Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 aug 2011 14:18

http://en.wikipedia.org/wiki/Bianchi_Bicycles#Color" onclick="window.open(this.href);return false;
Bianchi bicycles are traditionally painted celeste (pronounced che-les-te in Italian, Se-lest in English), a turquoise also known as Tiffany blue, although there are other colours. Myths say celeste is the colour of the Milan sky, the eye colour of a former queen (Tiffany) of Italy for whom Edoardo Bianchi made a bicycle (the crowned eagle of the company logo is an adaptation of the former royal crest) and that it was a mixture of surplus military paint. [2]
Maar er zijn nog veel meer versies van de oorsprong van de kleur.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 aug 2011 15:27

Die discussie hebben we hier al een paar keer gehad, en ook toen vonden we nooit uitsluitsel; het juiste antwoord zal wel altijd in mysterie gehuld blijven.
Ook in het boek "BIANCHI - Una bici sola al comando" wordt er om deze kwestie, eh, heengefietst; althans: het hemelsbauw van de truitjes verwijst in elk geval wel naar het blauwe Italiaanse zwerk, waarin de adelaar uit het merk-logo (die trouwens niet voorkomt in het koninklijke wapen van Italië, maar gewoon een standaard-heraldisch imperiaal symbool is) zijn vleugels uitslaat; het appelblauwzeegroen van de fietskaders wordt echter niet verklaard.
Feit is wel dat Italië nooit een koningin Tiffany gehad heeft, en dat ook in de tijd van Felice Gimondi (van Coppi zijn er niet voldoende goede kleurfoto's) de fietsen er al veel groeniger uitzagen dan de truitjes. De meest plausibele verklaring is wel dat - toen een en ander nog ambachtelijker gebeurde dan nu - de kleurmenging al eens kon verschillen van reeks tot reeks, èn dat de oorspronkelijk wellicht blauwere (dan nu) tint na verloop van tijd verkleurd raakte, en dus naderhand groenig uitsloeg, door gebruik van kwalitatief mindere verfsoorten...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 aug 2011 16:16

Tiffany Blue is gewoon een merknaam van Tiffany & Co., een beroemde bijna 200 jaar oude exclusieve juwelier uit New York die het voor al zijn verpakkingen gebruikt. Het is een door een trade mark beschermde kleur en er is dus geen enkel verband met een Italiaanse koningin of met het fietsenmerk Bianchi

http://en.wikipedia.org/wiki/Tiffany_%26_Co" onclick="window.open(this.href);return false;.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 09 aug 2011 16:32

wvda70 schreef:
Is dit zijaanzicht beter? heb de fiets net gewogen... 7,7 kg :shock: das natuurlijk zonder zadeltasje..
Morgenavond ga ik er weer mee aan de bak! .. kan eigenlijk niet wachten :D
(een andere stuurpen staat nog op het wensenlijstje.. geen prio)

groeten Willem
Wat een fantastische fiets. Ben van plan het frame los te kopen en de onderdelen van mijn huidige fiets erop te zetten.

Zo te lezen is het frame ook een vrij licht frame(gebaseerd op jouw gewogen fiets met Zonda's). Dat is mooi, want wil er een mooi klimfiets van maken. Heb op mijn huidige fiets lage carbonnen Dura Ace wielen zitten(1380 gram). Dus onder de 7.5 kilo moet vast wel lukken.

Oja, welke framemaat heb je?

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 aug 2011 20:01

dario schreef:Die discussie hebben we hier al een paar keer gehad, en ook toen vonden we nooit uitsluitsel; het juiste antwoord zal wel altijd in mysterie gehuld blijven.
Ook in het boek "BIANCHI - Una bici sola al comando" wordt er om deze kwestie, eh, heengefietst; althans: het hemelsbauw van de truitjes verwijst in elk geval wel naar het blauwe Italiaanse zwerk, waarin de adelaar uit het merk-logo (die trouwens niet voorkomt in het koninklijke wapen van Italië, maar gewoon een standaard-heraldisch imperiaal symbool is) zijn vleugels uitslaat; het appelblauwzeegroen van de fietskaders wordt echter niet verklaard.
Feit is wel dat Italië nooit een koningin Tiffany gehad heeft, en dat ook in de tijd van Felice Gimondi (van Coppi zijn er niet voldoende goede kleurfoto's) de fietsen er al veel groeniger uitzagen dan de truitjes. De meest plausibele verklaring is wel dat - toen een en ander nog ambachtelijker gebeurde dan nu - de kleurmenging al eens kon verschillen van reeks tot reeks, èn dat de oorspronkelijk wellicht blauwere (dan nu) tint na verloop van tijd verkleurd raakte, en dus naderhand groenig uitsloeg, door gebruik van kwalitatief mindere verfsoorten...
In 1955 was ik op de fiets naar Italie gereden en daar stond op een weg naar Genua de gehele Bianchi ploeg bij een restaurantje waar ze de bidons hadden gevuld. Er was kennelijk een afspraak gemaakt met de chauffeur van een tankauto want de gehele ploeg ging achter die tankwagen rijden. Met mijn fietsmaatje Hans ben ik toen tussen die ploeg gaan rijden naast Coppi. Ik had een zakboekje bij mij en een stompje potlood en heb gevraagd aan Coppi of hij een handtekening kon zetten in dat boekje. Een andere coureur ondersteunde Coppi en al rijdende achter die tankauto deed Coppi wat ik gevraagd had. Mijn avatar is een kopie van die handtekening! Later kwam er nog een personenauto met open dak naast Coppi rijden en daarin zat een vrouw, waarschijnlijk die donna Bianca, Giulia. Coppi hield zich vast aan de rand van dat open dak en begon een heerlijk praatje met die dame. Dat alles achter die tankauto! Volgens mij waren die fietsen in dezelfde kleur blauw gespoten als die van de Bianchi shirts.
Maar ja, 1955 is erg lang geleden!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 09 aug 2011 20:15

Amaai, zeggen ze dan bij onze zuiderburen.
Mooi verhaal, mooie avatar weet ik nu.
In 1955! Toen ben ik geboren en ik ben hier al een van de oudjes... En jij fietste met je maatje in Italie. Met Coppi nog wel.
Welke kleur shirtje bedoel je trouwens? Het hemelsblauwe of het zeeblauwe? :)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 10 aug 2011 12:34

farelli schreef:Amaai, zeggen ze dan bij onze zuiderburen.
Mooi verhaal, mooie avatar weet ik nu.
In 1955! Toen ben ik geboren en ik ben hier al een van de oudjes... En jij fietste met je maatje in Italie. Met Coppi nog wel.
Welke kleur shirtje bedoel je trouwens? Het hemelsblauwe of het zeeblauwe? :)
Dat waren de echte celeste hemelsblauwe shirtjes.Ik heb nooit anders geweten dan dat de Bianchi kleur ECHT lichtblauw was.De nieuwe groen/blauwe kleur vind ik eigenlijk helemaal niks. Ik herkende die wielerploeg direct aan die lichtblauwe kleur met de brede witte band over de borst toen ik ze zag staan bij dat restaurantje. Nu was Coppi altijd al mijn idool en om dan zo'n coureur te ontmoeten tijdens een trainingsrit is natuurlijk enorm toevallig.
Gelukkig reed die tankauto niet zo gek hard op de vrij smalle wegen en door de zuiging kon ik het tempo goed volgen. Na enige tijd was mijn fietsmaatje zo dom om uit die zuiging weg te vallen en die wapperde in no time heel ver achter ons aan. Toen moest ik helaas ook afhaken want ik kon mijn fietsmaatje natuurlijk niet alleen achterlaten. En ja, ik ben natuurlijk ook de jongste niet meer. 75 en going 76 in october. Ik ga nu even omkleden en een fietsritje maken want het is eindelijk weer eens droog weer.!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 aug 2011 15:35

marconi schreef:Het is eigenlijk vreemd dat die groen/blauwe kleur "celeste" wordt genoemd. Celeste is hemelsblauw net als die originele Bianchi jerseys. Als ik mij goed herinner waren de vroegere Bianchi fietsen dezelfde kleur blauw als de shirts, dus hemelsblauw.
Waaruit maar weer blijkt hoe subjectief het geheugen is. Hoewel de shirts inderdaad hemelsblauw waren zijn de fietsen altijd al "zeegroen" geweest. Ter illustratie een fiets van Coppi uit 1954...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron: http://biciclettedecadence.blogspot.com ... 54-di.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ondanks dat het een ingekleurde zwartwit foto is zie je hier trouwens mooi het verschil tussen het hemelsblauw van zijn shirt en stuurlint en het zeegroen van zijn fiets:

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 11 aug 2011 15:44

Laat ik mijn eigen zeegroene vehikel er ook nog maar eens tegenaan gooien. Er staan wat wijzigingen op het programma, vooral qua wielen en pedalen, maar zo heb ik er vandaag weer een heerlijk ritje op gereden...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 11 aug 2011 19:33

Wel leuk om te lezen; http://cycling-review.com/more-reviews/bianchi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Een beetje Blauw en een beetje Celeste :D
YFood !!!

Martijn-HK
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:18

Martijn-HK 11 aug 2011 21:00

Dit is mijn nieuwe fiets: een Bianchi Sempre!
Het is een Bianchi Sempre met Ultegra, eerste racefiets en ben er erg blij mee :D
Afbeelding

Ik heb eventueel nog wat meer foto's (meer close-ups), indien daar interesse voor is zal ik ze wel posten.
Bianchi Sempre Ultegra Giro d'Italia

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 11 aug 2011 22:03

Zeker niet slecht voor een eersteling. ;)
Veel plezier ermee.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie