Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 13 aug 2008 15:46

@Casran:
In NL blijven de tv-dinosauriërs altijd te lang op hun stek. Hier leest al enige jaren een oud-correspondent uit Parijs het nieuws op de staatstelevisie met hakkelende stem. Een aimabele man die liever metaforisch formuleert (liefst doordrenkt met gallicismen) dan sec opleest, maar absoluut niet 's lands beste nieuwslezer.
Smeets wordt al jaren narcisme, gekunsteld romanticisme en kennisgebrek verweten, maar zelfs nu hij de balans tussen kunde en kunst verliest, lijkt hij te kunnen rekenen op een schare trouwe fans - en belangrijker: vriendjes bij de staats-tv.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 aug 2008 15:56

C a s r a n schreef:Hoe hij het sowieso tot presentator van een programma geschopt heeft is me een raadsel, al was zijn Tour-avondprogramma in de beginjaren best vermakelijk.

Dat is nu precies Nederland. Eens bekend/succesvol kun je tot in lengte van jaren met je tronie op tv blijven.

Edit: ah, ik lees nu dat Specliffeddes er precies zo over denkt.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 13 aug 2008 16:52

Qua pathetisch narcisme is er in Vlaanderen alvast iemand die Smeets moeiteloos naar de kroon steekt, maar die is in Nederland niet zo bekend omdat hij vooralsnog enkel (hopelijk brengt dit nu niemand op ideeën!) in de schrijvende pers actief is: De Morgen-journalist Hans Vandeweghe!! Wie zich voor de verandering graag eens aan iemand anders ergert: check zijn Olympia-blog op de site van De Morgen! ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 13 aug 2008 16:59

Dario schreef:Qua pathetisch narcisme is er in Vlaanderen alvast iemand die Smeets moeiteloos naar de kroon steekt, maar die is in Nederland niet zo bekend omdat hij vooralsnog enkel (hopelijk brengt dit nu niemand op ideeën!) in de schrijvende pers actief is: De Morgen-journalist Hans Vandeweghe!! Wie zich voor de verandering graag eens aan iemand anders ergert: check zijn Olympia-blog op de site van De Morgen! ;)

:)

Vandeweghe beschikt anderzijds wel over een pak meer kennis van allerhandse sporten, maar voorts heb je ergens wel een punt. Af en toe komt hij op het TV-scherm, en da's er wellicht ook teveel aan.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 13 aug 2008 19:31

'Jullie' hebben ons zo'n sportromanticus geschonken die ik wel kan waarderen: Hugo Camps.

P.S. Overigens is Smeets' verspreking 'Tongo' enigszins begrijpelijk vanuit een Nederlands historisch-koloniaal perspectief. Sranan-tongo is de creoolse taal uit Suriname (maar daar zal ik de Belgen maar verder niet mee lastig vallen). Wellicht een Freudiaanse onthulling van zijn wens naar een koloniale restauratie?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

ghisallo
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 17 jul 2007 10:27

ghisallo 13 aug 2008 19:33

Jullie hebben allemaal gelijk, Mart smeets moet gewoon met pensioen. Ik begin zelfs Eurosport leuker te vinden ;)

Maar ik heb nog steeds respect voor hem als persoon maar eigenlijk niet zoveel meer als wielrenpresentator.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 dec 2008 10:58

Zou hij deze hint dat hij nu met pensioen mag gaan begrijpen?

De Standaard schreef:Sportcommentator Mart Smeets gelauwerd

De Nederlandse sportverslaggever Mart Smeets krijgt dit jaar de Beeld en Geluid Oeuvre Award, zo heeft de publieke omroep NOS gemeld.

De Beeld en Geluid Awards zijn de vakprijzen voor de hoogst gewaardeerde tv-programma’s en tv-persoonlijkheden van het jaar in Nederland.

Smeets, die zijn loopbaan begon bij de zeezender Radio Noordzeee, is ook in Vlaanderen bekend, voornamelijk voor zijn wielerverslaggeving, in het bijzonder tijdens de Tour de France.

De Beeld en Geluid Awards is een organisatie die wordt gesteund door de publieke omroep, RTL en SBS. De prijzen worden toegekend sinds 1996.

Vóór Mart Smeets kregen onder anderen Koos Postema, Aart Staartjes en Joop van den Ende een oeuvre-award.

bron: http://www.standaard.be
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 04 dec 2008 11:24

>Zou hij deze hint dat hij nu met pensioen mag gaan begrijpen?
Hij zou wel willen, maar het publiek kan hem niet missen en hij heeft geen geschikte opvolger (denkt hij).

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 dec 2008 11:28

En helaas stopt ie er niet mee...

"Anders weet ik niet wat ik in juli moet doen (..)", sprak hij nog op het journaal. Nou ik heb wel een tip voor de heer Smeets: Koop een racer met bomproef wielen en ga zelf eens een stukje toeren. Wellicht dat je dan je eigen erectie weer kan waarnemen als je vol van je zelf bent...

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 04 dec 2008 12:14

Nog maar een keer een beetje tegengas geven tegen al dat gegalbak over Mart Smeets. Zo erg is het toch niet. Hij kan inderdaad af en toe een beetje doordraven en af en toe wel erg negatief zijn, maar meestal is het toch ook gewoon entertainment. Je ziet duidelijk dat die man echt gek is van de sport en het ook heel erg leuk vindt om anderen daarover te vertellen. Ik kan dat zeker wel waarderen. En wat ik echt knap vind is dat als er iets gebeurt in wielerland [zoals bijvoorbeeld de dood van Kneteman] hij opgebeld wordt en spontaan even een praatje over Kneteman's carriere kan houden van 5 minuten. Dan heb je veel kennis in huis. Wat mijn betreft heeft hij die prijs dus wel verdiend en mag hij nog wel even blijven...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 dec 2008 12:48

Dat van Kneteman deed hij idd erg goed maar zijn actuele kennis van het wielrennen is ronduit bedroevend.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 dec 2008 12:49

Probleem met Smeets is alleen dat zijn kennis is blijven hangen in de tijd van Knetemann. Hij denkt nu bij alles dat hij wel even op routine een programmaatje aan elkaar kan praten en daarom valt hij elke keer weer door de mand bij het herkennen of uitspreken van de namen van renners en bij opmerkingen over de techniek van het fietsen.

Plaats reactie