Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 12 feb 2017 14:50

EmPeHa schreef:De juiste sleutel heb en ik zie bevestigd dat ik goed om draai. Toch maar proberen om meer kracht te zetten. Die bankschroef is overigens ook een goede tip. Zo had ik de pedalen ook uit de cranks van het andere frame gekregen.
Een half jaar geleden had ik een 6400 trapas die aan beide kanten muurvast zat. Bij het vastzetten in de bankschroef trok ik alleen maar de bankschroef uit elkaar (oke, het is een goedkope van de Gamma).
Wat volgens mij goed helpt is 2 weken lang dagelijks kruipolie of WD40 erop spuiten. Daarna met een hefboom losdraaien. Ik had eerst een dopsleutel met 60 cm handvat, maar dat was nog niet genoeg hefboom. Daarna een RVS buis van 2,30 meter. Toen zei de trapas "klak" en was hij los. Hij hoort natuurlijk geen "klak" te zeggen...
Om deze reden heb ik tegenwoordig liever een tool zonder handvat, maar met een zeskant voor een doppenset. Dan kun je de hefboom vergroten zoveel je wilt.

Mocht je last hebben dat de tool losschiet van de trapas, ik zet die vaak vast met een crankbout. Dan kun je ongeremd kracht zetten.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 feb 2017 16:15

H-W schreef:Fraaie fiets, een mooie mix van oude en nieuwe onderdelen! Je moet wel ff 2x kijken. ;)
:winkthumb: Dan ben ik toch wel nieuwsgierig welke nieuwe onderdelen jij hebt gespot want het zijn er niet eens zoveel namelijk
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 12 feb 2017 18:10

Nieuw zijn zadel, misschien zadelpen( waren meestal aan de korte kant vroeger), derailleurkabelstoppers. Pedalen kan ik niet goed zien, oh ja en de tuubjes. Klopt dat een beetje Timo?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 feb 2017 18:39

Vieux chnoque schreef:Nieuw zijn zadel, misschien zadelpen( waren meestal aan de korte kant vroeger), derailleurkabelstoppers. Pedalen kan ik niet goed zien, oh ja en de tuubjes. Klopt dat een beetje Timo?
Hangt een beetje van de definitie van "nieuw" af in deze. Als we hierbij kijken naar alles wat door mij vervangen is - ongeacht of dit nieuwe onderdelen zijn of ook uit de jaren tachtig - dan is de lijst inderdaad wat langer...

- kabels (inderdaad omdat de versnellingskabels veel langer moesten worden maar ook omdat ik geen risico's ga nemen met 35 jaar oude remkabels)

- stuurlint (katoen)

- Zadel (Regal is nu eenmaal mijn favoriet dus moet op al mijn fietsen)

- Zadelpen (correct, het originele stompje is veel te kort. Goedkoop ding want 26.4mm is zeldzaam in moderne lengtes)

- kabelstoppers (Velo Orange)

- bar-end shifters (oude Suntour)

- pedalen, toe-clips en riempjes (fiets is zonder pedalen gekocht)

- Ketting (Wippermann)

- Kettingbladen (fiets kwam met 52/42, zijn vervangen door een originele 118 BCD 46t en een 116 BCD 36t door Theo van Kampen aangepast voor 118)

- Pignon (fiets kwam met 13-21 en ik wil 14-28, vooralsnog een goedkope Sunrace maar ga ik nog vervangen door een originele Atom)

- Tubes (de oude waren volkomen verdroogd en 27mm Dugast rolt zo lekker als de weg wat slechter wordt)

- alles spaken in het achterwiel (de originele waren zwaar gecorrodeerd)

Nu rest nog een voordragertje en een mooie ruime klassieke stuurtas want ik ga op deze fiets komende zomer naar de Bourgogne fietsen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

neos
Forum-lid

neos 12 feb 2017 20:39

Mooie fiets en dat je wat moet vervangen is toch normaal . :like:
Anders heb je ze nos gekocht. :lol:
Maar dat zal zeker niet meer gebeuren omdat de retro fietsies steeds zeldzamer worden. :geek:
cornelli racing cycles Uden

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 feb 2017 21:57

EmPeHa schreef:De juiste sleutel heb en ik zie bevestigd dat ik goed om draai. Toch maar proberen om meer kracht te zetten. Die bankschroef is overigens ook een goede tip. Zo had ik de pedalen ook uit de cranks van het andere frame gekregen.
De boel flink verhitten wil ook nog wel eens helpen bij een trapas.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 13 feb 2017 19:25

Afgelopen zaterdag eerste geplande gravelrit naar Haren (Duitsland). Helaas waren de omstandigheden daar in de buurt niet al te best. Te gevaarlijk door stukken ijs, maar ook op andere plekken weer te nat op de gravelstroken langs de Ems. Dus hoofdzakelijk op de wegen gebleven. Er ligt wel een mooi stuk tussen Ter Apel naar Haren. Vandaag de afstelling van het zadel ter hand genomen, de bevestiging zat niet helemaal naar mijn zin en bleek achteraf niet goed afgesteld. Boutjes schoongemaakt, opnieuw in het vet en op de juiste manier afgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel bijzonder vind ik nog steeds de Shimano DX groep op deze fiets. Zie je niet vaak meer, maar deze doet het nog fantastisch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een setje SPD-pedalen voor het gemakkelijker af- en opstappen.

Afbeelding

Ik heb een set Shimano Claris 8 speed triple gevonden en deze maakt het helemaal af. Ik noem deze mijn Koga MPV.

fred404
Forum-lid

Gebruikersavatar fred404 13 feb 2017 20:51

Stoere kar geworden!

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 14 feb 2017 19:01

Dankjewel! :like:

H-W
Forum-lid

Gebruikersavatar H-W 15 feb 2017 12:48

Het blijft inderdaad een bijzonder fiets Walter, maar uitstraling heeft-ie zeker! :like:

Nog even een Koga-vraagje, bij mijn Granwinner loopt de achterremkabel door de bovenbuis naar achteren, via rubbers in het frame. Nu kan ik nergens weerstand voelen als ik de buitenkabel in zo'n rubber steek. Ik ben in de veronderstelling dat ik de buitenkabels tot aan het rubber laat lopen, maar misschien vergis ik me wel en loopt de gehele buitenkabel ook door het frame ... wie weet dat?

Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 15 feb 2017 13:07

Bij mijn beide Koga's lopen de buitenkabels tot het rubber en niet door het frame.

DieAnder
Forum-lid

DieAnder 15 feb 2017 14:26

EmPeHa schreef:Iemand nog een tip om een trapas die muurvast zit, los te krijgen? Het gaat om de rechterkant van een Shimano 600 trapas.
Als al het andere faalt kun je je toevlucht nemen tot de 'methode Theo':
https://www.facebook.com/groups/4082302 ... 359582481/

Plaats reactie