Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 28 aug 2010 22:03

pfwieww, net 100 blz van dit topic doorgenomen. Lijkt wel of jullie de sponsor zijn van http://www.westbrookcycles.co.uk :o) In mijn zoektocht naar een nieuwe racefiets viel mijn oog op een addict en werd ik op westbrookcycles site attent gemaakt. De aanbieding van een R1 2009 onder de 1500 € lijkt me wel wat.

Zit ik nog ff met de vraag omtrent mijn maat. Hieronder een copy-paste van mijn metingen op competitivecyclist.com :
Measurements
-------------------
Inseam: 85.5
Trunk: 65
Forearm: 34
Arm: 65
Thigh: 61
Lower Leg: 55.5
Sternal Notch: 148
Total Body Height: 179

The Competitive Fit (cm)
-----------------------------
Seat tube range c-c: 55.4 - 55.9
Seat tube range c-t: 57.1 - 57.6
Top tube length: 54.2 - 54.6
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 76.0 - 78.0
Saddle-Handlebar: 53.1 - 53.7
Saddle Setback: 5.7 - 6.1
En dan de geometrie van de addict 2010 (!)

[img=http://scottusa.com/service/files/image ... 890572.jpg]

Op http://www.westbrookcycles.co.uk is dus nog enkel de M versie beschikbaar. Vandaar een paar vragen of deze maat voldoet voor mij :

- Mijn zithoogte is momenteel 75.5 cm (c BB - top zadel en zou evt max 1 cm hoger worden in de toekomst). Dit wil zeggen dat ik 27.5/max 28.5 cm boven het center van de bovenbuis zou zitten. Of nog, van de staande buis van 74 cm zou ik nog een cm 3/4 moeten afzagen, schat ik (misschien iets meer). Ik veronderstel dat dit nog net lukt.

- bovenbuis van de M/54 is 55 cm, 1.5 cm minder dan van mijn merckx nu (maar ik zit iets te lang en heb een stuurpen van 10 cm.) Dus dat lijkt me goed.

- Enkel de balhoofdbuis is merkelijk korter. Mijn merckx heeft eentje van 17.3 cm, de scott addict 2010 slechts 14 cm. Maar op mijn merckx heb ik geen spacers EN ik heb slechts een 'drop' van 9 cm. Dus ik kan zeker nog 1 cm dieper. Dan zou ik met 2 cm spacers toekomen wat volgens mij te doen is.

MAAR. Nu las ik in deze thread dat de 2009 versie een balhoofd heeft dat 1 cm korter is dan de 2010 versie. Wil dat dan zeggen dat ik met 3 cm spacers kom te zitten OF 2 cm dieper moet gaan zitten als nu ?? Ook weer in deze thread las ik dat de vork van de addict 'allergisch' is voor spacers. Is 3 cm te veel ??

Tot dusver mijn vragen over de maat.

--------------

Nu een vraagje over http://www.westbrookcycles.co.uk

Er staat ook een R1 2010 frame :
http://www.westbrookcycles.co.uk/frames ... -28020.htm

Zonder ISP (wat eigenlijk mijn voorkeur heeft wegens ISP = onbekend voor mij) en in een mooiere kleurstelling (totaal subjectief). Alleen vind ik 2000 € toch nog best aan de hoge kant.

Vandaar de vraag wanneer de sales op westbrookcycles van de 2010 versies eigenlijk beginnen ? Zouden er nog meer frames in de aanbieding komen ? Wanneer ? midden 2011 pas of vroeger ? Zou die prijs van 2000 € voor die R1 2010 dan lager worden ? of toch niet ? Misschien dat iemand westbrookcycles de vorige jaren al wat gevolgd heeft en daar meer over weet.

--------------------

Heeft er iemand eigenlijk al beroep moeten doen op garantie via westbrookcycles ? Gaat die garantie via hun of wordt er via Scott benelux gewerkt ? No big issue voor mij, maar misschien toch goed om op voorhand te weten.

--------------------

Maar als ik op een M versie 2009 zou passen dan ik dat die R1 2009 aan 1500 € een no-brainer is.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 aug 2010 22:31

Overjarig hoeft niet slecht te zijn mits je zelf redelijk kunt monteren (een addict is geen frame om mee te beginnen). Verder is het van waarde om te bedenken dat ook een addict kapot kan (bidonnokken, trapassen -vooral vaste lagers zouden niet mijn keuze zijn en de derailleurnok zijn redelijk kwetsbaar) en bedenk wel dat een dealer in Engeland dan ver weg zit voor garantie en dat verzending ook geld kost.
De genoemde dealer heeft waarschijnlijk de overstock van Scott Uk opgekocht en kan overjarige modellen om deze reden goedkoop aanbieden (met de recente modellen is de prijs ok maar niets bijzonders en kun je net zo goed in Nederland kopen).

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 28 aug 2010 22:52

ISP = Integrated Seat Post

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2010 22:59

De geometrie van de Addict is gewoon gelijk gebleven. Het is de CR1 die sinds dit jaar een langere balhoofdbuis heeft gekregen. Dat M'tje gaat wel passen, je hebt waarschijnlijk iets van 1-2 cm aan spacers. Ik zou overigens wel een stuur kiezen wat een vrij ondiepe drop heeft, bijv de Deda Zero 100.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6458
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 aug 2010 23:11

Amclassic-fan schreef:De geometrie van de Addict is gewoon gelijk gebleven. Het is de CR1 die sinds dit jaar een langere balhoofdbuis heeft gekregen. Dat M'tje gaat wel passen, je hebt waarschijnlijk iets van 1-2 cm aan spacers. Ik zou overigens wel een stuur kiezen wat een vrij ondiepe drop heeft, bijv de Deda Zero 100.


Ik heb met een Medium een drop van 9cm ( zadeldek tot hart stuur ) - en zadelhoogte is 72,8 cm. En ik heb 2cm spacer onder de stuurpen , dus ik denk dat een maat L beter zal passen - zeker als je weinig spacers wil hebben.

Grtz
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 28 aug 2010 23:17

Overjarig hoeft niet slecht te zijn mits je zelf redelijk kunt monteren
Dat is nog wel een probleem. Ik kan zelf wel sleutelen maar niet direkt een heel frame in elkaar zetten. Dus ik moet op zoek naar iemand die, samen met mij, tegen betaling, dat frame zou willen opbouwen. Denk niet dat dit onoverkomelijk is (alhoewel ... ...)
Het is de CR1 die sinds dit jaar een langere balhoofdbuis heeft gekregen
goed opgemerkt ... was is de war met R1 en CR1 ...
Ik zou overigens wel een stuur kiezen wat een vrij ondiepe drop heeft, bijv de Deda Zero 100.
Wederom een nuttige suggestie. Zelfs eigenlijk nooit bij stil gestaan dat hier ook verschillen in zitten.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

hond
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 29 aug 2010 02:12

perrush schreef:
Overjarig hoeft niet slecht te zijn mits je zelf redelijk kunt monteren
Dat is nog wel een probleem. Ik kan zelf wel sleutelen maar niet direkt een heel frame in elkaar zetten. Dus ik moet op zoek naar iemand die, samen met mij, tegen betaling, dat frame zou willen opbouwen. Denk niet dat dit onoverkomelijk is (alhoewel ... ...)

Als je nu ook al wat aan je fiets kunt sleutelen, zoals kabels en tandwielen vervangen, derailleurs afstellen etc. dan moet het opbouwen geen problemen opleveren. Het lastigste is dan misschien nog de vorkbuis afzagen op de juiste lengte en de lagercups in het balhoofd krijgen (bankschroef/draadeind met moeren is hiervoor nodig). Voor de rest is het een gewoon een bouwpakket en kwestie van schroeven aandraaien.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 aug 2010 11:58

Een addict is geen bouwpakket en als je ziet wat voor bouwfouten ik ook bij forumleden met peperdure topfietsen tegenkom dan zou ik niet met een Addict beginnen. Niet iedereen heeft veel gevoel in zijn vingers (ook niet elke fietsenmaker overigens) en een beetje kennis van zaken/ervaring kan geen kwaad voordat je aan zo'n fiets begint.......

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 29 aug 2010 13:30

perrush schreef:
Overjarig hoeft niet slecht te zijn mits je zelf redelijk kunt monteren
Dat is nog wel een probleem. Ik kan zelf wel sleutelen maar niet direkt een heel frame in elkaar zetten. Dus ik moet op zoek naar iemand die, samen met mij, tegen betaling, dat frame zou willen opbouwen. Denk niet dat dit onoverkomelijk is (alhoewel ... ...)
Ik ben een paar jaar terug voor mn allereerste fietsje prima geholpen door Sharkman ;) (eerste foto in mn sig.). Als je je fiets poetst en onderdelen vervangt leer je een hoop en daarna heb ik zelf mn fietsen opgebouwd.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 aug 2010 15:42

En zo hoort het dus. Door zelf te beginnen met vervangen en steeds bij behoefte goed gereedschap bij te kopen leer je het als vanzelf. Enige dat eigenlijk echt nodig is is zelfkennis en afzien van dingen waar je echt geen vertrouwen in hebt...

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 29 aug 2010 15:55

Het opbouwen van een frame zou ik iig niet helemaal alleen doen. Maar ik zie het wel als een leerschool om meer zelf aan mijn fiets te sleutelen.

Momenteel demonteer ik eerder dingen die ik later terug in elkaar zet. Zou heb ik verleden jaar mijn freewheel helemaal uit elkaar gehaald omdat het kraakte. Ook deze week voor de eerste keer de vorkbuis eruit gedaan en opnieuw gemonteerd (mijn 'kopserie' blijft steeds loskomen).

Maar dit is niet te vergelijken met een frame van 0 opbouwen imho. Vooral de trapas boezemt me wat angst in. Langs de andere kant is een fiets nu ook geen 'rocket science'. Een beetje gezond verstand (en een computer met internetaansluiting) brengen je al heel ver.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 29 aug 2010 19:27

Je komt er vanzelf achter dat het vrij eenvoudig is als je maar het juiste gereedschap hebt. Het 'moeilijkste' is om alles er netjes uit laten zien (kabels, stuurlint etc.).
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie