FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
Om ook nog even een duit in het zakje te doen, ik ben mij nu ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets en ik zag bij een niet nader te noemen winkel een leuke aanbieding. Wel was de fiets voorzien van een compact.. Nu ben ik een dubbel gewend en ben ik voornamelijk een poldertoerist. Ik rijd vrijwel altijd op mijn 39 en dan 17 -21. De compact leek mij prettig, omdat ik dan meer kan in de bergen. Die paar keer dat ik in de bergen heb gereden, zat ik altijd op de 39*27, en ik kwam wel boven, maar ik had niet veel meer over en dat vond ik toch wel vervelden. Er zijn momenten geweest dat ik nog wel een paar tandjes lichter had willen schakelen, dan was het allemaal wat soepeler gegaan, en niet van dat lompe gehark..
Ik vertelde de verkoper dat zo een compact mij wel prettig leek. Dan steek ik gewoon een 39 voor mijn polder ritjes en als ik dan naar de bergen ga, dan verwissel ik deze voor een 34 en ben ik het heertje. De beste man, vertelde mij echter dat het het niet goed zou gaan werken en dat het schakelen niet probleemloos zou zijn.. Hij had het over de manier waarop de ketting valt als je van groot naar klein schakelt en dat het dan toch niet optimaal loopt..
Deze opmerking kwam bij mij als een verrassing. Ik dacht dat het eigenlijk niets uit zou maken, maar waarom zou de beste man het zeggen? Als hij mijn idee had bevestigd had de beste man waarschijnlijk een fiets verkocht..
Ik twijfel nu sterk of de compact dan wel geschikt is voor mij en of ik niet gewoon voor een triple moet gaan.. Dubbel is voor mij voor in de bergen gewoon niet geschikt en ik vind het daar toch wel leuk fietsen, dus als het even kan wil ik dat wel doen
Maakt het nog uit op wat voor een fiets de compact gezet wordt? Is het soort BB relevant voor de vraag of het wel of niet gaat werken? (het zijn maar wat vragen, maar ik kan namelijk zelf niet bedenken waarom het niet zou werken, maar, zoals geschreven, waarom zou die verkoper het anders zeggen?)
Ik vertelde de verkoper dat zo een compact mij wel prettig leek. Dan steek ik gewoon een 39 voor mijn polder ritjes en als ik dan naar de bergen ga, dan verwissel ik deze voor een 34 en ben ik het heertje. De beste man, vertelde mij echter dat het het niet goed zou gaan werken en dat het schakelen niet probleemloos zou zijn.. Hij had het over de manier waarop de ketting valt als je van groot naar klein schakelt en dat het dan toch niet optimaal loopt..
Deze opmerking kwam bij mij als een verrassing. Ik dacht dat het eigenlijk niets uit zou maken, maar waarom zou de beste man het zeggen? Als hij mijn idee had bevestigd had de beste man waarschijnlijk een fiets verkocht..
Ik twijfel nu sterk of de compact dan wel geschikt is voor mij en of ik niet gewoon voor een triple moet gaan.. Dubbel is voor mij voor in de bergen gewoon niet geschikt en ik vind het daar toch wel leuk fietsen, dus als het even kan wil ik dat wel doen
Maakt het nog uit op wat voor een fiets de compact gezet wordt? Is het soort BB relevant voor de vraag of het wel of niet gaat werken? (het zijn maar wat vragen, maar ik kan namelijk zelf niet bedenken waarom het niet zou werken, maar, zoals geschreven, waarom zou die verkoper het anders zeggen?)
@hendrikjan: theoretisch zou het iets uit kunnen maken ivm schakelhulpjes die niet optimaal afgestemd zijn tussen groot en klein blad. Ga je in de praktijk niet merken.
@licht/zwaar verzet discussie: vragensteller geeft zelf aan een lichtgewicht te zijn met kracht in de benen. Dan is 39x27 echt wel genoeg. Zeker als je ook nog bedenkt dat hij een goedkope oplossing wil.
Dat gezegd hebbende: ik denk dat ik mij naar forum maatstaven een behoorlijke klimmer kan noemen, en kwam met 39x25 if 27 overal boven, maar 34x25 rijdt toch een stuk fijner. Dus als je toch de keus hebt, zou ik altijd voor compact gaan. Vooral ook omdat daar ook gewoon een 39 op past.
@licht/zwaar verzet discussie: vragensteller geeft zelf aan een lichtgewicht te zijn met kracht in de benen. Dan is 39x27 echt wel genoeg. Zeker als je ook nog bedenkt dat hij een goedkope oplossing wil.
Dat gezegd hebbende: ik denk dat ik mij naar forum maatstaven een behoorlijke klimmer kan noemen, en kwam met 39x25 if 27 overal boven, maar 34x25 rijdt toch een stuk fijner. Dus als je toch de keus hebt, zou ik altijd voor compact gaan. Vooral ook omdat daar ook gewoon een 39 op past.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
ok, dat dacht ik zelf ook, maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom een fietsenmaker dat zou zeggen, de winkel staat volgens mij ook niet bekend als onkundig en of anderszins slecht.. Ik kreeg veel meer de indruk dat de man vanuit de praktijk redeneerde en ik juist vanuit de theorie...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40196
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zie het probleem niet. Zijn er genoeg die deze constructie toepassen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik ben het met je fm eens. Heb nu een paar jaar met compact (icm) 39t en vind het echt minder schakelen. Als je beide bladen vervangt schijnt het wel beter te zijn. Ik ben in ieder geval weer over geschakeld op een dubbel vrijstel. Als ik de bergen in ga wissel ik wel naar een compact. Dat is ook zo voor elkaar.hendrikjan schreef:ok, dat dacht ik zelf ook, maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom een fietsenmaker dat zou zeggen, de winkel staat volgens mij ook niet bekend als onkundig en of anderszins slecht.. Ik kreeg veel meer de indruk dat de man vanuit de praktijk redeneerde en ik juist vanuit de theorie...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
toch wel apart, dit gaat eigenlijk een beetje tegen de heersende consensus uit het topic in... hmm nog meer mensen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb meerdere compact crankstellen gehad, 3 in totaal en allemaal schakelde het perfect en net zo goed als een gewone dubbel.
Jij 30x29? Ik zal de laatste zijn om te beweren dat jij niet kan poldercrossen!mao schreef:Het is zo simpel, neem zo licht mogelijk mee punt.
In mijn geval 30x29 en als er iemand is die zegt dat ik niet kan fietsen dan gaan we ff samen een polder tochtje maken
On topic: het is tamelijk dom om niet een licht verzet mee te nemen vanwege je ego. Punt.
Ik heb jarenlang wedstrijden gefietst op niveau A-amateurs (in een inmiddels heel grijs verleden) met een lichtste verzet 42x21. En ja daarmee ging ik vrolijk naar Zuid-Limburg, Ardennen, Vogezen en de Alpen. Kwam overal boven, maar was het achteraf gezien slim? Neu, niet echt.
Tegenwoordig ben ik (nu zeker niet meer) zo'n Übermensch en heb ik gewoon sinds een paar jaar schaamteloos een triple met als kleinste verzet: 30x27.
Het zal me werkelijk een biet wezen wat iemand anders daarvan vind. Fietsen is plezier, een heerlijke lichamelijke inspanning en leuke tijdsbesteding maar voor mij geen modeshow. Zo maakt ieder zijn keus....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Uiteraard moet je fietsen met het verzet dat het meest geschikt voor je is, maar niet iedereen vindt een triple fijn (q-factor), en een cassette met max 25 tandjes heeft nu eenmaal minder grote gaten dan eentje met max 32 tandjes.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De eerste toerist die weet wat een Q-factor is moet ik nog tegenkomen, laat staan dat hij/zij er last van heeft.