Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2016

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 08 sep 2016 22:03

Het verlies van Dumoulin op 't laatst van de vuelta en de val van Kruiswijk waardoor hij de giro verliest: dat weet ik binnen 10 jaar nog. Maar ik weet zelfs niet of Dumoulin en Kruiswijk eigenlijk een rit hebben gewonnen? Had Kruiswijk dit jaar voor een ritoverwinning gereden in de giro hij had nooit geweten dat hij hem had (en moeten eigenlijk) kunnen winnen .
Hadden Froome en wiggins zich gefocust op ritten winnen , hoe hadden zij dan kunnen weten dat zij de tour ook konden winnen als ze het zelfs niet geprobeerd hadden? Contador is ook als 5° of 6° geeindigd in de tour hoor.
Moest chavez dan dit jaar in de vuelta zich ook al op een half uur laten rijden in de eerste ritten want hij rijdt wschlk ook geen top 3.
En als quintana volgend jaar terug geklopt wordt door froome ook maar enkel focussen op ritwinst. Een ding klopt niet in je redenering; je gaat er van uit dat als je niet voor het klassement rijdt je dan zeker een rit wint. Hoeveel van die nederlandse klassementsrenners zijn winnaartypes? Jurgen VDB bvb heeft in heel zijn leven al 1 keer gewonnen, maar zijn 4° plek in de tour blijft wel hangen, (in belgie toch).
Wanneer je met moeite een top 10 kunt rijden kun je je wschlk beter focussen op ritwinst maar jongens als dumoulin en kruiswijk moeten eerst hun mogelijkheden en eventuele grenzen leren kennen voor ze zich gaan focussen op ritwinst.
Gaan voor een goed klassement sluit ook geen ritwinst uit hé, je gaat tenslotte tot het uiterste gaan om samen mt de andere toppers aan te komen en eventueel te winnen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 09 sep 2016 08:17

Er is natuurlijk een verschil tussen een kleurloze top 10 of een net niet podium/ronde winst.
De Giro van Kruiswijk blijft hangen omdat hij kans had op de overwinning maar de meeste onder ons zullen niet weten dat hij al twee keer eerder top 10 heeft gereden in de Giro.
Kijk naar Breukink, iedereen weet dat hij de Giro verloren heeft maar hoeveel top 10's heeft hij gereden?
En natuurlijk is hij een keer derde geworden in Parijs maar was dat zijn enige wapenfeit in de Tour?
Ik denk dat alles valt en staat met de publiciteit die door de media gegenereerd wordt.
Kijk naar de Tour van Bau en Lau, iedereen weer ervan maar wat was ook alweer het eindresultaat?
Dumoulin wint dit jaar een schitterende etappe in de Tour maar was er vorig jaar niet een hele mooie etappewinst voor Lindeman in de Vuelta?

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 09 sep 2016 08:26

De etappewinst van Lindeman werd totaal ondergesneeuwd door Dafne Schippers met het WK 200m.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 09 sep 2016 08:30

Dat is dus precies wat ik bedoel met de "kracht" van de media. ;)

dc
Forum-lid

dc 09 sep 2016 11:51

grote ritzeges zijn vooral groots als de renner in kwestie ook kanshebber is op een eindzege.

- Peter Winnen was vooral spectaculair omdat hij in 81-82-83 ook voor top 5 streed en we hoopten op een tourzege. Daar was hij in 1983 niet eens zo heel ver vanaf, zeker omdat we niet wisten hoe goed Fignon eigenlijk was.
- Breukink heeft voor 1990 een proloog en een bergrit gewonnen in de Pyreneeen. Leuk, maar memorabel? Mwah. De twee tijdritten die hij won in 1990 waren super spannend omdat hij streed voor het podium. We herinneren hem ook voor de duels om de Giro winst
- Kuiper was top 3 kandidaat (had de TdF kunnen winnen)
- Van de Velde was een top 3 kandidaat

Maar Boogerd? Ja, hij won omdat Lance hem wat gunde en hij meezat in een enorme ontsnapping. Erg knap, maar memorabel? Meh.

De ritwinst van van Bon? Uhm? Geen idee waar en wanner dat was.
Knaven?

Context matters. :D

Maar we kunnen echt wel stellen dat Podium zwaarder telt dan ritwinst. Als we dan kijken naar Gesink dan zien we iemand die top 3 kan rijden. Bauke kan het dus ook. Kruijswijk wint met wat meer mazzel gewoon de Giro. Tom is IMHO gewoon een rondewinnaar, vraag is niet of, maar wat mij betreft wanneer.

Context moet heel goed beseffen dat jezelf op een halfuur laten rijden geen garantie is tot ritwinst. Dus wat dan? Dan heb je nada, noppes, nothing. Het is veel rationeler eerst te rijden voor het klassement en pas als dat niet lukt een rit proberen te winnen. Onze toprenners zijn gewoon goed genoeg voor een podium plek(dit itt tot een Boogerd).

Sterker nog, als we niet nog een keer meestrijden voor winst in een Grote ronde in de komende 5 jaar ben ik stomverbaasd. Het aantal ijzers in het vuur is jaren 80-achtig. Misschien zelfs wel breder.... (Zoet was op zijn retour, Winnen was al knecht toen Rooks+Breukink toppers werden). We hebben nu 3 man die voluit gingen voor winst/podium (Bauke/Steven/Tom) en Gesink die qua klasse absolute top is (wereldbekerwedstrijden, grote en kleine rondes)ware het niet dat hij zoveel pech heeft.

En als Wilco blijkt het talent te zijn wat we ervan hopen... dan is het ongekend en dan hebben we het qua klassementsrenners nog nooit zo goed gehad.

Had je iemand dit 5 jaar geleden gezegd had ik hem weggelachen.

Trouwens, klassiek is het ook weer leuk!

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 09 sep 2016 17:17

Even terug naar vandaag: Froome houdt lekker huis in de ITT! Chaves is ingehaald en is er aan voor de moeite.....
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 sep 2016 17:20

Ja, maar dat was verwacht natuurlijk. Quitana zal zo'n 1'15 overhouden gok ik.

Dan moet Froome morgen echt alles uit de kast trekken. De coupe Froome Vuelta 2016 is nog steeds mogelijk en ik blijf erbij dat hij dat gaat doen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

-Jorw-
Forum-lid

-Jorw- 09 sep 2016 17:25

Zorro schreef:Ja, maar dat was verwacht natuurlijk. Quitana zal zo'n 1'15 overhouden gok ik.

Dan moet Froome morgen echt alles uit de kast trekken. De coupe Froome Vuelta 2016 is nog steeds mogelijk en ik blijf erbij dat hij dat gaat doen.
Quintana ligt na 12 km al 46" achter, dan verwacht ik toch wel dat Froome meer dan 1'15" zal goedmaken. Ik voorspel toch zo'n 2'15 verschil

kawouter
Forum-lid

kawouter 09 sep 2016 17:28

en dan houdt Quintana dus 1'15" over. Zorro en jij zijn het helemaal eens.

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 09 sep 2016 17:30

Zo op 24.3 km al meer dan 1"30"...... valt nog een soort van mee voor Quintana

Ook op een TT fiets ziet Froome er echt niet uit... :?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 09 sep 2016 17:37

Wat is er met Samuel Sanchez gebeurd zeg??!

Froome pakt lekker uit met 47.7 km/u gemiddeld....
Nog 1'21" voorsprong.... dat zou te doen moeten zijn voor Quintana

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 sep 2016 17:57

En hoe Froome ook op zijn fiets zit (ik bash niemand hier) WHO GIVES A FUCK! Klaarblijkelijk werkt het voor hem om erg hard te gaan.

Ik zag zojuist het interview met Froome: 'Movistar is a strong team so it will be tough' ........blablabla.

Deze tijdrit van vandaag was niet bedoeld om die alleen maar te winnen. Het was een geplande actie om voor morgen voldoende in de buurt van Quintana te staan om daar de Vuelta 2016 te winnen.
Froome reed niet voor de ritoverwinning of de tweede plek Vuelta 2016.

Morgen komt er Froome vuurwerk en dan zal Quintana moeten volgen.

Zat ik er met 1'15" seconden voorspelde voorsprong in het algemeen klassement van Quintana na de rit van vandaag toch nog 6 seconden naast :(
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie