Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jun 2015 07:38

ilcobra schreef:Onbegrijpelijk dat er mensen rijden zonder een bel. Hoogtepunt van de bellozen onder ons vind ik nog wel de oplossing hierboven dat je moet gaan praten alsof je met meer mensen aan komt fietsen als je alleen rijdt. Moet er niet aan denken dat ik met dat soort dingen bezig moet zijn op de fiets. Echt doe normaal. Al die onzin van roepen is effectiever blabla is gewoon onzin en ik vind het persoonlijk nogal asociaal/brutaal ook, zelfs als het niet zo bedoelt is. Kan me goed voorstellen dat het andere weggebruikers stoort en kan me ook voorstellen dat je zulke personen minder gunt op de weg.
.
Waarom is netjes vragen asociaal/brutaal? Hoe doe jij dat dan als je door een drukke winkelstraat loopt, heb je dan ook een bel bij?

Zelf heb ik een bel omdat het soms net wat handiger is maar als iemand er voor kiest om zonder bel te rijden ga ik daar niet over oordelen. Zolang je netjes blijft en niet van grote afstand gaat schreeuwen heb ik er geen problemen mee.
Campagnolo Ultra Dork

Seriph
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 jul 2014 13:21

Seriph 30 jun 2015 08:30

Omdat wat voor jou netjes vragen lijkt voor de medeweggebruiker klinkt als hhHHEEYyy. Inclusief doppler effect als je langs suist. Ik verwacht niet dat de pardon roepers hun benen stil houden achter de fietser gaan rijden en dan beleefd roepen:" Pardon, mag ik even passeren?" en na bevestiging met gepaste snelheid passeren, vriendelijk groeten en bedanken om daarna aan te zetten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jun 2015 08:42

We doen het dus allemaal altijd fout! Dat is de grote conclusie.
Ik denk dat we maar beter op de Tacx in een plastic bubbel thuis kunnen gaan zitten fietsen. Dan heb je geen bel nodig, en hoef je ook niet pardon te roepen. :geek:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 30 jun 2015 09:45

Seriph schreef:Ik verwacht niet dat de pardon roepers hun benen stil houden achter de fietser gaan rijden en dan beleefd roepen:" Pardon, mag ik even passeren?" en na bevestiging met gepaste snelheid passeren, vriendelijk groeten en bedanken om daarna aan te zetten.
Nou, wel dus. Althans zo doe ik dat en ik neem aan met mij meerderen. Zie het steeds maar weer om moeten trekken dan ook als een vorm van intervaltraining.

Bovenstaande daargelaten probeer ik toch echt de drukke paden te vermijden. Ik woon langs de Haagse kust en weet dat het op een zonnige dag, zeker in het weekend, van 8 uur in de ochtend tot 19 uur in de avond druk is. Nou, dan ga ik toch gewoon daarna? Of ik duik wat meer het Groene Hart in, daar is het al een stuk rustiger. Dan lijkt die bel ook direct een stuk minder noodzakelijk...
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 30 jun 2015 09:55

Ik schreef het al eens vaker, die bel is nodig omdat medeweggebruikers zich niet aan goed verkeersdeelnemerschap conformeren. Dat betekent gewoon, beweeg je door het verkeer op een manier waarop je andere verkeersdeelnemers niet onnodig hindert.

Elke keer als ik naar een bel moet grijpen is dat omdat mensen:
- te breed fietsen
- stilstaan op het fietspad cq een kruising
- de binnenbocht nemen
- over de as van de weg rijden
- tegen het verkeer in rijden
- gebrekkige controle over hun voertuig etaleren
- oversteken zonder te kijken
- afslaan zonder te kijken
- slechthorend of doof zijn (bellen is nutteloos)
- nachtblind zijn
- door rood rijden (zonder te kijken)
- niet in een groep kunnen fietsen

Het is de omgekeerde wereld dat ik aangesproken word op het feit dat ik niet bel omdat anderen zich niet weten te gedragen in het verkeer.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 30 jun 2015 10:33

Ik bel eigenlijk alleen wanneer ik mensen wil passeren die op een fietspad naast elkaar rijden, wat ze gewoon mogen. Op toeristische fietspaden staat er ook wel eens wat stil op een kruising om een paddenstoel te bestuderen, maar als ik me daaraan moet gaan storen heb ik wat te doen...

Waar ik me dan weer wel aan stoor is de mentaliteit die hier bij sommigen heerst dat je geen bel hoeft te hebben omdat de overige weggebruikers fout zijn. Dat geroep (en vaak gewoon gebrul) met het (schijnbaar) bijbehorende inhalen met een rotgang is blijkbaar een van de grootste ergernissen die mensen hebben ten aanzien van wielrenners. Vind ik overigens ook bepaalt geen voorbeeld van goed verkeerdeelnemerschap. Je kunt discussies en scheldpartijen voorkomen door een belletje te monteren en dat ding te gebruiken. Zit je altijd goed en is degene die voldoet aan de beschrijving van NicoB per definitie fout.

Die opmerking over de omgekeerde wereld vind ik dan ook werkelijk nergens op slaan. Volgens die redenatie kan ik dus met een gerust hard allerlei regels/wetten gaan overtreden omdat een ander dat ook doet. Goed verkeerdeelnemerschap begint bij jezelf en dus bij het je houden aan de geldende wet- en regelgeving. En dat betekent dan weer een bel op je fiets en bij donker verlichting en reflectoren.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jun 2015 11:14

NicoNB schreef:Het is de omgekeerde wereld dat ik aangesproken word op het feit dat ik niet bel omdat anderen zich niet weten te gedragen in het verkeer.
M.i. is dat belletje toch echt om onvolkomenheden van andere weggebruikers op te vangen, zo is hun bel er voor de jouwe en netto rijden we minder tegen elkaar op.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6198
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 jun 2015 11:29

Andere situatie:
Ik rijd op een niet al te breed fietspad (2 fietsers kunnen daar naast elkaar fietsen, of 1 om 1 als ze elkaar tegemoet komen.. dit gaat dan zonder ellebogenwerk ed. dus laten we zeggen, het pad is 2,5 a 3 fietsers breed).

Er fietst iemand behoorlijk netjes rechts, maar ook duidelijk genietend van de omgeving (weiland).
Ik kom achterop gefietst met een snelheid van circa 26 km/u ...

Wel of niet bellen?

Wel bellen: 8 van de 10 keer krijg je iets om je oren dat hij/zij toch netjes rechts fiets, ik er makkelijk langs kon, dus dat het bellen fucking irritant is. Of dat degene ontzettend schrok van de bel

Niet bellen: 9 van de 10 keer passeer je zonder problemen en opmerkingen.

Bovenstaande situatie koos ik voor niet bellen (dus niet waarschuwen).. want meneer rijdt netjes rechts. en ik heb meer dan voldoende ruimte om te passeren. Daarbij is mijn snelheid niet mongolen hard.. elke E-bike zou even zo hard kunnen zijn gegaan.
Helaas was het helemaal mis bij deze man. Ik had hem toch echt moeten waarschuwen. En moest niet denken dat de hele wereld van mij was op zondagochtend. en ik zag toch dat hij daar fietste etc etc.

Ja, dan weet ik het ook niet meer. Ik heb een bel, en gebruik deze regelmatig. Maar als ik prima kan passeren, met nog wat tussenruimte. bel ik liever niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jun 2015 13:48

Woefdram schreef:
NicoNB schreef:Het is de omgekeerde wereld dat ik aangesproken word op het feit dat ik niet bel omdat anderen zich niet weten te gedragen in het verkeer.
M.i. is dat belletje toch echt om onvolkomenheden van andere weggebruikers op te vangen, zo is hun bel er voor de jouwe en netto rijden we minder tegen elkaar op.
Daar rijdt je dan op je Italiaanse fietsje zonder zadeltas en pomp op het frame, met Campa groep, beentje netjes geschoren, mooie Italiaanse lakschoentjes, Assos kleding, Oakley op je neus en dan komt er ineens zo'n minkukel die jou d.m.v. zo'n k*tbelletje op je onvolkomenheden wijst...

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet.

Niet bellen is een teken van respect aan je medemens op de fiets! ;)
Campagnolo Ultra Dork

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2381
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 30 jun 2015 14:01

Tsja, ik word liever "bebeld" zodat ik Evasive Maneuvers Pattern Omega Two nog kan inzetten dan dat ik dat italiaanse fietsje in de prak rijd....

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9150
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jun 2015 16:05

Seriph schreef:Omdat wat voor jou netjes vragen lijkt voor de medeweggebruiker klinkt als hhHHEEYyy. Inclusief doppler effect als je langs suist. Ik verwacht niet dat de pardon roepers hun benen stil houden achter de fietser gaan rijden en dan beleefd roepen:" Pardon, mag ik even passeren?" en na bevestiging met gepaste snelheid passeren, vriendelijk groeten en bedanken om daarna aan te zetten.
Zo doe ik het precies wel dus. Maar vanuit jouw moralistische bubbel kun je jezelf dat niet voorstellen blijkbaar. Jammer... Maar zegt meer over jou dan over de "belweigeraars"
:evil:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 30 jun 2015 18:05

53x11 schreef:
Seriph schreef:Omdat wat voor jou netjes vragen lijkt voor de medeweggebruiker klinkt als hhHHEEYyy. Inclusief doppler effect als je langs suist. Ik verwacht niet dat de pardon roepers hun benen stil houden achter de fietser gaan rijden en dan beleefd roepen:" Pardon, mag ik even passeren?" en na bevestiging met gepaste snelheid passeren, vriendelijk groeten en bedanken om daarna aan te zetten.
Zo doe ik het precies wel dus. Maar vanuit jouw moralistische bubbel kun je jezelf dat niet voorstellen blijkbaar. Jammer... Maar zegt meer over jou dan over de "belweigeraars"
:evil:
+1. Zo doe ik het ook. Plus de vrijloop van mijn fiets maakt zoveel herrie dat iedereen al hoort dat ik er aan kom.

Ik haal niet in met een rotgang en ik schreeuw ook niet, ik heb een enorme hekel aan schreeuwen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie