Pagina 257 van 491
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 09:03
door vincenth
Even terugkomend op de tita zadelpen: ik ben er inmiddels achter dat de Van Nicholas geen ovale zadelrails toelaat, zoals bij de Fizik Carbon braided modellen.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 10:59
door apexrider
Lynskey heeft sinds kort een nieuwe zadelpen met setback (niet in 31.6) in het assortiment. Zij maken gebruik van de Enve klemming die leverbaar is met een adapter voor ovale zadelrails.
Is wel een erg fraaie pen.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 11:14
door vincenth
Die is zeker fraai. Maar wel vrij prijzig: $200,-
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 13:33
door Tom-s
Ik heb ook naar die pen gekeken maar ben geen fan van klemming langs de zijkant.
Zelfs met de adapter voor ovalen rails is het nog niet ideaal om deze met zadels met carbon rails te gebruiken (en een Becker past niet eens).
Vaak worden deze zadels specifiek ontworpen voor top-down klemming, klemkrachten van de zijkant doen de meeste carbon rails geen goed.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen titanium setback zadelpen met top down klemming, een redelijk gewicht en een mooi uiterlijk.
Ik ben zelf afgelopen week op zoek geweest naar een mooie pen maar niets gevonden, uiteindelijk voor een Thomson masterpiece gegaan met als aanpassing, titanium boutjes, carbon zadelgootje en POP-yokes.
Dat kost je minder dan 200€ en je hebt de lichtst mogelijk aluminium setback zadelpen.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 13:49
door apexrider
Als je de Lynskey pen bedoelt, dan heb je het mis. De klemming is wel degelijk van boven en onder. Ik heb dezelfde klemming, maar dan met de carbon pen van Enve. Zie onderstaande foto:
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 13:50
door amclassic-fan
Je maakt je druk over de klem krachten en dan monteer je POP yokes?
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 13:52
door morel
Tom-s schreef:Ik heb ook naar die pen gekeken maar ben geen fan van klemming langs de zijkant.
Zelfs met de adapter voor ovalen rails is het nog niet ideaal om deze met zadels met carbon rails te gebruiken (en een Becker past niet eens).
Vaak worden deze zadels specifiek ontworpen voor top-down klemming, klemkrachten van de zijkant doen de meeste carbon rails geen goed.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken bestaat er geen titanium setback zadelpen met top down klemming, een redelijk gewicht en een mooi uiterlijk.
Ik ben zelf afgelopen week op zoek geweest naar een mooie pen maar niets gevonden, uiteindelijk voor een Thomson masterpiece gegaan met als aanpassing, titanium boutjes, carbon zadelgootje en POP-yokes.
Dat kost je minder dan 200€ en je hebt de lichtst mogelijk aluminium setback zadelpen.
Hoi,
Deze dan misschien ?
Uploaded with
ImageShack.us
Grtz,
Morel.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 14:56
door vincenth
Die heeft twee hele smalle drukpunten per rail. Hij is ook duidelijk ontworpen voor ronde rails.
Ik was gisteren bij de Cylcetrend om hem te bekijken en daar werd het mij ronduit afgeraden om deze pen te gebruiken met carbon rails.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 15:58
door Tom-s
amclassic-fan schreef:Je maakt je druk over de klem krachten en dan monteer je POP yokes?
Weet jij een beter type dat wel werkt met een setback pen? Ik weet dat AX-Lightness yokes een groter oppervlak hebben en mogelijk beter zijn voor mijn zadelrails maar ze werken niet met alle zadels (becker). KCNC yokes zijn helemaal slecht omdat je die perfect vlak moet monteren en dat lukt niet omdat je inbus en zeker momentsleutel niet meer in het boutje past onder die hoek bij een setback zadelpen.
Ik rij liever met POP / Mack / Ax-Lightness Yokes dan bijvoorbeeld die van KCNC of Tune omdat deze eerste een zadelrail nooit beschadigen.
Wat voor mij het belangrijkst is qua drukpunten is het onderste gootje. Daarom dat ik daar een Smud zadelgootje voor bestel welke de rails in zijn geheel ondersteunen. Ook op mijn AX-Daedalus heb ik zo een zadelgootje omdat deze de rails gewoon mooier ondersteunt en dus ook geen markeringen achterlaat zoals het originele gootje wel doet. Drukpunten langs boven maak ik me met een rond set yokes nooit zorgen over, deze hoeven enkel te klemmen, geen klappen op te vangen.
apexrider schreef:Als je de Lynskey pen bedoelt, dan heb je het mis. De klemming is wel degelijk van boven en onder. Ik heb dezelfde klemming, maar dan met de carbon pen van Enve.
Je hebt gelijk, bedankt om dat recht te zetten. Ik had die titanium pen niet in dat detail gekeken en dacht dat het om een klemmechanisme ging zoals bij de vorige generatie Cannondale SAVE zadelpennen (USE).
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 16:45
door amclassic-fan
Als je je zorgen op de klemming maakt moet je gewoon de originele bovenkant van de Masterpiece gebruiken. De bovenkant van de klemming krijgt praktisch dezelfde piekbelastingen te verwerken dan de onderkant. Vrij logisch gezien het feit dat je zwaartepunt achter het klempunt ligt.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 20:21
door adufresne
Kan iemand mij een paar praktische tips geven om mijn titanium frame te reinigen en van kleine krasjes te ontdoen? Heb vandaag een Gazelle V8 frame op de kop kunnen tikken en vooral op de plekken waar de kabels tegen het frame hebben geschuurd zijn wat lichte schuurplekjes ontstaan. Daarnaast zitten er wat lichte krasjes op de achterbrug waar de ketting heeft gelopen.
Re: Titanium fietsen topic
Geplaatst: 13 mar 2013 21:08
door apexrider
Nadat ik mijn titanium frame eerst met water heb gereinigd verwijder ik de achtergbleven vlekken met
RVS reiniger van HG. Beschadigingen kun je herstellen met een schuurpad van 3m, bij Lynskey gebruiken ze Scotch-Brite 7440 (bruin). Ik kon zo snel niet vinden waar je deze in Nederland kunt bestellen, bij
Overtoom hebben ze Scotch-Brite 7447 waarmee het ook wel zal gaan.