Specialized
Dat is mechanisch / fysisch toch niet echt juist. De constructie zoals hier door Specialized toegepast is gewoon de correcte manier om trillingen (in een bepaald frequentiegebied) te absorberen. Je combineert een veer (carbon constructie) met een demper (rubber), en samen absorberen ze beweging van de ene kant van de constructie (de weg) naar de andere (de fietser). Of het daadwerkelijk effectief is, valt niet zo op afstand te beoordelen, maar het principe dat ze toepassen is wel helemaal juist. Om te weten of het in de praktijk ook echt werkt, en dan bedoel ik: significant beter werkt dan een vergelijkbaar carbon frame zonder de veer/demper combinatie, kan je op 3 manieren uitvinden: FEA (computer model), vibratie test (gewicht aan het frame hangen en schudden met dat ding), en een 'dubbel blind' test met een paar echte mensen een een paar slechte wegen.amclassic-fan schreef:En jij denkt dat die trilling zo nodig door het rubberen blokje heen gaat? Die trilling neemt gewoon de makkelijkste weg en dat is via de carbon vezels om die inserts heen. Doordat het carbon van de achtervork bij de inserts vrij dun is qua diameter zal het allicht wat meer doorbuigen dan het gemiddelde frame. Om trillingen kwijt te raken heb je gewicht nodig, er zit iemand van 60-100 kg op het frame, dan gaat een paar gram plastic/rubber geen verschil maken.tiest schreef:Ze voegen wel degelijk iets toe. Ze nemen de trillingen van ondere af. Als je wil zoek ik de test gegevens erbij dan heb ik ook percentages voor je.
Maar vanaf de kant roepen dat het per definitie niet werkt omdat de trillingen door het carbon gaan en niet door het rubbber is veel te kort door de bocht.
-
- Forum-lid
Weet iemand wanneer de nieuwe modellen van Specialized 2013 te zien zijn? Ik heb al wat previews gezien, maar dan gaat t vooral om topmodellen. Ben geInteresseerd in de Tricross, maar kan het 2013 model nergens vinden.
Michiel
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je spreek alleen van een veer terwijl er nauwlijks spraken is van een veer. De hele constructie is nog steeds een driehoek die knap stijf is. De carbon achtervork is op 't punt van de insert wel dunner, maar nog steeds behoorlijk stijf. Dat stukje rubber is door de hoge stijfheid van de carbon achtervork gewoon geen efficiente demper.
Dat zou misschien best kunnen, alleen zou ik dat niet met zekerheid durven te stellen... ik kan niet zien hoe het carbon loopt onder het rubber, hoe dun de wand is etc... Om zo'n stelling te onderbouwen moet je echt of FEA of een vibratietest doen.amclassic-fan schreef:Je spreek alleen van een veer terwijl er nauwlijks spraken is van een veer. De hele constructie is nog steeds een driehoek die knap stijf is. De carbon achtervork is op 't punt van de insert wel dunner, maar nog steeds behoorlijk stijf. Dat stukje rubber is door de hoge stijfheid van de carbon achtervork gewoon geen efficiente demper.
De vorkbeendelen staan niet met elkaar in lijn. Daardoor krijg je een koppel (buiging) en dan gaat het met de verjonging van de constructie zoals hier erg snel omlaag met de buigstijfheid. Daarmee krijg je dus wat extra vervorming.
Dat is heel wat anders dan echt demping. Dat kan rubber helemaal niet. Dat krijg je alleen als je energie weet te ontrekken aan het systeem. Zoals bv in de vorkbenen van een mtb-vork met een smoorklep of -ventiel (olie/lucht).
Dat is heel wat anders dan echt demping. Dat kan rubber helemaal niet. Dat krijg je alleen als je energie weet te ontrekken aan het systeem. Zoals bv in de vorkbenen van een mtb-vork met een smoorklep of -ventiel (olie/lucht).
Ik heb vandaag een paar Allez modellen inelkaar gezet en ben verliefd haha.fietsvriend schreef:Weet iemand wanneer de nieuwe modellen van Specialized 2013 te zien zijn? Ik heb al wat previews gezien, maar dan gaat t vooral om topmodellen. Ben geInteresseerd in de Tricross, maar kan het 2013 model nergens vinden.
Weet iemand of je het Tricross-frame nog los kan bestellen in het roze? Ik werk dus zelf in een wielerzaak, maar had geen tijd om het uit te zoeken.
Iemand een idee?
Voorheen Tommeke14