Eerste keer zelf een wiel bouwen
Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?
Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?
Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Ga je alu nippels gebruiken?
Dan hoef je geen washers te gebruiken in principe. Met alu nippels en carbon velgen voorkomt een washer enigszins wat corrosie, maar met messing zijn ze niet nodig (met de LB velgen).
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.
Je kunt ze gebruiken, maar ze voegen niet veel toe. Ja, wat extra gewicht.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hebben de washers niet een functie om de krachten wat beter te verdelen richting de velg? Dan zou je namelijk minder snel last krijgen van een scheurtje in de velg.
Klopt. Maar niet alle velgen hebben deze nodig. Dat is afhankelijk van het ontwerp. Zo zijn er series velgen van DT waar zo'n ring meegeleverd wordt omdat deze nodig is. En andere series weer niet.
Ringen waren vroeger heel vaak nodig omdat de wanden van de velgen dunner waren.
Bij carbon is het niet nodig tenzij de fabrikant dit expliciet meldt. De spaakgaten zijn zodanig ontworpen dat ze de spanningen aankunnen. Doorgaans kun je met carbon verder gaan dan met alu qua spaakspanningen (niet nodig maar het kan).
Een goede reden om die ringen bij carbon te gebruiken is omdat je perse alu nippels wilt gebruiken. En de enige reden om dat te doen zou een kleurtje zijn. Voor de gewichtsbesparing hoef je het niet te doen want wat je bespaart met een alu nippel voeg je weer toe met dat ringetje.
Ringen waren vroeger heel vaak nodig omdat de wanden van de velgen dunner waren.
Bij carbon is het niet nodig tenzij de fabrikant dit expliciet meldt. De spaakgaten zijn zodanig ontworpen dat ze de spanningen aankunnen. Doorgaans kun je met carbon verder gaan dan met alu qua spaakspanningen (niet nodig maar het kan).
Een goede reden om die ringen bij carbon te gebruiken is omdat je perse alu nippels wilt gebruiken. En de enige reden om dat te doen zou een kleurtje zijn. Voor de gewichtsbesparing hoef je het niet te doen want wat je bespaart met een alu nippel voeg je weer toe met dat ringetje.
Platte ringetjes worden overigens door de nippels bij het opbouwen van de spanning vanzelf conisch vervormd. Ik gebruik ze heel af en toe wel eens om de ERD van de velg effektief te 'vergroten' als de lengte van spaken die ik nog heb liggen niet ideaal is (net iets te lang) en ik geen tijd/geld ervoor over heb om een andere lengte aan te schaffen (ofwel deze niet leverbaar is).
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De ringetjes op de 1e foto zijn te groot (gaan niet door de spaakgaten in de velgen van LB).
Bij de velgen van LB hoef je geen ringetjes onder de nippels te gebruiken.
De ringetjes op de 2e foto zou je kunnen gebruiken als je aluminium nippels neemt, eventueel alleen aan de bodykant van het achterwiel. Het idee is dan niet om er een sterkere constructie van te maken maar om de aluminium nippels beter te beschermen tegen wrijving. In die ringetjes kunnen de alu nippels lekker glijden en raken ze niet beschadigd. Maar echt nodig is het niet.
Die ovale ringetjes zijn klein en krijg je gemakkelijk uit de velg mocht er eentje in vallen.
Bij de velgen van LB hoef je geen ringetjes onder de nippels te gebruiken.
De ringetjes op de 2e foto zou je kunnen gebruiken als je aluminium nippels neemt, eventueel alleen aan de bodykant van het achterwiel. Het idee is dan niet om er een sterkere constructie van te maken maar om de aluminium nippels beter te beschermen tegen wrijving. In die ringetjes kunnen de alu nippels lekker glijden en raken ze niet beschadigd. Maar echt nodig is het niet.
Die ovale ringetjes zijn klein en krijg je gemakkelijk uit de velg mocht er eentje in vallen.
TL@ schreef: ↑19 mar 2022 09:18 Ik heb net wat carbon velgen besteld bij Light Bicycle voor de gravelfiets. Voor de opbouw denk ik om rondellen (nippel washers) te gebruiken.
Is er een reden om gewone al dan niet conische te gebruiken?
Ze hebben ook nog ovale, maar dat lijkt me teveel gedoe (zeker als er zo 1 los in de velg terecht komt)
Website: https://www.maatwielen.nl