![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
11-steden tocht
- Matthijs1973
- Forum-lid
wat een tocht was het dit jaar zeg! wind, regen, kou, echt lekker afzien! In de ochtend om een uurtje of 7 gestart met wat kleine regenbuien en onderweg weer genoten van de toeschouwers en de deelnemers. Het laatste stuk vanaf Stavoren een fikse wind tegen/schuin en regenbuien om het af te maken. Rond half zes weer in Bolsward, kruisje halen en snel naar huis, opwarmen in de auto ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik had wel de indruk dat het minder druk was dan voorgaande jaren? Was zelf met een groepje van vier. Door wat niveauverschil - ik was natuurlijk de beste van onze groep
- ben ik vaak alleen komen te zitten en dat was de laatste 45 km terug pittig.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
1-ste keer en meteen de laatste keer.
Snap dat het een beleving is voor velen.
Vind het zelf veel te druk. Ben op de bakfiets na echt alle soorten fietsen tegen gekomen.
Sommige met rieten manden van 1m2 voorop, waanzin en gevaarlijk.
Over de weg gaat het nog, maar zodra je over fietspaden moet en men blijft met z'n drieeen naast elkaar rijden, veel te gevaarlijk.
Het hoeft ook geen racebaan te zijn, geniet van de omgeving en de gezelligheid maar ik heb het gevoel dat er meer uit te halen is.
Ik heb de kaart gekregen en weet dus niet of er op snelheid is in te schrijven, maar ik kan me voorstellen dat er in het begin een schifting wenselijk is.
Starttijd was 07.40 uur, werd een uiteindelijk vertrek van 08.20 uur ivm de drukte in Bolsward.
Bij Holwerd was het zo druk dat er min een km gelopen moest worden alvorens er gestempeld werd. (nou deze km duurde zeker een 30 minuten)
Dan zetten ze achter de stempelpost een gelegeheid om je bidon te vullen
tja dan sta je stil.
Verder wel petje af voor de organisatie en het aantal vrijwiliigers. Regel het maar![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Snap dat het een beleving is voor velen.
Vind het zelf veel te druk. Ben op de bakfiets na echt alle soorten fietsen tegen gekomen.
Sommige met rieten manden van 1m2 voorop, waanzin en gevaarlijk.
Over de weg gaat het nog, maar zodra je over fietspaden moet en men blijft met z'n drieeen naast elkaar rijden, veel te gevaarlijk.
Het hoeft ook geen racebaan te zijn, geniet van de omgeving en de gezelligheid maar ik heb het gevoel dat er meer uit te halen is.
Ik heb de kaart gekregen en weet dus niet of er op snelheid is in te schrijven, maar ik kan me voorstellen dat er in het begin een schifting wenselijk is.
Starttijd was 07.40 uur, werd een uiteindelijk vertrek van 08.20 uur ivm de drukte in Bolsward.
Bij Holwerd was het zo druk dat er min een km gelopen moest worden alvorens er gestempeld werd. (nou deze km duurde zeker een 30 minuten)
Dan zetten ze achter de stempelpost een gelegeheid om je bidon te vullen
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Verder wel petje af voor de organisatie en het aantal vrijwiliigers. Regel het maar
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
De Elfstedentocht laat zich moeilijk vergelijken met een willekeurig andere tocht door het grote aantal deelnemers, de folklore er omheen (inclusief het stempelen) en, daaraan gekoppeld, het gemiddeld niveau van de deelnemers. Dit resulteert in een bonte stoet van typen fietsen en berijders. Ik heb ook twee racefietsen gezien waarvan de berijder op klompen rond reed, waarbij ik me afvroeg of die de ambitie hadden de gehele tocht te volbrengen. Deelnemen aan de Elfstedentocht vraagt van je om je hierop in te stellen: inderdaad zijn soms de fietspaden te smal om de tandems te passeren met mensen die ook met hele andere dingen dan fietsen bezig zijn; inderdaad moet je je bij de stempelposten instellen op een wachtrij. Overigens vond ik die - met starttijd 6u36 - niet overmatig lang. Het is geen tocht om alleen maar te jakkeren - al hebben we dat genoeg kunnen doen - maar ook om te genieten, van het weidse landschap met leuke dorpjes en niet in de laatste plaats: van het enthousiasme van het publiek!
Laatst gewijzigd door bluv107 op 17 mei 2016 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
zo is het Bluv(hierboven) helemaal.
goed opgeschreven.
13.650 deelnemers zijn gestart...van de verkochte 15.000 (maximum) kaarten.
Zo'n kleine 1000 zijn niet op komen dagen ivm het (voorspelde)slechte weer.Wat ik best vond meevallen.Laatste stuk stond behoorlijk veel wind. (5 schat ik.) Maar dat heb je hier nu eenmaal aan de kust. Ik had het daar ook even goed lastig daar vol in de wind...vlak voor Staveren, bij het rode klif.
Veruit de meeste deelnemers zijn nog altijd de "gewone" rekreatieve toer-racefietser. En het blijft een uitdaging om hem eens te fietsen op een gewone fiets of een tandem, of op een oude (bakkers)fiets. Verkleed is ook mooi. Juist dat is iets wat ik niet kan uitleggen, maar dat moet je "voelen".Daar moet je misschien wel Fries voor zijn. Ik heb hem ook 2x gefietst met mijn stadsfiets. Gewoon als een soort "extra uitdaging/prestatie". (terwijl ik wel een racfiets had toen en nu ook).Vaak zijn het jongeren die afspreken om hem te fietsen op een "niet gemakkelijkste" manier.Of met een stel vrienden en ook heel veel meiden/jonge vrouwen die dat zo doen. Of studenten.Of er zijn deelnemers die hem al voor de 25-40 of zelf 50 ste keer!! fietsen en schijnbaar dat nog op de zelfde fiets doen als de eerste keer
. Onverstoorbaar,doortrappende bikkels. Diepe kniebuiging voor deze fietsers. Gewone kleding(met oud Hollands wit hemd).Niets ademende stof. Niets voor nodig en veel te duur:) .. en met krentenbollen op zak...door fietsen zonder snelheidsmeters, op oude (hollandse- merken)fietsen. Zo kan het dus ook. De gefietste tijd is totaal onbelangrijk. Uitrijden.. dat is het enigste wat telt.
De idioterie van de super snelle club-racefietser wordt wel iets ....dat veel irritatie geeft bij mij en de andere toerrijders.
Waaierrijden! op smalle fietspaden hier, je voorbij knallen en dan hup de fiets gelijk naar rechts kwakken(afsnijden), ....links op het fietspad rijden en dan maar andere inhalers voor je van de weg "afdrukken", ....kortom de bekende verschijselen waar sommige asociale clubfietsers zich aan overgeven. Holwerd was een miskleun. Ook door de organisatie erkend.
Bedankt trouwens aan al die sympathieke medefietsers, die nog altijd gelukkig maar...veruit de grootse meerderheid vormen. Niet 1 vrijwilliger zou zich inzetten als dat niet zo zal zijn. Speciaal gefeliciteerd aan de Belgische fietsdamesgroep... die rustig achter mij en een grote groep bleven. Zo kan het dus ook. Iedereen kijkt altijd zijn ogen uit en dat maakt juist de 11stdentocht bijzonder. Die moet je gewoon 1x in je leven hebben gefietst of beter gezegd moet hebben meegemaakt als deelnemer.
goed opgeschreven.
13.650 deelnemers zijn gestart...van de verkochte 15.000 (maximum) kaarten.
Zo'n kleine 1000 zijn niet op komen dagen ivm het (voorspelde)slechte weer.Wat ik best vond meevallen.Laatste stuk stond behoorlijk veel wind. (5 schat ik.) Maar dat heb je hier nu eenmaal aan de kust. Ik had het daar ook even goed lastig daar vol in de wind...vlak voor Staveren, bij het rode klif.
