Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1652
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 dec 2021 11:14

maar is die nodig? uit jou verhaal maak ik op dat het met een spokey ook kan?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4527
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 dec 2021 11:26

Ik haal altijd band en velglint eraf om een wiel te richten. Nippels beschadigen nagenoeg altijd door gebruik van een nippelspanner vanaf de naafkant ( Spokey is de minst slechte).
Niet zijken maar reiden !

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1652
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 12 dec 2021 11:33

ok, thanks

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 09:18

Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?

Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3025
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 09:39

Ga je alu nippels gebruiken?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 10:51

Nope, voor een winterfiets blijkt dat toch niet zo tof te zijn (dit jaar niet zo'n probleem omdat er nauwelijks zout op de weg is gegooid)

Gewoon zwarte messing nippels.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3025
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 11:05

Dan hoef je geen washers te gebruiken in principe. Met alu nippels en carbon velgen voorkomt een washer enigszins wat corrosie, maar met messing zijn ze niet nodig (met de LB velgen).
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 mar 2022 11:33

Dan gebruik ik ze niet. Bedankt.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4768
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mar 2022 12:14

Hebben de washers niet een functie om de krachten wat beter te verdelen richting de velg? Dan zou je namelijk minder snel last krijgen van een scheurtje in de velg.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3025
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 mar 2022 13:06

Klopt. Maar niet alle velgen hebben deze nodig. Dat is afhankelijk van het ontwerp. Zo zijn er series velgen van DT waar zo'n ring meegeleverd wordt omdat deze nodig is. En andere series weer niet.
Ringen waren vroeger heel vaak nodig omdat de wanden van de velgen dunner waren.
Bij carbon is het niet nodig tenzij de fabrikant dit expliciet meldt. De spaakgaten zijn zodanig ontworpen dat ze de spanningen aankunnen. Doorgaans kun je met carbon verder gaan dan met alu qua spaakspanningen (niet nodig maar het kan).
Een goede reden om die ringen bij carbon te gebruiken is omdat je perse alu nippels wilt gebruiken. En de enige reden om dat te doen zou een kleurtje zijn. Voor de gewichtsbesparing hoef je het niet te doen want wat je bespaart met een alu nippel voeg je weer toe met dat ringetje.

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 19 mar 2022 14:33

Platte ringetjes worden overigens door de nippels bij het opbouwen van de spanning vanzelf conisch vervormd. Ik gebruik ze heel af en toe wel eens om de ERD van de velg effektief te 'vergroten' als de lengte van spaken die ik nog heb liggen niet ideaal is (net iets te lang) en ik geen tijd/geld ervoor over heb om een andere lengte aan te schaffen (ofwel deze niet leverbaar is).
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 27 mar 2022 22:52

De ringetjes op de 1e foto zijn te groot (gaan niet door de spaakgaten in de velgen van LB).

Bij de velgen van LB hoef je geen ringetjes onder de nippels te gebruiken.

De ringetjes op de 2e foto zou je kunnen gebruiken als je aluminium nippels neemt, eventueel alleen aan de bodykant van het achterwiel. Het idee is dan niet om er een sterkere constructie van te maken maar om de aluminium nippels beter te beschermen tegen wrijving. In die ringetjes kunnen de alu nippels lekker glijden en raken ze niet beschadigd. Maar echt nodig is het niet.

Die ovale ringetjes zijn klein en krijg je gemakkelijk uit de velg mocht er eentje in vallen.

TL@ schreef: 19 mar 2022 09:18 Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?



Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)

Plaats reactie