Het grote auto-topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Achterwielaandrijving is gewoon een betere aandrijving. Zeker met grotere vermogens en hoger koppel. Uit kostenoverwegingen is men ooit naar voorwielaandrijving gegaan en het bijkomende voordeel was dat het voor onervaren en lompere bestuurders wat meer fool-proof is. Maar aandrijfreacties in het stuur en doorslippende wielen bij nat en glad wegdek krijg je er gratis bij. Met achterwielaandrijving is de tractie gewoon veel beter en je kan op het gas beter de auto richten. Daarnaast is de aandrijving efficiënter en je hebt geen stuurreacties van de aandrijving meer en een scherpere besturing over het algemeen. Met de huidige ASR- en ESP-systemen is het "gevaar" van een achterwielaandrijver ook geëlimineerd. Niet voor niets dat de meeste EV's nu naar achterwielaandrijving gaan.
Als het echt glad is, is vierwielaandrijving nog beter uiteraard, maar het gaat wel weer ten koste van de efficiëntie (hoger energieverbruik).
Als het echt glad is, is vierwielaandrijving nog beter uiteraard, maar het gaat wel weer ten koste van de efficiëntie (hoger energieverbruik).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Herkenbaar. Toen ik op mijn 18e rijbewijs haalde hadden mijn ouders nog een R21, toen ik 20 was kochten ze de subliemen R25 V6 Baccara over van een van de mosselschippers in het dorp. Zal wel jeugdsentiment zijn, maar een van de fijnste auto's ever.thestudent schreef: ↑02 feb 2023 08:36
Mijn huidige honda stuurt wel een stuk strakker in. En blijft een stuk vlakker in de bocht en is straffer geveerd dan ik ooit in een renault heb ervaren. Maargoed ik ben dus opgegroeid tussen renaults van mijn ouders. Eerst 25 een 11, twee generaties espace, twingos. Zelf met een clio begonnen.
Zelf begonnen met een Megane Coupe 2.0, Clio 16V en later nog een tijdje een 5GT Turbo. Een van de beste fun-autos ooit denk ik.
Daarna is smaak gaan veranderen denk ik en zelf geen Renault meer gehad.
Achterwielaandrijving is zeker niet overrated als je weet wat je er mee moet doen. Ik rijdt liever in lastige omstandigheden met achterwiel, want die is nog op te vangen en bij te sturen als het mis gaat. Een voorwielaandrijver die is op een bepaald moment volledig onbestuurbaar.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Mijn eerste auto was een BMW 320i E36. Mooie zes-in-lijn en achterwielaandrijving zonder tractiecontrole, ESP of andere hulpmiddelen, behalve ABS. 1100 kg en 150 pk. Wat een feest was dat. En ze heeft me maar één keer echt verrast toen ik met wat haast bij Amstelveen de A9 opdraaide waar wat modder op de weg lag. Lees: situatie totaal verkeerd ingeschat. Gelukkig had ik op heel wat parkeerplaasten geoefend, dus de eerste slip was een mooie drift naar de invoegstrook, achterkant net over de witte lijn, waar gelukkig geen andere auto's reden op dat moment. De tweede slip zorgde voor een nog wat hogere hartslag, maar beheerst tegenstuur en spelen met het gas en toen reden we weer netjes zonder glijden. Achteraf een mooie ervaring. Mevrouw Mehedinges vond het enigszins spannend toen.
quattro.Mehekachtohapi schreef: ↑02 feb 2023 09:20 Achterwielaandrijving is gewoon een betere aandrijving. Zeker met grotere vermogens en hoger koppel. Uit kostenoverwegingen is men ooit naar voorwielaandrijving gegaan en het bijkomende voordeel was dat het voor onervaren en lompere bestuurders wat meer fool-proof is. Maar aandrijfreacties in het stuur en doorslippende wielen bij nat en glad wegdek krijg je er gratis bij. Met achterwielaandrijving is de tractie gewoon veel beter en je kan op het gas beter de auto richten. Daarnaast is de aandrijving efficiënter en je hebt geen stuurreacties van de aandrijving meer en een scherpere besturing over het algemeen. Met de huidige ASR- en ESP-systemen is het "gevaar" van een achterwielaandrijver ook geëlimineerd. Niet voor niets dat de meeste EV's nu naar achterwielaandrijving gaan.
Als het echt glad is, is vierwielaandrijving nog beter uiteraard, maar het gaat wel weer ten koste van de efficiëntie (hoger energieverbruik).
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik weet niet wat ik ermee moet doen! Haha ik heb totaal geen raceambities.daniel1975 schreef: ↑02 feb 2023 09:23
Herkenbaar. Toen ik op mijn 18e rijbewijs haalde hadden mijn ouders nog een R21, toen ik 20 was kochten ze de subliemen R25 V6 Baccara over van een van de mosselschippers in het dorp. Zal wel jeugdsentiment zijn, maar een van de fijnste auto's ever.
Zelf begonnen met een Megane Coupe 2.0, Clio 16V en later nog een tijdje een 5GT Turbo. Een van de beste fun-autos ooit denk ik.
Daarna is smaak gaan veranderen denk ik en zelf geen Renault meer gehad.
Achterwielaandrijving is zeker niet overrated als je weet wat je er mee moet doen. Ik rijdt liever in lastige omstandigheden met achterwiel, want die is nog op te vangen en bij te sturen als het mis gaat. Een voorwielaandrijver die is op een bepaald moment volledig onbestuurbaar.
Inderdaad een mijn vader had ook R25 met v6 met autotelefoon! Goed toen was ik maximaal 7 jaar. Geen idee welke uitvoering dat dus was.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Geen autotelefoon, wel heul veul knopjes
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kom daar eens om met je tesla met touchscreen! haha
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40086
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor die tijd was die Radio Renault van Philips met de EQ echt een waanzinnig ding.
Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ze bestaan hoor waanzinnige renaults met achterwielaandrijving voor echte stuurmannen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!