Veruit de meeste deelnemers zijn nog altijd de "gewone" rekreatieve toer-racefietser. En het blijft een uitdaging om hem eens te fietsen op een gewone fiets of een tandem, of op een oude (bakkers)fiets. Verkleed is ook mooi. Juist dat is iets wat ik niet kan uitleggen, maar dat moet je "voelen".Daar moet je misschien wel Fries voor zijn. Ik heb hem ook 2x gefietst met mijn stadsfiets. Gewoon als een soort "extra uitdaging/prestatie". (terwijl ik wel een racfiets had toen en nu ook).Vaak zijn het jongeren die afspreken om hem te fietsen op een "niet gemakkelijkste" manier.Of met een stel vrienden en ook heel veel meiden/jonge vrouwen die dat zo doen. Of studenten.Of er zijn deelnemers die hem al voor de 25-40 of zelf 50 ste keer!! fietsen en schijnbaar dat nog op de zelfde fiets doen als de eerste keer
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
De idioterie van de super snelle club-racefietser wordt wel iets ....dat veel irritatie geeft bij mij en de andere toerrijders.
Waaierrijden! op smalle fietspaden hier, je voorbij knallen en dan hup de fiets gelijk naar rechts kwakken(afsnijden), ....links op het fietspad rijden en dan maar andere inhalers voor je van de weg "afdrukken", ....kortom de bekende verschijselen waar sommige asociale clubfietsers zich aan overgeven. Holwerd was een miskleun. Ook door de organisatie erkend.
Bedankt trouwens aan al die sympathieke medefietsers, die nog altijd gelukkig maar...veruit de grootse meerderheid vormen. Niet 1 vrijwilliger zou zich inzetten als dat niet zo zal zijn. Speciaal gefeliciteerd aan de Belgische fietsdamesgroep... die rustig achter mij en een grote groep bleven. Zo kan het dus ook. Iedereen kijkt altijd zijn ogen uit en dat maakt juist de 11stdentocht bijzonder. Die moet je gewoon 1x in je leven hebben gefietst of beter gezegd moet hebben meegemaakt als deelnemer.
- Wolfhound32
- Forum-lid
11-stedentocht is ook geen toertocht maar een optocht. Een carnavalsoptocht. Een carnavalsoptocht met een sportief tintje. Vooral genoten van het publiek de dorpjes de prima organisatie en vooral het goede weer. Zit 'm in de beleving zoals ik hierboven lees. Nauwelijks wind en beter weer dan was voorspeld. Op de dijk naar Stavoren en Hindelopen max. 3 bft. Ik was eerder bang dat er met de reepjes, Isostar en krentebollen koolhydraden bij kwamen dan dat er af gingen.
Heb 'm nu 2 jaar achter elkaar gereden. Ik vind het nu wel mooi geweest. Ik vind dit echt een tocht die je voor het eerst moet rijden. Dan heeft het iets heroïsch.
Maar wat een prachtige dorpjes en steden in het Friese land.![Vind ik leuk :like:](./images/smilies/thumbupleft.gif)
@codex, Holwerd was inderdaad heeeuuul lang wachten. Maar ach, hoort dat ook niet een beetje bij de elfsteden? Een stukje klûnen? Ik heb me er in elk geval niet aan gestoord... en Strava gewoon laten lopen.![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Heb 'm nu 2 jaar achter elkaar gereden. Ik vind het nu wel mooi geweest. Ik vind dit echt een tocht die je voor het eerst moet rijden. Dan heeft het iets heroïsch.
Maar wat een prachtige dorpjes en steden in het Friese land.
![Vind ik leuk :like:](./images/smilies/thumbupleft.gif)
@codex, Holwerd was inderdaad heeeuuul lang wachten. Maar ach, hoort dat ook niet een beetje bij de elfsteden? Een stukje klûnen? Ik heb me er in elk geval niet aan gestoord... en Strava gewoon laten lopen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Hier om 5:32 als starttijd,uiteindelijk 5:50 Bolsward uitgereden,
Bij de stempelposten niet langer hoeven wachten als 2-3 minuten, ook Holwerd was binnen 2-3 minuten klaar.
Misschien een voordeeltje van vooraan rijden denk ik.
Collega die om 7:30 startte stond idd veel in de file bij de stempelposten.
Enige waar ik me aan ergerde waren groepjes die probeerden in te halen op plekken waar het te smal was. 4x een ongeluk zien gebeuren dat er een persoon van de weg af gedrukt is door z'n groepje. 1x zijn ze niet eens gestopt.
Bij de stempelposten niet langer hoeven wachten als 2-3 minuten, ook Holwerd was binnen 2-3 minuten klaar.
Misschien een voordeeltje van vooraan rijden denk ik.
Collega die om 7:30 startte stond idd veel in de file bij de stempelposten.
Enige waar ik me aan ergerde waren groepjes die probeerden in te halen op plekken waar het te smal was. 4x een ongeluk zien gebeuren dat er een persoon van de weg af gedrukt is door z'n groepje. 1x zijn ze niet eens gestopt.
-
- Forum-lid HC
Ik ben een echte Fries, maar t'is niets voor mij. Het liefste rijd ik in een straf tempo aan één eind door. Niet stoppen om te stempelen of het wel bekende klunen. Wat dat betreft kan ik me ook heel goed vinden in de omschrijving van codex, alleen sta ik aan de kant van ademende stof, snelheidsmeters en waaierrijden. De 11-stedentocht is gewoon niet gemaakt voor wielrenners, maar meer een optocht. Ik zou me aan teveel dingen storen waar de recreatieve tour-rijder zich juist weer aan mij zou storen.
Volgens mij gaan er om die reden ook wel wat dingen mis. Teveel mensen gaan met verschillende intenties de tocht aan en met 15.000 deelnemers komt het dan letterlijk en figuurlijk wel eens tot een botsing. Ik zie ook vaak dat mensen in de 1-2 maanden van tevoren de wielerfiets van stal halen om te 'trainen' en vervolgens raken ze rest van het jaar de racefiets niet meer aan. Wel kunnen ze dan het hele jaar hun collega's vertellen dat ze de elfstedentocht hebben uitgereden. Ik wil ze nog net geen 'schijn-wielrenners' noemen, maar vond de naam wel leuk bedacht.
Zelf binnenkort maar eens de route op de GPS zetten en dan in eigen tempo lekker de ronde maken. Het blijft toch een prachtige route.
Overigens wil ik niet iedereen over één kam scheren hoor. Er zijn voldoende wielrenners die weten wat ze kunnen verwachten en het kan ook prima samen met de andere fietsers. Het valt me alleen op dat de grote evenementen ook een select groepje wannabe-profs aantrekt waar ik me wel een beetje voor schaam. Geen rekening houdende met overige fietsers en verkeersdeelnemers, stukken van hun gelletje afscheuren en de verpakking zo over hun schouders weggooien, schreeuwen dat ze aan de kant moeten of dat mensen in een koeienpak niets te zoeken hebben bij de tocht die ze zelf voor het eerst rijden etc.
Volgens mij gaan er om die reden ook wel wat dingen mis. Teveel mensen gaan met verschillende intenties de tocht aan en met 15.000 deelnemers komt het dan letterlijk en figuurlijk wel eens tot een botsing. Ik zie ook vaak dat mensen in de 1-2 maanden van tevoren de wielerfiets van stal halen om te 'trainen' en vervolgens raken ze rest van het jaar de racefiets niet meer aan. Wel kunnen ze dan het hele jaar hun collega's vertellen dat ze de elfstedentocht hebben uitgereden. Ik wil ze nog net geen 'schijn-wielrenners' noemen, maar vond de naam wel leuk bedacht.
Zelf binnenkort maar eens de route op de GPS zetten en dan in eigen tempo lekker de ronde maken. Het blijft toch een prachtige route.
Overigens wil ik niet iedereen over één kam scheren hoor. Er zijn voldoende wielrenners die weten wat ze kunnen verwachten en het kan ook prima samen met de andere fietsers. Het valt me alleen op dat de grote evenementen ook een select groepje wannabe-profs aantrekt waar ik me wel een beetje voor schaam. Geen rekening houdende met overige fietsers en verkeersdeelnemers, stukken van hun gelletje afscheuren en de verpakking zo over hun schouders weggooien, schreeuwen dat ze aan de kant moeten of dat mensen in een koeienpak niets te zoeken hebben bij de tocht die ze zelf voor het eerst rijden etc.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 18 mei 2016 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.