Tubeless
Mijn gedachte was ook dat als een wiel gelukt is, de andere ook zou lukken.
Inmiddels als mosterd na de maaltijd bevestiging op internet gevonden dat GP5000TL en Mavic Comete Carbon Pro geen goed huwelijk zijn. Hopelijk kan een goede fietsenmaker die ervaring heeft met deze velgen ze erop krijgen deze week.
Inmiddels als mosterd na de maaltijd bevestiging op internet gevonden dat GP5000TL en Mavic Comete Carbon Pro geen goed huwelijk zijn. Hopelijk kan een goede fietsenmaker die ervaring heeft met deze velgen ze erop krijgen deze week.
Je kan toch gewoon een bandenwipper of een bandenknecht gebruiken? Ze zijn lastig om te leggen, zeker maar uiteindelijk lukt het wel.
De banden even in de volle zon leggen wil ook nog wel eens helpen. Moet de zon wel schijnen en dat is lastig in mei!
De banden even in de volle zon leggen wil ook nog wel eens helpen. Moet de zon wel schijnen en dat is lastig in mei!
Als een band al zo van de velg komt is het monteren van de band met binnenband met behulp van kunststof bandenlichters al geen probleem lijkt mij en heb je deze "tyrekey" niet nodig.
Een groter probleem ontstaat wanneer de band niet uit de sponning wil. Dat heb je m.i. eerder met een tubelessband die zo strak is dat hij moeilijk te monteren was. Maar ook daar is mijn ervaring dat na verloop van tijd ook deze band zover is uitgerekt dat het demonteren/monteren (onderweg) geen probleem meer geeft.
P.S. ik heb zelf in mijn begin met tubelessbanden met de VAR-tyre lever in mijn zadeltasje gereden, echter nooit gebruikt.!
Een groter probleem ontstaat wanneer de band niet uit de sponning wil. Dat heb je m.i. eerder met een tubelessband die zo strak is dat hij moeilijk te monteren was. Maar ook daar is mijn ervaring dat na verloop van tijd ook deze band zover is uitgerekt dat het demonteren/monteren (onderweg) geen probleem meer geeft.
P.S. ik heb zelf in mijn begin met tubelessbanden met de VAR-tyre lever in mijn zadeltasje gereden, echter nooit gebruikt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bedankt voor de tips. Had de band uiteraard al opgewarmd en met sopje en bandenlichters geprobeerd. Uiteindelijke heeft de fietsenmaker uitkomst kunnen bieden. Zij hebben overigens afgeraden om continental Tubeless te gebruiken in verband met de (te) strakke fit.
Ik had tijdens mijn laatste rit onderstaand lek in mijn tubeless band. Een klein gaatje juist boven de hieldraad van de band. Het lek ging daarom ook niet dicht door de sealant, omdat er enkel lucht uit kwam als er onder een bepaalde hoek druk op de band kwam. In de zone rond het lek is nog andere slijtage te zien, alsof de band niet goed aan de hieldraad is vastgemaakt. Ik kon geen scherpe randen aan de velg vinden.
Er staat nog maar 500km op die band.
Wat denken jullie?
Er staat nog maar 500km op die band.
Wat denken jullie?
- Gevalletje pech of gevalletje garantie?
- Nog te repareren of toch maar afschrijven?
- Als te repareren, hoe dan? Secondenlijm? Plakker aan de binnenkant gaat niet lukken denk ik gezien het zo dicht op de hieldraad zit.
Belangrijk bij carbon velgen is dat van de velgrand de veelal (te) scherpe velgrand met fijn schuurpapier is weg geschuurd. Dat voorkomt beschadigingen net boven de velgrand. Veel (tubeless)banden besparen gewicht met dunnere zijwanden waardoor een scherpe velgrand op een gegeven moment door de zijwand van de band snijdt.croix schreef: ↑28 mei 2021 11:12 Ik had tijdens mijn laatste rit onderstaand lek in mijn tubeless band. Een klein gaatje juist boven de hieldraad van de band. Het lek ging daarom ook niet dicht door de sealant, omdat er enkel lucht uit kwam als er onder een bepaalde hoek druk op de band kwam. In de zone rond het lek is nog andere slijtage te zien, alsof de band niet goed aan de hieldraad is vastgemaakt. Ik kon geen scherpe randen aan de velg vinden.
Er staat nog maar 500km op die band.
Wat denken jullie?
- Gevalletje pech of gevalletje garantie?
- Nog te repareren of toch maar afschrijven?
Lek_HutchinsonFusionPerformanceTLR25mm.png
- Als te repareren, hoe dan? Secondenlijm? Plakker aan de binnenkant gaat niet lukken denk ik gezien het zo dicht op de hieldraad zit.
Untitled 4.001.jpeg
IMG_5636.jpeg
Dat neemt niet weg dat na amper 500 km op de teller m.i. deze beschadiging niet mag voorkomen. Ik zou gewoon aanspraak gaan maken op garantie.!
Ik zie nu pas dat het een Fusion 5 band is. Toevallig had ik vorige maand hetzelfde probleem met de 25 mm Performance edition Voeckler echter wel na 3000 km.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik en mijn vriendin rijden ongeveer 350km per week en sinds een aantal maanden tubeless. Naar aanleiding van advies van een wielenbouwer heb ik eerst mijn vriendin als tester gebruikt voor deze nieuwe aanpak.
Het ging een aantal weken goed maar op een gegeven moment begon Schwalbe pro one sealant te spuiten voor en achter en dichtte zichzelf. Helaas ging vaak weer open tijdens rijden maar ook tijdens stilstand (in de slaapkamer ). Meerdere pogingen met Stan’s NoTubes darts om de gaten te dichten onderweg. Helaas wilde het materiaal van het propje niet het gat echt in en bleef aan de buitenkant zitten. Ik ben dus niet tevreden over deze DARTS en zit te denken dynaplug te proberen naar aanleiding van de commentaren op dit forum. Het lijkt erop dat de gaten net te groot waren voor sealant maar te klein voor de plugs. Ik gebruik trouwens Stan’s NoTubes race sealant wat erg dichtend zou moeten zijn.
Vervolgens heb ik de wielbouwer gebeld en die gaf aan de boel maar te moeten plakken. Setje ouderwets Simson gehaald, banden eraf gehaald, geplakt en met CO2 patronen er weer weten op te ploppen. Sealant erin, schudden en weer met vloerpomp op druk gezet. Ze doen het weer prima. Ik kreeg het trouwens niet voor elkaar met vloerpomp erop te krijgen en heb maar zo’n SKS compressie apparaat gekocht. Wij wonen in een appartement midden in de stad dus de badkamer zat behoorlijk onder de witte meuk....
Ik heb voor mijzelf recentelijk conti 5000 tl erop en nog geen problemen de afgelopen maanden. Dit terwijl ik kampioen lekrijden ben want fiets de hele winter door en tot recent was dit met “ouderwets” met binnenbandjes + conti 5000. We gaan het maar even verder monitoren.
Belangrijkste selling point van tubeless is niet een binnenband te hoeven vervangen tijdens fietsen bij lek (laat ik even de belofte van minder lek rijden buiten beschouwing). Terwijl ik inmiddels (helaas) expert hierin ben kan (en wil) mijn vriendin dit niet. Dus zou tubeless een ideale oplossing moeten zijn, Een beetje gemengde gevoelens zover maar conclusie is ondanks lek rijden altijd weten thuis te komen op de fiets. Ook lagere druk in banden zorgt voor meer comfort heb ik het idee.
Hebben meer mensen deze ervaring met de DARTS van onze vriend Stan? Nog tips wellicht om het wel voor elkaar te kunnen krijgen gat te dichten onderweg als sealant niet werkt? Zat nog te denken om het gat wat groter te maken en dan de plug erin maar gevoelsmatig lijkt mij dat niet juist.
Ik zag ook een oplossing van Vittoria Air-Liner als thuiskomer, ook interessant? Iemand daar ervaringen mee?
Het ging een aantal weken goed maar op een gegeven moment begon Schwalbe pro one sealant te spuiten voor en achter en dichtte zichzelf. Helaas ging vaak weer open tijdens rijden maar ook tijdens stilstand (in de slaapkamer ). Meerdere pogingen met Stan’s NoTubes darts om de gaten te dichten onderweg. Helaas wilde het materiaal van het propje niet het gat echt in en bleef aan de buitenkant zitten. Ik ben dus niet tevreden over deze DARTS en zit te denken dynaplug te proberen naar aanleiding van de commentaren op dit forum. Het lijkt erop dat de gaten net te groot waren voor sealant maar te klein voor de plugs. Ik gebruik trouwens Stan’s NoTubes race sealant wat erg dichtend zou moeten zijn.
Vervolgens heb ik de wielbouwer gebeld en die gaf aan de boel maar te moeten plakken. Setje ouderwets Simson gehaald, banden eraf gehaald, geplakt en met CO2 patronen er weer weten op te ploppen. Sealant erin, schudden en weer met vloerpomp op druk gezet. Ze doen het weer prima. Ik kreeg het trouwens niet voor elkaar met vloerpomp erop te krijgen en heb maar zo’n SKS compressie apparaat gekocht. Wij wonen in een appartement midden in de stad dus de badkamer zat behoorlijk onder de witte meuk....
Ik heb voor mijzelf recentelijk conti 5000 tl erop en nog geen problemen de afgelopen maanden. Dit terwijl ik kampioen lekrijden ben want fiets de hele winter door en tot recent was dit met “ouderwets” met binnenbandjes + conti 5000. We gaan het maar even verder monitoren.
Belangrijkste selling point van tubeless is niet een binnenband te hoeven vervangen tijdens fietsen bij lek (laat ik even de belofte van minder lek rijden buiten beschouwing). Terwijl ik inmiddels (helaas) expert hierin ben kan (en wil) mijn vriendin dit niet. Dus zou tubeless een ideale oplossing moeten zijn, Een beetje gemengde gevoelens zover maar conclusie is ondanks lek rijden altijd weten thuis te komen op de fiets. Ook lagere druk in banden zorgt voor meer comfort heb ik het idee.
Hebben meer mensen deze ervaring met de DARTS van onze vriend Stan? Nog tips wellicht om het wel voor elkaar te kunnen krijgen gat te dichten onderweg als sealant niet werkt? Zat nog te denken om het gat wat groter te maken en dan de plug erin maar gevoelsmatig lijkt mij dat niet juist.
Ik zag ook een oplossing van Vittoria Air-Liner als thuiskomer, ook interessant? Iemand daar ervaringen mee?
Stan’s NoTubes darts lijkt mij meer iets voor mtb banden. Dynaplugs zijn wel geschikt voor de 'smallere' racefiets tubelessbanden.
Air-liners worden iig al getest in diverse profteams die met tubelessbanden rijden, ben benieuwd of dat wat is.
Air-liners worden iig al getest in diverse profteams die met tubelessbanden rijden, ben benieuwd of dat wat is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless