Hoezo helaas? Gewicht even niet meegeteld?
Jan Janssen
- Contrastique
- Forum-lid
- Contact
-
- Forum-lid HC
Ik heb niet op de website van JJ gekeken, ik ging op jouw opmerking af...Woutoro32 schreef: ↑09 jan 2021 15:42Nee toch echt de versie met schijfremmen. Of ik moet de site van JJ niet goed begrijpen:
https://www.janjanssen.nl/fiets/eclypse/
Maar ik ga wel even kijken.
Heb even gekeken op de website.
Ook die alu Eclypse disc gaat de 9 kg makkelijk aantikken en ik denk nog wel meer!
Een carbon fiets met Ultegra en disc zit al op de 8,5kg met een prijs van €4000,-.
Je moet niet geloven wat ze aan gewicht opgeven, dat is zwaar overdreven bij de meeste fabrikanten, zelf wegen is de enige oplossing.
Is duurder, zeker in het middensegment kan het al gauw 10% schelen:
Is zwaarder.
Ik vind het niet mooi.
Lijkt mij minder makkelijk zelf af te stellen/onderhouden.
Ik heb het niet nodig.
Remschijven hebben voor en nadelen.
Velgremmen hebben voor en nadelen.
Het is maar net aan welke voor en nadelen je het zwaarste tilt.
Velgremmen hebben voor en nadelen.
Het is maar net aan welke voor en nadelen je het zwaarste tilt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Met dat zelf wegen heb je zeker gelijk. Ik vind wel dat fietsen van rond 1500 euro zowel carbon als alu met disc relatief zwaar zijn. Je moet echt flink extra geld neerleggen voor een lichtere fiets. Nou zit er nog genoeg rek in mijn eigen gewicht en in mijn condititie en kracht, dat daar veel meer winst te behalen is... maar toch...scottpch schreef: ↑09 jan 2021 18:03Ik heb niet op de website van JJ gekeken, ik ging op jouw opmerking af...Woutoro32 schreef: ↑09 jan 2021 15:42Nee toch echt de versie met schijfremmen. Of ik moet de site van JJ niet goed begrijpen:
https://www.janjanssen.nl/fiets/eclypse/
Maar ik ga wel even kijken.
Heb even gekeken op de website.
Ook die alu Eclypse disc gaat de 9 kg makkelijk aantikken en ik denk nog wel meer!
Een carbon fiets met Ultegra en disc zit al op de 8,5kg met een prijs van €4000,-.
Je moet niet geloven wat ze aan gewicht opgeven, dat is zwaar overdreven bij de meeste fabrikanten, zelf wegen is de enige oplossing.
Weet je dat zeker? de eerste fiets die ik opzoek bij rose: € 2.744,37
Er zijn dus wel zeker mogelijkheden.....
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
-
- Forum-lid HC
Fietsenboeren zijn goed in het meten van de kleinste maat, bij voorkeur ook nog zonder lak en dan nog op een niet heel goed / te optimistich afgestelde weegschal. Al naar gelang het merk kun je er rustig tot 1.5 kg of meer bij op tellen (grootse maat met bij voorkeur een lichtgekleurde laklaag).
Mijn inschatting is dat minimaal 60 % van de fietsers (mooiweer fietsers die zelden of nooit hun fiets meenemen naar de bergen) voor hun wegfiets heel veel beter af is met velgremmen.
Komt nog bij dat die meeste producenten gestopt zijn met sub 750 gram frames van peperdure materialen. Vergelijkbaar in vergelijkbare uitvoering (voor schijven) zit voor meer geld inmiddels in een veel zwaardere gewichtklasse waardoor de marge voor de "producent" behoorlijk veel groter is (inkoop kost minder, minder afkeur en het aantal garantiegevallen daalt enorm).
Mijn inschatting is dat minimaal 60 % van de fietsers (mooiweer fietsers die zelden of nooit hun fiets meenemen naar de bergen) voor hun wegfiets heel veel beter af is met velgremmen.
Komt nog bij dat die meeste producenten gestopt zijn met sub 750 gram frames van peperdure materialen. Vergelijkbaar in vergelijkbare uitvoering (voor schijven) zit voor meer geld inmiddels in een veel zwaardere gewichtklasse waardoor de marge voor de "producent" behoorlijk veel groter is (inkoop kost minder, minder afkeur en het aantal garantiegevallen daalt enorm).
-
- Forum-lid
Dat van die velgremmen is toch zo waar.
Spijtig genoeg zitten we nu al op het punt dat velgremmen eigenlijk niet meer overwogen worden bij de keuze van een racefiets.
Het wordt ook ieder jaar moeilijker om buiten een instapper nog iets te vinden met velgremmen.
Spijtig genoeg zitten we nu al op het punt dat velgremmen eigenlijk niet meer overwogen worden bij de keuze van een racefiets.
Het wordt ook ieder jaar moeilijker om buiten een instapper nog iets te vinden met velgremmen.