Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kuota

kafka
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2007 15:24

kafka 25 jan 2007 08:18

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Januari 2007

De geometrietabellen van Kuota lijken me toch duidelijk te lezen. C-t en c-c dezelfde? Huh? Center-center is A², center-top is A, en daarbij moet je zo'n 2cm bijtellen om een virtuele center-top te krijgen voor een klassieke geometrie. De Kredo M komt qua hoogte overeen met een 55c-t in klassieke geometrie, de Kredo L met een 57c-t in klassieke geometrie.
Ik heb de indruk dat ze je enigzins op een klein frame zetten. Met klassieke geometrie kom jij dus op een 55cm-frame. Hoe dan ook, als ze je een framelengte van 55cm + 12cm stuurpen aanraden, moet je de Kredo L nemen (lengte 55cm); bij de M zou je stuurpen al 135mm minimum moeten zijn.Zelf ben ik overigens een centimeter kleiner dan jou, en mijn uitmeter dacht eerder aan een XL (vooral omdat de Kredo een kort, aggressief competitieframe is), met wat twijfel voor een L. Omdat ik graag wat dieper en korter zit, ga ik voor een L gaan. Medium is hoe dan ook veel te klein voor mij.
 


Casran,
Bedankt voor je snelle reactie. Gaat de vergelijking met jouw lichaamsmaten wel op? Wat is jouw binnenbeenlengte als ik dat vragen mag. Voor mijn lichaamslengte heb ik een relatief korte binnenbeenlengte van 83,1 cm. M.a.w korte benen en een lang lijf. Hangt de hoogte van het frame hier niet van af? Als voor mij een klassieke center/center maat 53 wordt gemeten, stemt dit dan niet overeen met een Kredo Medium (wat in klassieke geometrie gelijk is aan een 55 cm center/top frame volgens jou)? Wat de framelengte betreft komt mijn maat inderdaad perfekt overeen met de Kredo L (55 cm). De man van het meetcentrum zegt dat hij dit zal aanpassen voor de Kredo M door het zadel naar achter te zetten. Is dat aan te raden? Hij beweerde voorts dat een L voor mij wellicht te groot zal zijn en dat je beter met een kleinere maat kan rijden als je ergens tussen twee maten invalt. Mijn eerste mening was ook de maat L omdat ik ervan uitging dat je het zadel altijd een paar centimeter lager kan zetten voor wat de zithoogte betreft. Overigens zijn de metingen blijkbaar niet overal gelijk want ik heb mijn binnenbeenlengte ook al eens elders laten opmeten en dan was het 84 cm en kwam men na berekening uit op maat 54 center/center en 56 center/top. Na nog eens een telefoontje heeft de uitmeter Bullen mij gezegd dat ik bij de bestelling van het frame gewoon moet vragen naar een frame dat overeenstemt met een klassieke 53 cm center/center geometrie. Welk frame is dat dan volgens jou?
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil wel zeker zijn vooraleer over te gaan tot zo een dure aankoop.

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 25 jan 2007 09:58

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Januari 2007



Quoten: Origineel geplaatst door deklaas op 24 Januari 2007

wachten duurt lang...PS wat weegt die KOM zo nu



De KOM is thans beschikbaar in alle maten (behalve XS, meen ik), dus elke bestelling kan zowat binnen de 2 weken toegeleverd worden.
Gewicht van mijn KOM L frame:
   
amai, dat zijn niet  veel grammen voor een L frame. Trouwens een prachtig kader

youri
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 26 okt 2005 21:31

youri 25 jan 2007 10:04

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 24 Januari 2007

Is je fiets nog niet klaar Youri?


Jammer genoeg nog niet.  Het was een lange wachttijd voor de witte Kredo. Allez, langs de andere kant was het geen lange wachttijd omdat de witte Kredo pas beschikbaar was vanaf begin januari ( model 2007), maar ik heb hem natuurlijk vroeg besteld, vandaar die lange wachttijd.
Begin januari levering van de witte Kredo, maar er waren paar schoonheidsfoutjes aan, daarmede heb ik het frame teruggeven en ben nu aan het wachten op de volgende levering, die normaal gezien ergens in de loop van volgende week zou moeten zijn.
Er komen zeker en vast foto's als het frame er is.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 25 jan 2007 10:05

Quoten: Origineel geplaatst door deklaas op 24 Januari 2007


Quote:


Quoten: Origineel geplaatst door de mollie op 21 Januari 2007

eindelijk mijn nieuwe kom thuis en heb er gisteren mijn eerste ritje mee gedaan en hij is superstijf ten opzichte van mijne c 50 dus ben kuotafreak geworden

En ik maar wachten op mijn setje wielen dan heb ik mijn KOM ook klaar...maar dan met campa shamal ultra gold wielen en een iets ander stuur cinelli ram en voor de rest campa record, muv de ketting da's een kmc ... en mijn dealer had toevallig nog een setje Time RXS World Champion liggen dus die gaan er ook opwachten duurt lang...PS wat weegt die KOM zo nu

Hier wil ik dan wel een fotootje van zien, ik vind die gouden shamal's echt prachtig, zeker onder een zwarte fiets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2007 10:58

@Kafka, het valt me zwaar tegen met de dingen waar het meetcentrum mee komt. Bij de ene 53 cm is de bovenbuis zo 1,5 langer dan bij een andere 53 cm frame. Ik snap niet waarom ze in Bullen nog druk maken om zadelbuizen, de bovenbuis en de balhoofdbuis zijn zoveel belangrijker:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=1
Aan dat topic moet ik nog toevoegen dat toerfietsers vaak beter een maatje groter kunnen kiezen dan kleiner als ze twijfelen en wedstrijdrijders juist een maatje kleiner. Kies je als toerfietser die niet heel diep wilt zitten juist een maatje kleiner dan kom je uit met een balhoofdbuis die veel te kort is en waardoor je een lading spacers nodig hebt.
@iedereen, willen jullie niet al te veel onnodig quoten, daarvan wordt het zo onleesbaar. Ik heb net maar een aantal posts ge-edit. Als het niet van belang is wat de ander heeft gezegd kan je ook gewoon @naam gebruiken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

deklaas
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 11 sep 2006 22:24

deklaas 25 jan 2007 13:27

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Januari 2007



Quoten: Origineel geplaatst door deklaas op 24 Januari 2007

wachten duurt lang...PS wat weegt die KOM zo nu



De KOM is thans beschikbaar in alle maten (behalve XS, meen ik), dus elke bestelling kan zowat binnen de 2 weken toegeleverd worden.
 
 
Casran
het frame is reeds binnen alleen de wielen nog niet...
maar ik was benieuwd naar het gewicht van die KOM zoals die op het plaatje staat

kafka
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2007 15:24

kafka 25 jan 2007 13:47

@Amclassic-fan,
Bedankt voor je reactie op mijn bericht in verband met bepaling framemaat. Zeer interessante verwijzing naar de andere forum topic. Maar algehele zekerheid gaf mij dat ook niet. Als ik het goed begrijp is het in sommige gevallen zelfs beter om een kleinere framemaat te kiezen. Ga ik met maat L niet te weinig speling hebben in verband met de langere balhoofdbuis? Is de 1,5 cm verschil in bovenbuislengte niet op te vangen door een setback zadelpen zoals in de bedoelde topic staat beschreven? Anderzijds heb ik bij een maat M misschien te veel spacers nodig om een gunstige zitpositie te verkrijgen. Vergeet niet dat ik een tourrijder ben en geen wedstrijden doe. Ik heb trouwens de indruk dat het meetcentrum vooral een competitiegerichte meting doorvoert.
Mijn twijfels zijn precies nog groter geworden.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2007 13:59

Wat zijn je huidige maten? Hoe bevalt dat, moet er wat aan veranderen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kafka
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2007 15:24

kafka 25 jan 2007 14:45

@Amclassic-fan,
Zoals in mijn oorspronkelijk bericht reeds vermeld is het mijn eerste racefiets. Anders was het allicht stukken makkelijker geweest. Mijn meetgegevens: lichaamslengte 1,79 m / bbl 83,1 cm / armlengte 68 cm / romp 65 cm. Advies meetcentrum: framehoogte 53 cm center/center(klassieke geometrie), framelengte 55 cm en stuurpen 12 cm. Op de Kuota.it site komt men met de zelfde meetgegevens op een center/top frame van 54,55 cm (geadviseerd frame Kredo: L). Bij een andere meer rudimentaire meting in de fietswinkel werd de bbl eigenaardig genoeg op 84 cm vastgesteld, wat resulteerde in 54 cm center/center of 56 cm center/top framehoogte; overige waarden gelijk met die van meetcentrum). Volgens Casran komt de Kredo L in klassieke geometrie overeen met 57 C/t en de Kredo L met 55 C/t. Waarom Kuota.it met vastgestelde framehoogte 54,55 cm C/t dan een Kredo L adviseert, is me een raadsel. 54,55 c/t en 57 c/t is toch een groot verschil nietwaar? Of moet ik bij die 54,55 nog 2 cm bijtellen (zoals Casran suggereert) omdat het een slooping model is; dan zou ik op 56,55 komen. Tevens moet ik zeggen dat de geadviseerde framelengte van 55 cm (zowel bij het meetcentrum als bij Kuota.it) perfect overeenstemt met de Kredo L waarvan de bovenbuis inderdaad 55 cm bedraagt. Bij Kredo M is dit 53,5 cm. Geef toe dat het moeilijk is!!

sepp
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 03 okt 2004 22:57

sepp 25 jan 2007 20:35

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 24 Januari 2007



Quoten: Origineel geplaatst door deklaas op 24 Januari 2007

wachten duurt lang...PS wat weegt die KOM zo nu



De KOM is thans beschikbaar in alle maten (behalve XS, meen ik), dus elke bestelling kan zowat binnen de 2 weken toegeleverd worden.
Gewicht van mijn KOM L frame:
   

straf toch ik heb een M gewogen die net het zelfde woog.... straf e :)
avia cyclingteam

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2007 21:03

Tja, maar misschien heb jij meer meegewogen dan Casran: boutjes voor de bidonhouders, zadelpenstrop, balhoofd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ironpete
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 feb 2007 09:42

ironpete 01 feb 2007 09:44

Mijn Hawaii fietske
http://www.triathlonranking.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie