Leveringstermijnen nieuwe racefietsen
Leuke discussie! Tiagra (R4720) is goede groepset en doet imho niet (veel) onder voor 105 (R7000).
Verwacht ook niet dat 10-speed duurkoop wordt, zoals Ernie schetst, omdat er in 2022 ook fietsen met Tiagra worden verkocht. Grootste nadeel van de groepset? Heeft zijn naam tegen. Als men de eeuwige “ik-moet-105-hebben” gedachte zou loslaten, zou de groepset een grotere fanbase hebben.
Verwacht ook niet dat 10-speed duurkoop wordt, zoals Ernie schetst, omdat er in 2022 ook fietsen met Tiagra worden verkocht. Grootste nadeel van de groepset? Heeft zijn naam tegen. Als men de eeuwige “ik-moet-105-hebben” gedachte zou loslaten, zou de groepset een grotere fanbase hebben.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Mwah de sora van over een jaar of wat zal de tiagra van nu zijn. Shimano gooit niet vaak machines weg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Eens! Sora R3000 is overigens ook een meer dan prima groepset. Mensen verkijken zich in algemene zin op mindere/lagere groepsets. Soort van verkapte complimenten aan de marketingafdelingen van fabrikanten en de honkvaste mindset van wielertoeristen;).
Ik hoop over een paar jaar een mechanische 11 speed tiagra met hydr disc te kopen. Als de huidige 105 zijn trede naar beneden doet en daarvoor een 105 mechanisch 12 speed voor komt... only a matter of time.thestudent schreef: ↑08 jan 2022 15:30 Mwah de sora van over een jaar of wat zal de tiagra van nu zijn. Shimano gooit niet vaak machines weg.
Dan zal tiagra zeker een grotere fanbase krijgen:). Mij in ieder geval.
Idem hier. Alleen zit je dan met het feit dat veel carbon fietsen fabriek af nooit met Tiagra uitgerust worden.
Of toch zeker niet de 'lekkere' fietsen.
Dan moet je zelf een fiets beginnen samenstellen en dat is voor 90-95 % van de fietsers niet weggelegd.
Ik wilde m'n Superior eigenlijk met 105 ipv Ultegra zodat het prijsverschil naar nieuwe wielset kon.
Maar dat ging dus gewoon niet.
Enige manier was om de versie met GRX te kopen 2300 ipv 2800 en laten ombouwen naar 105 door FM. Maar dan werd het voordeel tegenover Ultegra wel gering. Dus toch de ULtegra versie gekocht. Maar ik steek dus 105 cassette, andere (KMC) kettingen. Helaas is het 105 voorblad niet compatibel met Ultegra anders lag dat er ook al op.
Ik heb op de winterfiets recent m'n grote Tiagra kettingblad vervangen. Ketting idem. 60 euro samen.
En als de cassette ook nog zou moeten nog 35 euro. Alles samen nog geen 100 euro.
En het schakelt gewoon fijn.
Of toch zeker niet de 'lekkere' fietsen.
Dan moet je zelf een fiets beginnen samenstellen en dat is voor 90-95 % van de fietsers niet weggelegd.
Ik wilde m'n Superior eigenlijk met 105 ipv Ultegra zodat het prijsverschil naar nieuwe wielset kon.
Maar dat ging dus gewoon niet.
Enige manier was om de versie met GRX te kopen 2300 ipv 2800 en laten ombouwen naar 105 door FM. Maar dan werd het voordeel tegenover Ultegra wel gering. Dus toch de ULtegra versie gekocht. Maar ik steek dus 105 cassette, andere (KMC) kettingen. Helaas is het 105 voorblad niet compatibel met Ultegra anders lag dat er ook al op.
Ik heb op de winterfiets recent m'n grote Tiagra kettingblad vervangen. Ketting idem. 60 euro samen.
En als de cassette ook nog zou moeten nog 35 euro. Alles samen nog geen 100 euro.
En het schakelt gewoon fijn.
Ik ben geen Specialized fanboy, maar vind mijn Tarmac SL6 met Tiagra wel een lekker pakket en pre-Corona ook (enigszins) betaalbaar. Daarom ook voor een Tarmac gekozen. Had overigens ook een Giant of Merida kunnen zijn. Goeie deal > honkvast .
Dat is het wel een beetje. De mooie/lekkere fietsen worden er niet mee uitgerust.hayes schreef: ↑08 jan 2022 21:04 Idem hier. Alleen zit je dan met het feit dat veel carbon fietsen fabriek af nooit met Tiagra uitgerust worden.
Of toch zeker niet de 'lekkere' fietsen.
Dan moet je zelf een fiets beginnen samenstellen en dat is voor 90-95 % van de fietsers niet weggelegd.
Ik wilde m'n Superior eigenlijk met 105 ipv Ultegra zodat het prijsverschil naar nieuwe wielset kon.
Maar dat ging dus gewoon niet.
Enige manier was om de versie met GRX te kopen 2300 ipv 2800 en laten ombouwen naar 105 door FM. Maar dan werd het voordeel tegenover Ultegra wel gering. Dus toch de ULtegra versie gekocht. Maar ik steek dus 105 cassette, andere (KMC) kettingen. Helaas is het 105 voorblad niet compatibel met Ultegra anders lag dat er ook al op.
Ik heb op de winterfiets recent m'n grote Tiagra kettingblad vervangen. Ketting idem. 60 euro samen.
En als de cassette ook nog zou moeten nog 35 euro. Alles samen nog geen 100 euro.
En het schakelt gewoon fijn.
Kom je bij bouwers uit waar je meer keuze vrijheid hebt. Ik heb nu een Jan Janssen en ik weet dat het bij hun carbon fiets, sonic disc, wel zou kunnen. De blade weet ik niet zo.
Maar JJ is een kleine speler in de fietswereld.
Heb in 2020 zelf een velgrem 105 fiets gekocht. Verliefd op het frame:). Tja dan wordt het moeilijk anders kiezen haha. Fiets er elke keer met een dikke glimlach op.
Levertijd was toen nog 3 maanden, nu ook alweer langer.
Ik vind ook dat mensen zich teveel blindstaren op die groepen. Ik heb al talloze fietsen gereden, met Campagnolo, Shimano en SRAM. Van de goedkoopste tot de duurste groepen. Ik kan uit ervaring zeggen dat het in werking en slijtage allemaal héél weinig uitmaakt. Het scheelt 'm allemaal wat in gewicht, dat wel. Een Tiagra is een super groepje, 105 is al helemaal top.