Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

sumarcity
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 okt 2009 18:33

sumarcity 16 aug 2011 11:41

borrelli schreef:Ik denk dat de oude zo'n beetje op aan het raken zijn als ik zo kijk op Ebay.

Wat is er anders aan diegenen die nu aangeboden worden behalve de kaarten ???
BLADE 2012***SRAM Red***FFWD-6-SE
Paris-Nice 2004***Shimano 105***H plus Son SL42

xoun
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2011 12:13

xoun 16 aug 2011 15:59

@amigo

Je kunt inderdaad alleen de kaarten van Bryton gebruiken. Of de HD Navteq kaarten (gedetailleerd maar zonder fietspaden) of de Openstreetmap kaarten (minder gedetailleerd). Wanneer Bryton (of een slimmer hacker/gebruiker) in de toekomst nog software zou uitbrengen om zelf kaarten te maken of externe kaarten op de bryton te laden zou het een heel krachtige oplossing worden. Maar zolang daar geen uitspraken over gedaan worden kun je er maar beter vanuit gaan dat dat niet gebeurd. Als kaartmateriaal de belangrijkste reden is om een GPS te kopen kun je beter doorsparen voor een Garmin. Die zijn daar onovertroffen in. Voor mijn doel is de Bryton in elk geval meer dan geschikt dus had ik geen zin om meer uit te geven.

@rinke dank voor de tip. Ga het deze week eens uitproberen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 16 aug 2011 18:01

Correctie op bovenstaande. OSM kaarten zijn véél gedetailleerder dan de Navteq kaarten. Op de OSM kaarten staat namelijk elk denkbaar fietspad/weggetje ook zelfs onverharde wegen/weggetjes. De Navteq kaarten kunnen verder inzoomen waardoor route rijden makkelijker is.

Wat op het mountainbike forum wordt gezegd, komt van mensen die de klok hebben horen luiden....... Wel is het zo dat de nieuwe HD kaarten niet geschikt zijn voor offroad. De OSM kaarten daarentegen zijn dat wel. Dus als je een nieuwe Rider 50 koopt moet je proberen iemand te vinden die de DVD met de OSM kaarten heeft.



sumarcity schreef:
borrelli schreef:Ik denk dat de oude zo'n beetje op aan het raken zijn als ik zo kijk op Ebay.

Wat is er anders aan diegenen die nu aangeboden worden behalve de kaarten ???
Niets, behalve de kaarten.

borrelli
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:02

borrelli 16 aug 2011 20:13

De prijs, ze zijn nu al weer een stuk duurder. Ik denk dat de versie met de OSM wat goedkoper eruit ging online toen er eenmaal HD maps waren. Hoewel die OSM prima zijn hoor.

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 16 aug 2011 23:17

Hoe zou het komen dat er blijkbaar een bepaalde partij Brytons vanuit Israël via EBay wordt aangeboden voor een erg lage prijs en deze Brytons nu blijkbaar "op" zijn? ra, ra
Better do it right once

amigo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jul 2011 10:17

amigo 19 aug 2011 12:15

Wat ik hier dus uit begrijp ,is dat je voor het mountainbiken de OSM kaarten nodig hebt.
Maar houdt het dan in, dat wanneer je nu een Bryton koopt, er automatisch de HD kaarten bij zitten en dus niet meer de OSM ?
Of zitten die er beiden bij ?

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 19 aug 2011 12:54

@amigo, een kwestie van de helpdesk van Bryton een mailtje sturen en je weet het antwoord ;) Van wat ik begrepen heb staan de HD kaarten standaard geinstalleerd. Anyway even mailen en je weet het..

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 19 aug 2011 22:47

Ja dat begrijp je goed. In principe worden de Brytons in Nederland geleverd met de HD kaarten, omdat ze hier pas op de markt zijn en dit de nieuwe versie is. Als je nog ergens een vorige versie (het apparaat is het zelfde alleen de firmware erop is nieuwer zodat ook HD kaarten kunnen worden gebruikt), lukt het misschien om er een te krijgen met OSM kaarten. In beide gevallen op DVD waarna je vervolgens de kaarten via de pc op een SD kaart moet zetten. Zo niet, de OSM kaarten zijn in de Eshop van Bryton te koop. Het lukt niet om OSM kaarten er zelf op te zetten als je de kaarten van internet download. Het apparaat wat je nu hier in de winkel koopt kan met beide kaarten overweg, zij het niet op één SD kaart, want dan kiest hij automatisch voor de HD kaarten.

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 20 aug 2011 05:59

alliance_0 schreef:Ja dat begrijp je goed. In principe worden de Brytons in Nederland geleverd met de HD kaarten, omdat ze hier pas op de markt zijn en dit de nieuwe versie is. Als je nog ergens een vorige versie (het apparaat is het zelfde alleen de firmware erop is nieuwer zodat ook HD kaarten kunnen worden gebruikt), lukt het misschien om er een te krijgen met OSM kaarten. In beide gevallen op DVD waarna je vervolgens de kaarten via de pc op een SD kaart moet zetten. Zo niet, de OSM kaarten zijn in de Eshop van Bryton te koop. Het lukt niet om OSM kaarten er zelf op te zetten als je de kaarten van internet download. Het apparaat wat je nu hier in de winkel koopt kan met beide kaarten overweg, zij het niet op één SD kaart, want dan kiest hij automatisch voor de HD kaarten.
zodra je m op de computer aansluit krijg je de nieuwe firmware dus verschil zit alleen in de kaarten

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 20 aug 2011 11:54

Ja dat is logisch, maar het gaat er om of amigo er nog een kan krijgen waar de DVD met OSM kaarten bij zit.

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 20 aug 2011 15:31

als de hd kaarten op de sd kaart staan zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om de osm kaarten op een andere sd kaart te gebruiken, heb er zelf geen ervaring mee, heb alleen de osm kaarten, dus geen ervaring met hd kaarten, maar dat lijkt me wel iets wat je uit zou kunnen proberen om een goede vergelijking te krijgen, misschien heb ik dat gemist, maar is er al iemand die dat heeft geprobeerd?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 20 aug 2011 21:55

Zoals drie posts hierboven al vermeldt, is dit inderdaad mogelijk. Ik heb een SD kaart met de HD map Benelux en een SD kaart met de OSM kaarten voor de rest van Europa.

Plaats reactie