Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

Bram_
Forum-lid

Bram_ 17 mei 2020 18:06

Hier ben ik nogal een leek in 🙊

Ik ben op zoek naar een eerste fietsnavigatie.
Eerst was ik de garming edge explore tegengekomen, nadien de 530, deze lijkt toch wel stuk uitgebreider, maar wat ik niet snel terugvind en een voordeel vind van de explore is de vrije navigatie zal ik maar zeggen.

Of is dit ook mogelijk in de 530 naar een vooraf ingeladen punt te rijden? Bv halverwege een rit, dat je kan instellen dat je terug naar huis wilt vanaf dat punt? En is het de meerprijs waard voor een 530 tov explore?

Alvast mijn excuses als dit al eens gevraagd is geweest.

Raf77
Forum-lid

Raf77 17 mei 2020 18:19

Heeft er iemand problemen dat het scherm bevriest tijdens het rijden? Ik moet dan een harde reset uitvoeren en dan gaat ie weer.
Is 1x gebeurt na 4km, maar ook al na 70km.
Heb geen updates uitgevoerd of iets veranderd de laatste maand.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 17 mei 2020 19:02

Raf77 schreef: 17 mei 2020 18:19 Heeft er iemand problemen dat het scherm bevriest tijdens het rijden? Ik moet dan een harde reset uitvoeren en dan gaat ie weer.
Op mijn jaar met de 530 heb ik dit ondertussen 3 keer gehad.
De eerste keer vorig jaar in Denderleeuw (opweg naar de Muur van Geraardsbergen)

De tweede en derde keer in de afgelopen maand. Weer in Denderleeuw toen ik terug kwam van de Muur. 2 keer op exact dezelfde plaats. Ik denk dat het aan de route lag die toen geladen was. Hij herstarte wel uit zichzelf. Minuutje gewacht tot de route terug geladen en weer weg.
Ik heb de route nu een beetje aangepast. Binnenkort nog eens testen (route was gemaakt met Komoot)
Bram_ schreef: 17 mei 2020 18:06 Hier ben ik nogal een leek in 🙊

Eerst was ik de garming edge explore tegengekomen, nadien de 530, deze lijkt toch wel stuk uitgebreider, maar wat ik niet snel terugvind en een voordeel vind van de explore is de vrije navigatie zal ik maar zeggen.

Of is dit ook mogelijk in de 530 naar een vooraf ingeladen punt te rijden? Bv halverwege een rit, dat je kan instellen dat je terug naar huis wilt vanaf dat punt? En is het de meerprijs waard voor een 530 tov explore?

De 530 heeft geen touchscreen en kan niet navigeren naar een adres dat je ingeeft op het toestel. Als je de locatie op voorhand in de 530 steekt, is navigeren geen probleem.
Je kan ook steeds kiezen voor terug naar start (langs dezelfde route of direct)

Ik heb de belangrijkste locaties voor mij in mijn 530 gestoken (thuis, start van groepsritten, tussenpunten die ik graag passeer, adressen van mijn fietsmakkers) waardoor ik altijd kan navigeren naar waar ik wil.

Het grootste nadeel van de Edge Explore is de beperkte batterijduur, na 100-150km is het meestal wel op. De 530 kan makkelijk 300km aan met gsm en vermogenmeter gekoppeld (500km zal ook wel lukken maar dat heb ik nog niet zelf geprobeerd)

De Explore kan ook niet koppelen met een vermogenmeter.

Ik zou dus voor de 530 gaan.
Afbeelding

Bram_
Forum-lid

Bram_ 17 mei 2020 20:01

TL@ schreef: 17 mei 2020 19:02
Raf77 schreef: 17 mei 2020 18:19 Heeft er iemand problemen dat het scherm bevriest tijdens het rijden? Ik moet dan een harde reset uitvoeren en dan gaat ie weer.
De eerste keer vorig jaar in Denderleeuw (opweg naar de Muur van Geraardsbergen)

De tweede en derde keer in de afgelopen maand. Weer in Denderleeuw toen ik terug kwam van de Muur. 2 keer op exact dezelfde plaats. Ik denk dat het aan de route lag die toen geladen was. Hij herstarte wel uit zichzelf. Minuutje gewacht tot de route terug geladen en weer weg.
Ik heb de route nu een beetje aangepast. Binnenkort nog eens testen (route was gemaakt met Komoot)
Bram_ schreef: 17 mei 2020 18:06 Hier ben ik nogal een leek in 🙊

De 530 heeft geen touchscreen en kan niet navigeren naar een adres dat je ingeeft op het toestel. Als je de locatie op voorhand in de 530 steekt, is navigeren geen probleem.
Je kan ook steeds kiezen voor terug naar start (langs dezelfde route of direct)

Ik heb de belangrijkste locaties voor mij in mijn 530 gestoken (thuis, start van groepsritten, tussenpunten die ik graag passeer, adressen van mijn fietsmakkers) waardoor ik altijd kan navigeren naar waar ik wil.

Het grootste nadeel van de Edge Explore is de beperkte batterijduur, na 100-150km is het meestal wel op. De 530 kan makkelijk 300km aan met gsm en vermogenmeter gekoppeld (500km zal ook wel lukken maar dat heb ik nog niet zelf geprobeerd)

De Explore kan ook niet koppelen met een vermogenmeter.

Ik zou dus voor de 530 gaan.
Bedankt om dit even duidelijk te maken voor me! Het zal idd de 530 worden nu.

Wichert
Forum-lid

Wichert 17 mei 2020 21:56

Wat is de makkelijkste manier om op een 530 een locatie op te slaan? Moet dat door een positie op de kaart te selecteren of kan het bijvoorbeeld ook via de pc?

Raf77
Forum-lid

Raf77 18 mei 2020 07:13

TL@ schreef: 17 mei 2020 19:02

De tweede en derde keer in de afgelopen maand. Weer in Denderleeuw toen ik terug kwam van de Muur. 2 keer op exact dezelfde plaats.
Ik heb een sterk vermoeden dat het wel eens aan de bleutooth verbinding tussen gsm en toestel zou kunnen liggen.
Heb nu koppeling op toestel via garmin connect verwijderd en ook in m'n gsm koppeling weg gedaan en opnieuw gekoppeld.
Laatst gewijzigd door Raf77 op 18 mei 2020 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2020 07:21

Wichert schreef: 17 mei 2020 21:56 Wat is de makkelijkste manier om op een 530 een locatie op te slaan? Moet dat door een positie op de kaart te selecteren of kan het bijvoorbeeld ook via de pc?
Positie op de kaart kan, beetje omslachtig.

Als je ergens bent => huidige locatie opslaan (meest eenvoudige maar dan ben ja al waar je naartoe wilt :mrgreen: , handig voor thuis locatie)

Ik gebruik Basecamp ( oude Garmin software, nogal lomp en onhandig maar ja kan al je locaties opslaan en naar eender welke Garmin sturen)

https://www.garmin.com/nl-BE/software/basecamp/
Afbeelding

Zwemer
Forum-lid

Zwemer 27 mei 2020 07:09

Ik heb gisteren m’n eerste rit met de 530 gemaakt. Nu is Garmin Connect gekoppeld met strava, alleen komt er in strava een link te staan en niet de route zoals normaal. Heb ik iets verkeerd ingesteld?

ralpho
Forum-lid

ralpho 02 jun 2020 18:51

Ik heb naast mijn Edge 810 nu de edge 530 gekocht. Ik had gehoopt dat met name mijn koersen automatisch zouden syncen naar de Edge 530 bij het synchroniseren, maar helaas.
Hoe krijg ik de koersen van mijn Edge 810 het meest eenvoudig op mijn Edge 530 overgezet?

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 jun 2020 22:39

ralpho schreef: 02 jun 2020 18:51 Ik heb naast mijn Edge 810 nu de edge 530 gekocht. Ik had gehoopt dat met name mijn koersen automatisch zouden syncen naar de Edge 530 bij het synchroniseren, maar helaas.
Hoe krijg ik de koersen van mijn Edge 810 het meest eenvoudig op mijn Edge 530 overgezet?
Hang ze allebei aan een computer en kopiër de fit bestanden van de 810 naar de 530.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 05 jun 2020 17:46

De instelling FTP automatisch berekenen, wat houd dat precies in? Elke rit probeert hij een juiste FTP te bepalen?

Of zo nu en dan?

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 12 jun 2020 21:06

Bovenstaande vraag heb ik nog. Ik zou verwachten met automatische berekening dat FTP een beetje zou fluctueren. Maar hij heeft 1x berekening gedaan....en daarna nooit meer.

Nog een vraag.....waarop word trainingstatus gebaseerd? Vind het wat apart. Vandaag hersteltraining gedaan....zeurt ie dat het niet productief is

Plaats reactie