Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 13 mar 2013 21:09

adufresne schreef:Kan iemand mij een paar praktische tips geven om mijn titanium frame te reinigen en van kleine krasjes te ontdoen? Heb vandaag een Gazelle V8 frame op de kop kunnen tikken en vooral op de plekken waar de kabels tegen het frame hebben geschuurd zijn wat lichte schuurplekjes ontstaan. Daarnaast zitten er wat lichte krasjes op de achterbrug waar de ketting heeft gelopen.
3M Scotch Brite
What makes the boat go faster?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 13 mar 2013 21:30

Weet niet welk nummer het is, maar naar mijn ervaring werken relatief fijne pads (grijs en voor een lichte opfrisbeurt wit) al heel goed. Voor wat grotere krasjes gebruikte ik eerst een soort rood bruine pad, daarna de rest van de fiets met de grijze of witte.

Heb er eens een stapeltje in verschillende varianten besteld en ze gaan gewoon heel lang mee. Met een paar stroken doe je een hele fiets. Let op dat je goed dwars op de buis werkt. Anders ziet het er in het zonnetje toch wat rommelig uit. Advies dat ik indertijd van Merlin kreeg was om de pads in stroken van een cm of 2 te knippen en dan dwars op de buis te werken.
Laatst gewijzigd door jsparie op 13 mar 2013 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 13 mar 2013 21:48

Of desnoods een schuursponsje uit de keuken.
.................

adufresne
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 feb 2008 10:29

adufresne 14 mar 2013 07:48

@jsparie: bedoel je met dwars horizontaal, dus van voor naar achteren over de buis heen, of juist verticaal? En ik neem aan de wax-on-wax-off beweging (rondjes) dan uit en boze is?

defan
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 mar 2011 13:08

defan 14 mar 2013 08:47

Ik heb ooit een mail gestuurd naar Steve Dun (Merlin), en die raadde idd ook de rood-bruine pads aan (scott-bride) ,wel dwars (haaks,) rond de buis schuren.
dus een stuk van 50 à 60 cm schuurdoek gewoon rond de buizen trekken en de hoekjes appart wat bijschuren (in omgekeerde volgorde)
Je ziet wel wat (kleur) verschil waar je hebt geschuurd , maar dat verdwijnt snel
Wanneer het frame decal-vrij is heb je het op een kwartiertje weer als nieuw geschuurd
Dit uiteraard enkel voor geschuurd frames (zoals merlin ,litespeed e.d.) , bij een 'ball-burnishd' frame (moots,moratti) vooral afblijven met schuurdoek !

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 mar 2013 09:43

adufresne schreef:@jsparie: bedoel je met dwars horizontaal, dus van voor naar achteren over de buis heen, of juist verticaal? En ik neem aan de wax-on-wax-off beweging (rondjes) dan uit en boze is?
Haaks op de buizen. Kijk maar eens goed hoe de 'krassen' nu lopen.

Is een karweitje van niets met heel snel resultaat. Repen van 2-3cm breed vind ik zelf het handigst.

Toom
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:48

Toom 14 mar 2013 11:43

Heeft iemand ook ervaring met schuren / polijsten van een frame met gestraalde logo's? Heb een Salsa titanium frame (gemaakt bij Lynskey) en ben bang dat ik de logo's eraf schuur als ik de rest ga bijwerken.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 mar 2013 11:48

apexrider schreef:...Beschadigingen kun je herstellen met een schuurpad van 3m, bij Lynskey gebruiken ze Scotch-Brite 7440 (bruin). Ik kon zo snel niet vinden waar je deze in Nederland kunt bestellen, bij Overtoom hebben ze Scotch-Brite 7447 waarmee het ook wel zal gaan.
'Probleem' is, dat de typenummers van de 3M-pads voor industrieel gebruik afwijken van die welke je (bijv.) in de bouwmarkt vindt. Zo vind je in bouwmarkten de roodbruine ('purple'?) 3M pads 'very fine', hetgeen overeenkomt met type 7447 (purple) voor de industrie-verpakkingen (doosje van 10 stuks). Industrieverpakking 7440 (light brown), wat bij Lynskey volgens hun site gebruikt wordt voor de 'Bright Brushed' finish valt in de categorie 'coarse' (grof). Dit is wat ik 'uitgevogeld' heb. Zelf gebruik ik voor mijn beide ti-frames (een in 'industrial mill' en een in 'hand brushed' uitvoering) gewoon de 3M 'very fine' pads uit de bouwmarkt. Je moet er gewoon wat handigheid in krijgen en eerst dus voorzichtig beginnen. Maar, zoals als gemeld, geen draaiende bewegingen maken en steeds haaks op de lengterichting van de buizen werken. Met voorzichtige 'strijkjes' kun je met die 'very fine' pads ook kleine krasjes wel mooi wegwerken.
In dit Lynskey-filmpje zie je hoe het daar gedaan wordt. Ik doe het zelf iets rustiger ;) .
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 14 mar 2013 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 mar 2013 11:55

Toom schreef:Heeft iemand ook ervaring met schuren / polijsten van een frame met gestraalde logo's? Heb een Salsa titanium frame (gemaakt bij Lynskey) en ben bang dat ik de logo's eraf schuur als ik de rest ga bijwerken.
Één van mijn frames heeft ook 'gestraalde' logo's en bij die logo's blijf ik uit de buurt. Ik werk overigens alleen de (kleine) beschadigingen bij, want een compleet frame onder handen nemen, moet je IMHO alleen doen als er geen logo's, in welke vorm dan ook, op aangebracht zijn. En titanium mag er volgens mij best een beetje 'onafgewerkt' uitzien (anders moet je maar een gelakt frame kopen, waar vervolgens natuurlijk ook altijd weer wat mee gebeurt :( ).
60 x Ventoux

Toom
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:48

Toom 14 mar 2013 12:35

ik ga maar gewoon een poging wagen denk ik...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 14 mar 2013 13:55

amclassic-fan schreef:Als je je zorgen op de klemming maakt moet je gewoon de originele bovenkant van de Masterpiece gebruiken. De bovenkant van de klemming krijgt praktisch dezelfde piekbelastingen te verwerken dan de onderkant. Vrij logisch gezien het feit dat je zwaartepunt achter het klempunt ligt.
Raad jij het überhaupt af om die alternatieven te gebruiken? Ik wil bijv. mijn Superzero lichter maken, de originele yokes zijn ook rond. Qua klemming en klemkracht zal dat weinig verschil maken t.o.v. de (ronde) POP yokes..? Kan evt. de originele cradle blijven gebruiken, al is dat ook een zwaargewicht.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2013 14:30

Als je niet heel zwaar bent en geen geschiedenis hebt met sneuvelende zadelbruggen zou ik me er niet zo druk over maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie