Feysie schreef:Ik overweeg de aankoop van een CR1. 't Wordt CR1 of een Cannondale Supersix (geen hi mod).
Het extra comfort van de CR 1 spreekt me wel aan want de Vlaamse wegen zijn verre van goed en ik maak ook +200 km tochten. Maar af en toe rij ik ook wel een wielertoeristenkoers.
Ik vraag me wel af of zo'n CR1 dan niet te slap aanvoelt en teveel gaat doorbuigen onder mijn gewicht. Ik weeg 85 à 90 kg. Wat zijn jullie ervaringen met de nieuwe (vanaf 2010) CR1?
Hey Feysie,
Ik heb sinds dit voorjaar een CR1 Pro frame gekocht en er zelf enkele onderdelen opgezet. Het eerste wat me opviel was dat dit frame zeer licht aanvoelt. Maat L weegt bij mij 1110 gram, inclusief vijsjes drinkbushouder, zadelpenklem en balhoofd geïntegreerd. Ik weet niet waar ik de info toen haalde, maar een Cannondale zat ook in m'n verlanglijstje en ik had ergens vernomen dat die gemakkelijk 400 a 500 gr zwaarder zou zijn (wie bewijst het hier eh).
Eenmaal de fiets in elkaar stond viel me ook direct op dat de fiets zo ongelofelijk stijf is. Voordien reed ik op een Bianchi Carbon en het verschil is enoooorm groot. 9 op de 10 zullen alle nieuwe frames wel veel stijver zijn dan een frame van 6 jaar oud, maar toch viel me dit zeer hard mee.
Kwa comfort kan ik niet zo veel zeggen, het voelt gewoon lekker aan.
Of deze fiets geschikt is voor je gewicht kan ik niet zeggen, ikzelf weeg een 67kg en ik ben absoluut geen wielrenner. Je kan met die fiets echter gemakkelijk zeer lange tochten maken, zowel op effe terrein als parcours RVV of Tilff. De fiets reageert ook zeer goed op plotse versnellingen.
Let wel op: de voorbouw is 1 cm groter dan een echt koersframe. Ikzelf rij met nog 1cm spacer, maar als je vooraan echt diep wil zitten kan je in de problemen komen hiermee.
Wat de Cannondale betreft: ook een zeer mooie fiets, maar ik heb hier ergens op het forum gelezen dat hij en zwaarder is en slapper... Maar dat zijn rumors