Retro / oudere fietsen
Winterprojectjes? Ik ben er met 3 bezig momenteel, maar dat gaat niet zo snel ... of je moet het leuk vinden om elke keer een update te krijgen als ik weer eens een setje remmen heb gemonteerd of een stuurlintje heb gewikkeld.
Maar ff zonder gekheid, volgende week hoop ik toch wel 2 fietsen te laten zien!
Maar ff zonder gekheid, volgende week hoop ik toch wel 2 fietsen te laten zien!
- zjon van Rooijen
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 okt 2014 20:44
Theo in zijn natuurlijke habitattimo2.0 schreef:Zo, dankzij Theo is de vork weer recht en is 35 jaar ongebruikt vet uit trapas en balhoofd verwijderd en draait alles weer als een zonnetje...
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Mijn recent aangekochte retro Giant Speeder.....ben er blij mee;
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
bedankt voor je tip, dessel is voor mij dicht in de buurt.rene909 schreef:Dit topic staat inmiddels al bijna op pagina 3. Niemand bezig met een winterproject?
Volgende week ga ik waarschijnlijk naar de retrobeurs in Dessel, net over de NL/BE grens.
hoe selecteer je trouwens een fietsmaat bij een oudere racefiets? nu zijn de stuurpennen en geometrieen anders dan voorheen? en kom je stuur dus wel eens hoger uit?
wanneer je 172cm bent en een bbl van 82cm, dan kom je toch met een 53cm frame een heel eind.
ik kan natuurlijk voor de koop mijn eigen (new fasion) fiets meten en die kopieeren.
maar kwa orientatie ben ik wel nieuwsgierig.
wanneer je 172cm bent en een bbl van 82cm, dan kom je toch met een 53cm frame een heel eind.
ik kan natuurlijk voor de koop mijn eigen (new fasion) fiets meten en die kopieeren.
maar kwa orientatie ben ik wel nieuwsgierig.
Met 82 cm kom je al snel op een 55cm frame uit maar met een 54 moet het ook wel lukken want een 55 is bij jou waarschijnlijk te lang.
Meestal kan je gewoon de ouderwetse som bbl x 0,68. Vroeger had je geen comfortracers. Wilde je meer rechtop zitten dan zette je de stuurpen wat omhoog of desnoods kocht je een hogere stuurpen. Nu worden veel comfortracers verkocht aan mensen met relatief lange benen. Vroeger ging je dan op zoek naar een frame met de juiste hoogte en een relatief korte bovenbuis. 54x54 is ongeveer standaard. Kun je niks korters vinden en is dit veel langer dan waar je nu op rijdt dan een maatje naar beneden. Het kan dus best zijn dat je op een 53 uitkomt.
Ik heb het geluk dat ik een frame van 62X56,5 heb kunnen vinden. Dat met mijn lange benen perfect maar wel heel zeldzaam.
Meestal kan je gewoon de ouderwetse som bbl x 0,68. Vroeger had je geen comfortracers. Wilde je meer rechtop zitten dan zette je de stuurpen wat omhoog of desnoods kocht je een hogere stuurpen. Nu worden veel comfortracers verkocht aan mensen met relatief lange benen. Vroeger ging je dan op zoek naar een frame met de juiste hoogte en een relatief korte bovenbuis. 54x54 is ongeveer standaard. Kun je niks korters vinden en is dit veel langer dan waar je nu op rijdt dan een maatje naar beneden. Het kan dus best zijn dat je op een 53 uitkomt.
Ik heb het geluk dat ik een frame van 62X56,5 heb kunnen vinden. Dat met mijn lange benen perfect maar wel heel zeldzaam.
Campagnolo Ultra Dork
Er waren zeker verschillen. Met die 54x54 geef ik vooral aan wat je gemiddeld kreeg als de fietsenmaker een frame met maatje 54 uit het rek pakte.
Overigens heeft zo'n korter gebouwd criteriumframe vaak ongeveer dezelfde reach als een wat luier frame. De grotere hoeken zorgden vooral voor scherpers sturen, een kortere wielbasis en meer stijfheid omdat de liggen achtervorken korter kunnen zijn met een grotere zitbuishoek.
Maar per merk en model zijn er erg grote verschillen. Zo is mijn Jan Janssen dus relatief lui maar toch kort. Mijn Basso is 3cm lager maar wel langer. Allebei hebben ze een 56,5cm bovenbuis maar de Basso heeft hoeken van 74 graden en de Jan Jansen iets onder de 73.
Een leuk voorbeeld zijn de fietsen van Koga Miyata. Begin jaren 80 kwam Shimano met de Dyna drive pedalen en daarmee kwam je voet onder het hart van de pedaalas uit. Als één van de weinige fabrikanten vond koga dat een goed systeem en hebben daar de geometie van een deel van de frames op aangepast. De zitbuis kon een stukje korter zijn en het bracket een beetje hoger. Je kreeg dus relatief lange frames.
Zelfs toen de Dyna Drive pedalen al lang uit productie waren werden veel Koga's nog vrij lang gebouwd. Zo waren er toen allerlei logische en onlogische redenen voor verschillen in geometrie, net als nu eigenlijk .
Overigens heeft zo'n korter gebouwd criteriumframe vaak ongeveer dezelfde reach als een wat luier frame. De grotere hoeken zorgden vooral voor scherpers sturen, een kortere wielbasis en meer stijfheid omdat de liggen achtervorken korter kunnen zijn met een grotere zitbuishoek.
Maar per merk en model zijn er erg grote verschillen. Zo is mijn Jan Janssen dus relatief lui maar toch kort. Mijn Basso is 3cm lager maar wel langer. Allebei hebben ze een 56,5cm bovenbuis maar de Basso heeft hoeken van 74 graden en de Jan Jansen iets onder de 73.
Een leuk voorbeeld zijn de fietsen van Koga Miyata. Begin jaren 80 kwam Shimano met de Dyna drive pedalen en daarmee kwam je voet onder het hart van de pedaalas uit. Als één van de weinige fabrikanten vond koga dat een goed systeem en hebben daar de geometie van een deel van de frames op aangepast. De zitbuis kon een stukje korter zijn en het bracket een beetje hoger. Je kreeg dus relatief lange frames.
Zelfs toen de Dyna Drive pedalen al lang uit productie waren werden veel Koga's nog vrij lang gebouwd. Zo waren er toen allerlei logische en onlogische redenen voor verschillen in geometrie, net als nu eigenlijk .
Campagnolo Ultra Dork
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
???chrissiewizzie schreef:Maar stuk voor stuk puur wetenschappelijk onderbouwd natuurlijk
Ik zag ook nooit iemand in het peloton koersen met een Koga. Dat waren fietsen voor toeristen ja.
Peter Winnen heeft met Koga Miyata zijn etappe's gewonnen, o.a. de Alpe d' Huez.
Profploegen als IJsboerke-Koga Miyata, Capri Sonne en ook Tulip reden met Koga Miyata.
Het was indertijd juist het exclusieve merk met sterk imago, hét merk voor serieuze wielerenners.
De fietsen van de profs(Full Pro) stonden in de folder van Koga Miyata en kon je als consument ook kopen, heb er zelf drie gehad en heb de folders hier nog liggen.
De prof frames kon je ook los kopen, technisch gezien het neusje van de zalm, destijds.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 19 jan 2017 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Ben ik dan niet met je eens, in mijn wedstrijdverleden veel op Koga Miyata gereden en zeer veel Koga's tegengekomen op hoog niveau.
Verder veel Concorde, Raleigh, Mercier e.a. die waren ook populair.
Verder veel Concorde, Raleigh, Mercier e.a. die waren ook populair.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
En in die jaren de "Dyna Drive" van Shimano met de speciale cranks met bijbehorende pedalen.
Hier in het oosten waar ik in het begin van de jaren 80 wedstrijden heb gereden zag je eigenlijk niemand op een KogaMiyata. Wel; Gazelle CM, Zielemann, Raleigh, Rickert, Colnago, Benotto. In het jaar toerrijden daarvoor ('79), kwam je ze inderdaad wel tegen. Heb er destijds zelf nog naar gekeken toen ik wedstrijden zou gaan rijden. Je kon ze toen volgens mij alleen volledig afgemonteerd kopen, uiteindelijk voor een GazelleCM gegaan met Campagnolo en CLB remmetjes.
Laatst gewijzigd door fred404 op 19 jan 2017 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Ik wil de basis van bovenstaande WorldTraveller (WT) ombouwen naar iets wat in de richting gaat van de TerraLiner van Koga Myiata, de ATB-serie uit de beginjaren negentig. Het frame van beide fietsen is uiteraard behoorlijk verschillend, maar voor een gravelracer is de WT goed te gebruiken.
Shifters en cyclocrossbanden heb ik in huis, maar de opbouw lukt niet meer voor de gravelrit komende zondag. Wordt vervolgd...