Tubeless
Even een berichtje aan de GP5000 TL gebruikers. Afgelopen vrijdag heb ik een setje GP5000 TL's op een H Plusson Archetype gelegd. Dit zijn ex-wielen van mij en heb ik altijd met tevredenheid tubeless gebruikt met Vredesteins.
Deze wielen heb ik aan een vriending gegeven en GP5000's opgelegd. Nu viel mij op dat 1 GP5000 mee aan het zweten was dan dan de ander. En staat deze ook na 1 dag al erg plat.
Afgelopen weekend 2 dagen samen in Limburg wezen fietsen, maar de 2e dag moest ik de achterband flink bijpompen.
Zijn er anderen die ook problemen hebben met de kwaliteit en luchtdichtheid van de GP5000's? Meer sealant toevoegen zal denk ik niet helpen, want in nachtrust komt er aan de bovenkant geen sealant terecht. Ik hoop dat het beter wordt na meerdere fietsritten en sealant blijft plakken aan de binnenkant, maar dit is wel irritant. Bij mijn Good Year banden of andere tubeless heb ik dit totaal niet. In het verleden ben ik ook al erg ontevreden geweest over Continental mtb banden door de poreusheid. Voor iedere rit oppompen vind ik zelf niet zo'n probleem, maar bij iemands andere fiets wel.
Ik heb bewust bij haar 28mm GP5000's gemonteerd, omdat zij al jaren met Conti banden rijdt. Maar nu iets meer comfort wilde voor haar rug en nek. Het rijdt nu voor haar ook superfijn.
Deze wielen heb ik aan een vriending gegeven en GP5000's opgelegd. Nu viel mij op dat 1 GP5000 mee aan het zweten was dan dan de ander. En staat deze ook na 1 dag al erg plat.
Afgelopen weekend 2 dagen samen in Limburg wezen fietsen, maar de 2e dag moest ik de achterband flink bijpompen.
Zijn er anderen die ook problemen hebben met de kwaliteit en luchtdichtheid van de GP5000's? Meer sealant toevoegen zal denk ik niet helpen, want in nachtrust komt er aan de bovenkant geen sealant terecht. Ik hoop dat het beter wordt na meerdere fietsritten en sealant blijft plakken aan de binnenkant, maar dit is wel irritant. Bij mijn Good Year banden of andere tubeless heb ik dit totaal niet. In het verleden ben ik ook al erg ontevreden geweest over Continental mtb banden door de poreusheid. Voor iedere rit oppompen vind ik zelf niet zo'n probleem, maar bij iemands andere fiets wel.
Ik heb bewust bij haar 28mm GP5000's gemonteerd, omdat zij al jaren met Conti banden rijdt. Maar nu iets meer comfort wilde voor haar rug en nek. Het rijdt nu voor haar ook superfijn.
Wat ik doe als de zijkant minder goed afdicht, is het complete wiel gewoon plat op de grond leggen. Paar uur wachten, evt lucht erbij, en dan de andere kant.
Meestal is dat dan genoeg. Wel met sealent erin natuurlijk.
Is het lek tussen velg en band of de band zelf?
Ik heb dat bij een Schwalbe Pro One, aan de band zelf:
Na een paar ritjes blijft hij best goed op druk (ongeveer 1.5bar verlies op 1 week) maar de zijkant blijft bubbeltjes vertonen.
Verder geen last mee na 1500km, dus kwaad kan het niet.
Ik heb dat bij een Schwalbe Pro One, aan de band zelf:
Na een paar ritjes blijft hij best goed op druk (ongeveer 1.5bar verlies op 1 week) maar de zijkant blijft bubbeltjes vertonen.
Verder geen last mee na 1500km, dus kwaad kan het niet.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Ik heb net nieuwe Schwalbe Pro One TLE gemonteerd met latex (uiteraard). Maar de band loopt toch wel snel leeg. Na een uur of vier fietsen raak ik 1-2 bar kwijt en na een dag zit er sowieso nog maar 1 bar in (van de 5). Ik heb vandaag wat zeepsop op het ventiel en band opgebracht. Wat mij opvalt is dat op heel veel plekken er wat lucht ontsnapt op de naad tussen het loopvlak en de zijwand en soms op de zijwand zelf. Dat lijkt mij toch niet normaal. Of wel?
Zou dit normaliter niet gedicht moeten worden door de latex? Of werkt dat alleen bij echte gaatjes. Dit lijkt meer iets poreus ofzo.
Ik gebruik normaal Stan's No Tubes Race Sealant, maar omdat die net op was heb ik gewone Stan's No Tubes Sealant gebruikt uit een miniflesje die al wat ouder was, maar nog wel gesloten.
Zou dit normaliter niet gedicht moeten worden door de latex? Of werkt dat alleen bij echte gaatjes. Dit lijkt meer iets poreus ofzo.
Ik gebruik normaal Stan's No Tubes Race Sealant, maar omdat die net op was heb ik gewone Stan's No Tubes Sealant gebruikt uit een miniflesje die al wat ouder was, maar nog wel gesloten.
Dit had ik ook met mijn Schwalbes en was er helemaal klaar mee. Mocht iedere 2 dagen de druipers van mijn velg afhalen. Het zag er niet uit. Drukverlies was normaal, dus kwaad deed het niet inderdaad, maar wat een bende.TL@ schreef: ↑27 apr 2021 17:04 Is het lek tussen velg en band of de band zelf?
Ik heb dat bij een Schwalbe Pro One, aan de band zelf:
Na een paar ritjes blijft hij best goed op druk (ongeveer 1.5bar verlies op 1 week) maar de zijkant blijft bubbeltjes vertonen.
Verder geen last mee na 1500km, dus kwaad kan het niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41
Hier al jaren Schwalbe Pro One tubeless. Ook de nieuwste variant. Ook op de velgen van mijn vriendin gemonteerd. Blijven keurig op druk. Hooguit na een week beetje bijpompen. Ik gebruik Joe's No Flats Super Sealant.
Altijd onderweg...
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Normaal heb ik ook geen klachten. Alleen bij deze band dus.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13785
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Stop met de race sealent, dat moet je echt alleen gebruiken voor MTB wedstrijden.
Dat spul is veel te dik, zitten veel te veel "haartjes" in. Nogamaals, Race betekent hoer niet racefiets!
De normale gebruiken, als het niet dicht gaat tot 60ml vloeistof toevoegen. Ik doe meestal 30ml in een raceband.
Voor montage de band goed vetvrij maken met bv remmenreiniger, dan monteren, liefts met de schwalbe montage vloeistof en zeker NIET met zeepsop! Risico is dat dit tussen de rand gaat zitten en de vloeistof niet afdicht.
Zeepsop kan, maar voeg dan de eesrte 24u geen vloeistof toe. of gebruik gewoon niet, gewoon water werkt ook als beetje op een sponsje en vochtig maken.
Na toevoegen van de vloeistof als even basketballen met het wiel. en na vijf minuten nog een rondje, zo komt de vloeistof goed tussen de rand.
Dat spul is veel te dik, zitten veel te veel "haartjes" in. Nogamaals, Race betekent hoer niet racefiets!
De normale gebruiken, als het niet dicht gaat tot 60ml vloeistof toevoegen. Ik doe meestal 30ml in een raceband.
Voor montage de band goed vetvrij maken met bv remmenreiniger, dan monteren, liefts met de schwalbe montage vloeistof en zeker NIET met zeepsop! Risico is dat dit tussen de rand gaat zitten en de vloeistof niet afdicht.
Zeepsop kan, maar voeg dan de eesrte 24u geen vloeistof toe. of gebruik gewoon niet, gewoon water werkt ook als beetje op een sponsje en vochtig maken.
Na toevoegen van de vloeistof als even basketballen met het wiel. en na vijf minuten nog een rondje, zo komt de vloeistof goed tussen de rand.