Een half jaar geleden had ik een 6400 trapas die aan beide kanten muurvast zat. Bij het vastzetten in de bankschroef trok ik alleen maar de bankschroef uit elkaar (oke, het is een goedkope van de Gamma).EmPeHa schreef:De juiste sleutel heb en ik zie bevestigd dat ik goed om draai. Toch maar proberen om meer kracht te zetten. Die bankschroef is overigens ook een goede tip. Zo had ik de pedalen ook uit de cranks van het andere frame gekregen.
Wat volgens mij goed helpt is 2 weken lang dagelijks kruipolie of WD40 erop spuiten. Daarna met een hefboom losdraaien. Ik had eerst een dopsleutel met 60 cm handvat, maar dat was nog niet genoeg hefboom. Daarna een RVS buis van 2,30 meter. Toen zei de trapas "klak" en was hij los. Hij hoort natuurlijk geen "klak" te zeggen...
Om deze reden heb ik tegenwoordig liever een tool zonder handvat, maar met een zeskant voor een doppenset. Dan kun je de hefboom vergroten zoveel je wilt.
Mocht je last hebben dat de tool losschiet van de trapas, ik zet die vaak vast met een crankbout. Dan kun je ongeremd kracht zetten.