Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6336
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 dec 2023 11:42

@53x11 , ik vind het wel een tof ding. En stoer van jr. dat ie zo’n bikepark addict wordt. Mijn zoon vond klik pedalen al eng toen ie 11 was….😂. Gelukkig is hij dat wel ontgroeid.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 dec 2023 12:16

Tnx. Ik probeer de fiets te bouwen die ik zelf tof zou vinden als ik 11 zou worden. Beetje over-the-top, maar da's ook wel weer mooi (stickers zijn overigens wel functioneel, want bescherming van Riesel Design).
Vork is een Pike DPA (ook ge-sticker-tuned ;-) ), 130 mm voor de Nederlandse trails, 160 mm voor het bikepark. Afmontage wordt een combi van onderdelen die al op deze (2e hands) fiets zaten, zijn oude (hardtail) VPace MTB, en wat spul dat ik tweedehands via het MTB forum heb gekocht.
Hij durft nu al dingen waar ik de chicken lijn neem (anderhalve meter hoge drops, gap jumps. dat soort ongein), dat gaat met dit apparaat alleen maar erger worden vrees ik.. :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 29 dec 2023 13:06

Heel erg gaaf!

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 01 jan 2024 20:46

Nou wat me vandaag toch is overkomen...
Tijdens het fietsen merkte ik dat wanneer ik voor een stoplicht afremde, ik niet meer achteruit kon trappen. Dat mn ketting dan blokkeerde als het ware. Ik al de halve fietsrit aan het balen dat mijn lagers vermoedelijke versleten waren, terwijl ik werkelijk 2 weken geleden ze nog had bekeken en er nog mooi vet overal zat. Thuis mn fiets in de standaard, achterwiel eruit... zie ik een kras op mn lockring. Liep er daar dus iets tegen aan. Heel vreemd, wat wat kan er nou tegen je lockring aanlopen?
Bleek het schroefje van mn derailleurhanger los gegaan te zijn! Nou dit had heel anders kunnen aflopen. En nu was het een kwestie van aandraaien en opgelost. Gelukkig geen nieuwe lagers, en gelukkig geen gebroken derailleur(hanger).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jan 2024 22:47

esmeew schreef: 01 jan 2024 20:46 Nou wat me vandaag toch is overkomen...
Tijdens het fietsen merkte ik dat wanneer ik voor een stoplicht afremde, ik niet meer achteruit kon trappen. Dat mn ketting dan blokkeerde als het ware. Ik al de halve fietsrit aan het balen dat mijn lagers vermoedelijke versleten waren, terwijl ik werkelijk 2 weken geleden ze nog had bekeken en er nog mooi vet overal zat. Thuis mn fiets in de standaard, achterwiel eruit... zie ik een kras op mn lockring. Liep er daar dus iets tegen aan. Heel vreemd, wat wat kan er nou tegen je lockring aanlopen?
Bleek het schroefje van mn derailleurhanger los gegaan te zijn! Nou dit had heel anders kunnen aflopen. En nu was het een kwestie van aandraaien en opgelost. Gelukkig geen nieuwe lagers, en gelukkig geen gebroken derailleur(hanger).
Been there, done that. Al merkte ik niks tijdens het rijden, hanger zat ook pas nauwelijks los , maar met poetsen.

Leuk, fietsende vrouw die ook de techniek begrijpt.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 02 jan 2024 08:29

esmeew schreef: 01 jan 2024 20:46 Nou wat me vandaag toch is overkomen...
Tijdens het fietsen merkte ik dat wanneer ik voor een stoplicht afremde, ik niet meer achteruit kon trappen. Dat mn ketting dan blokkeerde als het ware. Ik al de halve fietsrit aan het balen dat mijn lagers vermoedelijke versleten waren, terwijl ik werkelijk 2 weken geleden ze nog had bekeken en er nog mooi vet overal zat. Thuis mn fiets in de standaard, achterwiel eruit... zie ik een kras op mn lockring. Liep er daar dus iets tegen aan. Heel vreemd, wat wat kan er nou tegen je lockring aanlopen?
Bleek het schroefje van mn derailleurhanger los gegaan te zijn! Nou dit had heel anders kunnen aflopen. En nu was het een kwestie van aandraaien en opgelost. Gelukkig geen nieuwe lagers, en gelukkig geen gebroken derailleur(hanger).
Een druppeltje locktite wil het lostrillen wel voorkomen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 jan 2024 10:00

Normaal voel je dat met schakelen ook.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 02 jan 2024 12:12

Afgelopen week de gravelbike omgebouwd naar Apex XPLR. Dat ging allemaal eigenlijk wel heel vlot. Het meeste "ambras" zoals altijd was stuurlint leggen :D.

Nu nog de nieuwe rotors/blokjes inremmen als het ooit ... nog ... eens ... fokking ... DROOG wil worden.
Uno-X Mobility or bust!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 jan 2024 17:59

SantaSCSI schreef: 02 jan 2024 12:12 Afgelopen week de gravelbike omgebouwd naar Apex XPLR. Dat ging allemaal eigenlijk wel heel vlot. Het meeste "ambras" zoals altijd was stuurlint leggen :D.

Nu nog de nieuwe rotors/blokjes inremmen als het ooit ... nog ... eens ... fokking ... DROOG wil worden.
Foto😉
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 04 jan 2024 16:22

Aerothan binnenbandjes op de gravel, na de montage van het carbon stuur -150 gr., nu nog eens 240 gr. eraf. :D

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 jan 2024 21:24

Rij je niet liever tubeless op de gravel? Als het ergens een voordeel is...

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 06 jan 2024 10:14

NuitKor schreef: 04 jan 2024 21:24 Rij je niet liever tubeless op de gravel? Als het ergens een voordeel is...
Ik ben nogal conservatief op dat vlak. Ik blijf verknocht aan een binnenbandje. :oops:
Voor offroad zie ik echt wel voordelen van tubeless, op de weg zo niet. Ik kreeg vorig jaar nog een gans witte pap over me heen van een voorganger waarvan de tubeless band klapte. En daar stond ie dan...

Plaats reactie