Re: Ervaring met staal
Geplaatst: 12 aug 2023 14:35
Een bikefitter bepaalt wat voor jouw lichaam op een bepaald ogenblik een goeie positie is op een bepaald type fiets. Met bepaalde doelstellingen voor ogen qua comfort, prestaties... Er kan veel verschil zijn tussen wat verschillende bikefitters zullen voorstellen. Gewoon door hun opleiding/methode, persoonlijke inzichten en voorkeuren, etc.
De gewenste positie wordt vervolgens - indien mogelijk - overgebracht op een concrete fiets van het beoogde type (de eigenlijke fit). Als de fit dan niet meer matched met de geometrie van de fiets (afmetingen; gewichtsverhouding; stuurgedrag), dan kijk je best uit naar een wel passende fiets. Die wel passende fiets kan custom zijn of gewoon een standaard model.
Sowieso is het bij elke aankoop van een fiets aangewezen om aardig zeker te zijn van je positie en dat het frame ermee overweg kan.
En als je custom gaat, kan je vaak nog opteren om de geometrie van een bestaand model te gebruiken. Of kiezen om de framebouwer te laten bepalen wat er nodig is om een frame(set) met de gewenste afmetingen het gewenste rijgedrag te laten hebben.
Zelf aan de geometrie sleutelen is soms ook mogelijk, maar dan weet je best waar je mee bezig bent. En dan kan je best aanvaarden dat je een (vermoedelijk prijzig) experiment doet, dat ook tot een minder of niet-gewenst resultaat kan leiden.
M.b.t. het wijzigen van de balhoofdhoek: de balhoofdhoek is gewoon een parameter die samen met de vorksprong een invloed heeft op
* het basis stuurgedrag (naloop en wheelflop)
* toe overlap (ook afhankelijk van de bovenbuislengte)
* de gewichtsverdeling (front center, in verhouding tot rear center)
* stabiliteit (via de wielbasis)
* ...
De gewenste positie wordt vervolgens - indien mogelijk - overgebracht op een concrete fiets van het beoogde type (de eigenlijke fit). Als de fit dan niet meer matched met de geometrie van de fiets (afmetingen; gewichtsverhouding; stuurgedrag), dan kijk je best uit naar een wel passende fiets. Die wel passende fiets kan custom zijn of gewoon een standaard model.
Sowieso is het bij elke aankoop van een fiets aangewezen om aardig zeker te zijn van je positie en dat het frame ermee overweg kan.
En als je custom gaat, kan je vaak nog opteren om de geometrie van een bestaand model te gebruiken. Of kiezen om de framebouwer te laten bepalen wat er nodig is om een frame(set) met de gewenste afmetingen het gewenste rijgedrag te laten hebben.
Zelf aan de geometrie sleutelen is soms ook mogelijk, maar dan weet je best waar je mee bezig bent. En dan kan je best aanvaarden dat je een (vermoedelijk prijzig) experiment doet, dat ook tot een minder of niet-gewenst resultaat kan leiden.
M.b.t. het wijzigen van de balhoofdhoek: de balhoofdhoek is gewoon een parameter die samen met de vorksprong een invloed heeft op
* het basis stuurgedrag (naloop en wheelflop)
* toe overlap (ook afhankelijk van de bovenbuislengte)
* de gewichtsverdeling (front center, in verhouding tot rear center)
* stabiliteit (via de wielbasis)
* ...