Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
mouse
- Forum-lid
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12
mouse
11 apr 2017 10:19
BLC schreef:Mijn nieuwe TCR Advanced Pro Disc heb ik opgehaald en natuurlijk als een kind zo blij.
ziet er prima uit. Rijdt hij ook prima? Wat is het gewicht, als ik mag vragen? Deze staat ook op mijn lijstje maar disk-fietsen schrikken me af omwille van het gewicht.
-
BLC
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 31 aug 2015 11:13
BLC
11 apr 2017 14:33
Hij rijdt uitstekend. En ben ook nog zeer blij met deze keuze.
Het gewicht weet ik niet exact en is voor mij ook niet zo van belang. Ik fiets niet in het hooggebergte.
Het TCR-frame heeft zich natuurlijk al jarenlang bewezen en ook de standaard carbon wielen zijn prima.
Ik denk dat dit qua prijs/kwaliteit een van de betere opties is als je een racegeometrie, disc, di2 fiets zoekt. Uiteraard zijn de looks erg persoonlijk.
Enige minpuntje vind ik de kabel die niet keurig binnendoor loopt bij de voorvork.
Pluspunt (voor dit moment althans) is dat dit specifieke model uiterst zeldzaam is nog. Hij is nog erg moeilijk leverbaar. Wat wel lastig is als je er een wilt hebben;)
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
11 apr 2017 17:00
Ik heb ongeveer dezelfde TCR (wel de goedkopere versie maar dan zelf de DI2 erop gezet) en die komt rijklaar (dus met Garmin-mount, pedalen en bidonhouders) iets onder de 9kg uit (met 60mm hoge carbon-clinchers)
De duurdere (van de foto) zal iets lichter zijn omdat die een lichtere vork heeft (met carbon stuurbuis ipv alu stuurbuis bij mij)
Ik kan wel zeggen dat het een superfiets is (voor een groot deel omdat hij me perfect past)
Die remleiding tegen de voorvork stoort me eigenlijk niet (maar het had wel mooier geweest moest ie door de vork lopen)
-
jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
jelmerjager
11 apr 2017 17:09
Die van mij, een TCR Advanced 2 (ook met alu stuurbuis) is met garmin mount, bidonhouders en pedalen ongeveer 8,4 kg. Dit met WheelTec wielen (dt swiss 460, wheeltec naaf, 24 spaak).
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
11 apr 2017 18:28
Best lichte wielset dan
-
jelmerjager
- Forum-lid
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26
jelmerjager
11 apr 2017 20:45
Zojuist voor de zekerheid nog eens gemeten: 8,41 kg. Wielen wegen 1540g.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
12 apr 2017 08:47
Mooie fiets (heb ook een tcr disc maar dan met isp), blijft een moelijke keuze aangezien je voor een vergelijkbaar bedrag een non disc tcr bouwt die met wat puzzelen 1.5 tot 2 kg lichter is.
Tcr disc frames zijn overigens iets harder dan de non disc frames, zal waarschijnlijk ik de plaatselijke versterkingen zitten.
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
13 apr 2017 08:36
jelmerjager schreef:Zojuist voor de zekerheid nog eens gemeten: 8,41 kg. Wielen wegen 1540g.
Kan kloppen want mijn wielen zijn zo'n 400gram zwaarder
Ik vind de TCR best comfortabel (met 25mm banden), comfortabeler dan mijn Orbea Onix in ieder geval (met dezelfde banden)
-
mouse
- Forum-lid
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12
mouse
13 apr 2017 18:16
sharkman113 schreef:Mooie fiets (heb ook een tcr disc maar dan met isp), blijft een moelijke keuze aangezien je voor een vergelijkbaar bedrag een non disc tcr bouwt die met wat puzzelen 1.5 tot 2 kg lichter is.
Tcr disc frames zijn overigens iets harder dan de non disc frames, zal waarschijnlijk ik de plaatselijke versterkingen zitten.
@sharkman - zit te dubben voor disk-versus-non-disk. Gewicht vind ik wel belangrijk. DI2 lijkt me een leuke luxe die eens je ze hebt niet meer wil missen. Ik heb mijn lijstje gereduceerd naar twee fietsen: de Giant tcr pro disk en de BMC slr01. (derde optie is de tarmac expert non disk met ombouw naar DI2). De ene wat goedkoper dan de andere maar ze ontlopen mekaar niet zo mits wat kortingen.
btw - hoe kom je aan tcr disk met isp?
hier een
test van de tcr advanced pro disk
-
sharkman113
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
sharkman113
13 apr 2017 21:10
Ik heb het frame geruild voor een defy isp disk (geometry beviel niet). Beide frames hadden optische transportschade wat goed uitkwam omdat ik de huidige kleuren icm. matte lak drie keer niets vindt.
Ik gebruik schijfremmen bijna uitsluitend in slecht weer en dan is de combinatie hoogglans lak een heel stuk houdbaarder.
De komende paar jaar (tot de standaarden zijn bepaald en er meer keuzemogelijkheden zijn) is non disc gewoon de veel betere keuze je bouwt voor minder geld een even goede fiets of voor evenveel een fiets die in zeker 90% van de gevallen beter voldoet (veel minder gewicht en eenvoud van onderhoud).
Disc gaat er zeker komen echter heeft voor race nog een lange weg te gaan, tot die tijd zou ik zeker voor een mooi weer fiets lekker bij velgremmen blijven....
-
mouse
- Forum-lid
- Berichten: 686
- Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12
mouse
14 apr 2017 19:55
Ben het volledig met je eens. Alleen koop ik niet twee jaarlijks een nieuwe fiets... ik wil wat future proof zijn. De Giant is ook goedkoper maar weegt ongeveer 500gram meer. Grote verschil is dus gewicht, disk, bredere banden mogelijk, tubeless carbon wielset.... moeilijke keuze.
Bmc moet wel een super frame zijn denk ik dan.
-
peter1981
- Forum-lid
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
- Locatie: Heerlen
peter1981
14 apr 2017 20:23
Niet future proof omdat je geen schijf remmen hebt ?
Beetje onzin hoor en ieder moet doen wat die wilt maar velgremmen gaan er voorlopig echt niet uit want lang niet iedereen wilt ze hebben.
De ultegra 6800 trouwens wel dus als je future proof wilt zijn dan zou ik nog even wachten
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike