Carbon clinchers uit China vragen
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Dat is idd de opvatting bij velen. In de realiteit is dit dus schijnbaar in veel gevallen niet zo. Juist door de vezels van het carbon blijft het materiaal in veel gevallen wel verbonden.
Daarbij moet het echt wel extreem worden wil je een goede voorvork echt breken.
Zelfs bij een frontale impact zal de vork in veel gevallen gewoon de klap "absorberen", maar wel heel blijven.
Daarbij wil ik geen insinuaties maken over de betrouwbaarheid van het geheel in het vervolg.
Maar de kans dat een onderdeel van carbon ineens compleet in twee delen breekt is niet heel groot.
Daarbij moet het echt wel extreem worden wil je een goede voorvork echt breken.
Zelfs bij een frontale impact zal de vork in veel gevallen gewoon de klap "absorberen", maar wel heel blijven.
Daarbij wil ik geen insinuaties maken over de betrouwbaarheid van het geheel in het vervolg.
Maar de kans dat een onderdeel van carbon ineens compleet in twee delen breekt is niet heel groot.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Nu we hier toch bezig zijn kan ik meteen wel even een ervaring delen van mijn Farsport carbon wielen.
Afgelopen week wezen fietsen in Zuid Limburg. Ik fietste daar met mijn 38mm hoge carbolwielen met DT350s naven en velgremmen.
Na zo'n 300km in 3 dagen met de nodige klimmen en afdalingen kan ik zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben over de wielen. Nog steeds geen enkele slijtage merkbaar na ruim een jaar gebruik.
Remmen i.c.m. de dtswiss remblokken gaat probleemloos. zelfs in de afdaling van 60km/h naar 0.
Nog steeds tevreden dus
Afgelopen week wezen fietsen in Zuid Limburg. Ik fietste daar met mijn 38mm hoge carbolwielen met DT350s naven en velgremmen.
Na zo'n 300km in 3 dagen met de nodige klimmen en afdalingen kan ik zeggen dat ik nog steeds zeer tevreden ben over de wielen. Nog steeds geen enkele slijtage merkbaar na ruim een jaar gebruik.
Remmen i.c.m. de dtswiss remblokken gaat probleemloos. zelfs in de afdaling van 60km/h naar 0.
Nog steeds tevreden dus
Google maar eens op "broken carbon fork"Infinito GB schreef: ↑25 mei 2019 19:39 Dat is idd de opvatting bij velen. In de realiteit is dit dus schijnbaar in veel gevallen niet zo. Juist door de vezels van het carbon blijft het materiaal in veel gevallen wel verbonden.
Daarbij moet het echt wel extreem worden wil je een goede voorvork echt breken.
Zelfs bij een frontale impact zal de vork in veel gevallen gewoon de klap "absorberen", maar wel heel blijven.
Daarbij wil ik geen insinuaties maken over de betrouwbaarheid van het geheel in het vervolg.
Maar de kans dat een onderdeel van carbon ineens compleet in twee delen breekt is niet heel groot.
Bij de meeste plaatjes zie je geen rolbare vork meer, de delen na de breuk hangen er los bij.
uiteraard zal het wel eens voorkomen dat men netaan tot staan kan komen zonder persoonlijke brokken....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Even voor de duidelijkheid: juist Carbon zal zeer plotseling breken. De vezels gaan t zooitje echt niet bij elkaar houden hoor. Heb je wel is materiaal testen gezien van Carbon? Zeer plotselinge breuk met een luide knal. (De breukrek van de vezels is iets van 1%) Totaal anders dan alu of staal en zeer slecht te voorspellen. E.e.a. Is wel afhankelijk van de locatie natuurlijk en het precieze materiaal
Snelle vraag, ik heb zelf bij Wheelsfar een 38mm setje besteld, 23 breed omdat ik een krappe achterbrug heb (rijdt ook 23mm bandjes). Vriend wil ook een setje bestellen en rijdt 25mm bandjes. Je kan toch ook gewoon 25mm bandjes op een 23mm wiel monteren? Wat zou een reden zijn om 25mm wielen te bestellen?
Een 25mm band valt beter over een 25mm velg. Een 23mm band valt zelfs mooier over een 25mm velg. Doordat een 23mm band platter valt op een 25mm velg is bij een krappe achterbrug (neem aan ruimte tussen band en zitbuis) ook de 25mm velg de betere keuze.Joseba schreef: ↑30 mei 2019 17:03 Snelle vraag, ik heb zelf bij Wheelsfar een 38mm setje besteld, 23 breed omdat ik een krappe achterbrug heb (rijdt ook 23mm bandjes). Vriend wil ook een setje bestellen en rijdt 25mm bandjes. Je kan toch ook gewoon 25mm bandjes op een 23mm wiel monteren? Wat zou een reden zijn om 25mm wielen te bestellen?
So9rry, maar klopt niet veel van.
Op een bredere velg worden de meeste banden breder en tevens hoger (beschouw de velg+band in doorsnede als een cirkel waarvan de omtrek wordt vergroot) , dus is je achterbrug krap dan wordt het met brede velgen nooit beter.
Een 23 mm band kan je onmogelijk "getrokken" noemen op een 17-19C mm velg.....
Ik denk overigens dat een 23 mm carbon velg inwendig hooguit 16C is en een 25 mm 18C.
Wat het bovenstaande plaatje voor moet stellen is mij onduidelijk.een band is nooit rechthoekig, tenzij 2 bar , heel dik en vorm ingebakken door de fabrikant.
Overigens is het nogal zinloos te reppen over 23 en 25 mm velgen , dat zijn de uitwendige breedten en die betekenen op zich niks.
Een 25 mm band moet je eigenlijk (aerodynamisch beschouwd ) monteren op een velg die uitwendig breder dan 25 mm is, wil je enig aerodymnamisch voordeel hebben van een hoge velg, een 23 mm velg is veel te smal, nog los van de rijkwaliteiten die lijden onder de te smalle velg
Op een bredere velg worden de meeste banden breder en tevens hoger (beschouw de velg+band in doorsnede als een cirkel waarvan de omtrek wordt vergroot) , dus is je achterbrug krap dan wordt het met brede velgen nooit beter.
Een 23 mm band kan je onmogelijk "getrokken" noemen op een 17-19C mm velg.....
Ik denk overigens dat een 23 mm carbon velg inwendig hooguit 16C is en een 25 mm 18C.
Wat het bovenstaande plaatje voor moet stellen is mij onduidelijk.een band is nooit rechthoekig, tenzij 2 bar , heel dik en vorm ingebakken door de fabrikant.
Overigens is het nogal zinloos te reppen over 23 en 25 mm velgen , dat zijn de uitwendige breedten en die betekenen op zich niks.
Een 25 mm band moet je eigenlijk (aerodynamisch beschouwd ) monteren op een velg die uitwendig breder dan 25 mm is, wil je enig aerodymnamisch voordeel hebben van een hoge velg, een 23 mm velg is veel te smal, nog los van de rijkwaliteiten die lijden onder de te smalle velg
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Heeft iemand hier ervaringen met Fast Ride uit Sint-Niklaas (België?).
Een setje full carbon 38cm met DT Swiss 350 naven, sapim spaken en nippels kost er 750 EURO. Vergelijkbaar van prijs met Farsports, maar vermoedelijk minder gedoe bij problemen?
Een setje full carbon 38cm met DT Swiss 350 naven, sapim spaken en nippels kost er 750 EURO. Vergelijkbaar van prijs met Farsports, maar vermoedelijk minder gedoe bij problemen?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0