkt mij persoonlijk best van waarde om iemand met meer deskundigheid naar je houding te laten kijken dan “een paar maten” die al jaren fietsen. Wellicht dat het voor die paar maten prima werkt, maar wat nou als het niet werkt hè?
Naar wie ga je dan? Het internet? Een forum met de beste stuurlui? ;)

Edit: helemaal eens met RVV

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 mar 2019 15:58

Ik mag hopen dat blurgs huid wel iets dikker is eigenlijk (ik verdenk hem er een beetje van dat dit een subtielere versie is van zijn "ik kap ermee" grap trouwens).
Die bikefitter zit gewoon aantoonbare onzin te verkopen. Daar mag ik, en anderen, best wat van vinden lijkt me.

@Flepper: een deskundige kan best wel meerwaarde hebben, helemaal mee eens. En dat mag ook best deskundig door ervaring zijn (in dit geval misschien zelfs beter). Maar iemand die 172.5 mm cranks "veel te lang" vindt is geen deskundige, maar een charlatan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

waterkip
Forum-lid

waterkip 08 mar 2019 16:10

Kun je met een triathlon afstelling eigenlijk nog normaal fietsen (handen op de remgrepen ) of zit je dan te dicht op het stuur ?

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 08 mar 2019 16:19

Maar de “deskundige” liet toch door beeldmateriaal zien dat het nu bij Blurg niet klopte en dat wellicht zijn knieklachten daardoor goed te verklaren waren? Als de fitter zegt “de crancks zijn veel te lang” dan is het toch logisch om te veronderstellen dat de crancks voor blurg te lang zijn? Kijk ik heb ook wel mijn twijfels over bikefitting in het algemeen. In de triatlon gemeenschap is het helemaal een “heilig goed”. Moet je daar eens naar advies over een fiets vragen.. hef eerste wat je krijgt te horen is... fit, fit, fit, fit dan heeeeeeellllll niets en dan pas mag je naar een passende fiets kijken. Maar koop vooral geen fiets zonder fit want dan ben je niet bij je verstand. Hele volksstammen zweren erbij. Maar gelijktijdig fietsen die gasten 6 tot 8 wedstrijden per jaar op hun tribike. Zegge en schrijve nog geen 1000 km per jaar en maar klagen dat de fiets nog steeds niet lekker is afgesteld na zo’n deskundige fit. Ik heb nog nooit een fit gedaan voor mijn triatlonfietsen en fiets ondertussen 70000 km pijnloos en klachtenvrij in tijdrithouding. Behalve spacers op het stuur aanpassen en het zadel aanpassen (eenmalig) heb ik nog nooit iets gedaan. Dat schijnt blijkbaar onmogelijk te zijn in de triatlon wereld.

Maargoed was even een zijstraat en ja over fitting zijn zoveel verschillende meningen maar als je klachten hebt en/of beter wil zitten in een andere (tijdrit) houding dan zul je iemand om advies moeten vragen. Stel dat het niet goed uitpakt lijkt me de fitter de aangesproken persoon om hem een herkansing te geven.

Puntje blijft wel... een koersfiets is geen triatlonfiets.

fred404
Forum-lid

Gebruikersavatar fred404 08 mar 2019 17:45

Ik denk dat de knieklachten ontstonden omdat het zadel idd te laag stond. Die 172,5 is nooit de oorzaak van knieklachten als de oplossing bestaat uit 170mm. Een juiste afstelling van het zadel en daaruit een aanpassing in cranklengte uit voortvloeit, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Andersom, is op zijn zachtst gezegd een beetje raar, als blijkt dat het zadel 7cm (!) omhoog moet.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 08 mar 2019 17:59

Als het zadel zo ver omhoog moet, kan ik mij zelfs niet voorstellen dat de cranck de lang is.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Yizu
Forum-lid

Yizu 08 mar 2019 18:55

blurg schreef: 08 mar 2019 14:40Pokermeter?
:oops: , bedoel uiteraard welke powermeter.
Braun Beauty SL Dedacciai

hagi
Forum-lid

hagi 08 mar 2019 19:22

Blurg zou wel heel voorzichtig beginnen want je spieren en pezen moeten echt wennen aan de hogere zadelhoogte.
Zou niet gelijk je werk afstand rijden.
Maar kan me voorstellen dat je pijn aan je knieen. Hebt als je zadel zoveel te laag staat.
Verwacht als je eenmaal gewend bent dat je ook sneller kumt fietsen omdat je beter je kracht kwijt kunt
Lees je fiets avonturen graag en wens jou en flepper veel fiets plezier

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 09 mar 2019 10:24

Maar, je hebt je racefiets af laten stellen in tijdrithouding? Nee, toch? Lijkt mij verschrikkelijk fietsen, maar dat ben ik. Als je je racer als zodanig hebt laten afstellen heb ik niks gezegd natuurlijk. Wel een aanslag op de bankrekening trouwens. Inclusief 'pokermeter'.Want heb je die nodig voor woon-werk? ;)

Neemt niet weg dat ik, net als hagi, alle blogposts van jou en flepper met veel plezier lees. :D
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie