Pagina 27 van 53

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 10:14
door nijkie
Hanz Bé schreef: ↑22 dec 2021 09:29 Met binnenbanden @Nijkie? Dan zou ik toch iets conservatiever zijn. Ergens hoog in de 2 bar ofzo.
Doen we er 0,5 bar bij😉

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 12:01
door Aesch
tinot schreef: ↑21 dec 2021 23:16 Mijn ervaringen ook maar eens gedeeld met de Vredestein Aventura's in 38 mm uitvoering, na ruim 800km, met binnenbanden: ze worden verkocht als allrounders, en dat zijn ze ook in mijn waarneming. Ze vallen me alleszins mee op stukken waar meer grip nodig is, zelfs als het licht modderig is. Bandendruk heb ik wel op 3.1 voor en 3.7 achter gezet (met 75 kg), eerst had ik ze harder staan maar dan moet je offroad toch aan je vullingen denken :mrgreen:
Ik heb deze banden ook, 44mm weliswaar, maar rijd op 2.1voor en 2.3 achter @ 82kg dus echt een heel stuk lager. Boven de 3 alleen de eerste nacht na (bij)vullen met sealant, Dit is voor gemengd 'gooisch' gravel. Meer bos doe tikkie lager, meer vlak tikkie hoger.
Heel erg fijne banden wat mij betreft!

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 13:38
door havana
Ik vind 3.1 / 3.7 echt heel hoog, dat zijn drukken waarmee je op de weg moet rijden en zeker niet in het terrein. Haal er maar 1 bar af, of meer!

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 17:05
door tinot
havana schreef: ↑22 dec 2021 13:38 Ik vind 3.1 / 3.7 echt heel hoog, dat zijn drukken waarmee je op de weg moet rijden en zeker niet in het terrein. Haal er maar 1 bar af, of meer!
Gelet op deze en andere reacties ga ik maar 's wat naar beneden in bars :)

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 20:01
door Rubik
Hier nog een voorstander van lage barren ;)

Met de Schwalbe G-on Bite in 45 mm rij ik (78 kg) met 2 bar voor, 2,3 achter. Met binnenbanden. Is tot nu toe voldoende druk om de velg nooit te raken. Prima grip op de modderige bospaden de afgelopen regenachtige weken.

De penalty qua rolweerstand op de weg vind ik ook wel meevallen. Gevoelsmatig is de rolweerstand bij 3 bar hetzelfde als met een bar minder. Volgens mij adviseert Schwalbe 3,5 bar als minimum druk, het ontgaat me totaal hoe ze deze waarde hebben bepaald...

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 20:20
door hayes
Verslijten banden eigenlijk niet een stuk sneller met zo'n lage druk?

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 22 dec 2021 21:48
door nijkie
hayes schreef: ↑22 dec 2021 20:20 Verslijten banden eigenlijk niet een stuk sneller met zo'n lage druk?
Geen idee,maar je pas de druk aan de ondergrond aan.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 23 dec 2021 07:55
door hayes
Ja uiteraard, maar op verhard/asfalt rijden met 2 of 2,5 bar is echt laag.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 23 dec 2021 07:58
door TL@
In mijn WTB Resolute (42mm) voelt dat niet te laag aan. Ik doe er heel wat asfalt mee (de weg van en naar een TT) en dat gaat best vlot.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 23 dec 2021 09:00
door wasbeer2006
Als je echt een rit alleen op verhard rijd kan je er 3 bar in doen.
Met MTB banden op de weg rijd ik tussen de 2.5 en 3 bar.

Harder heeft geen echt geen zin. en die banden zijn in mm tussen de 54 en 59

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 23 dec 2021 20:33
door galileo2
Ik heb schwalbe g-one all round 40-622, met binnenbanden omdat velgen niet TLR zijn.
Ik heb de voorbije 2 jaar reeds 4 x lek gehad, telkens snake bike.
Er zit niets anders op dan minimaal 3 bar druk te zetten, dan heb ik geen probleem.
(mijn gewicht = 85 kg, fiets = Cube nuroad race alu)

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 dec 2021 16:00
door MonkeyRider
Velgbreedte scheelt ook veel, ik kon met oude G-one 40 ( niet tlr ) op 22mm inw velg makkelijk 0.5 bar lager als op 17-18mm. 3.0 achter en 2.5 voor was wel de grens op paar Alpenpaden met 90kg. 3.5-3.0 als er veel asfalt in zit.

Vredestein Aventura 44mm op 24mm inw velgen rijdt ik met biba's rond 3.0-2.5 met veel asfalt. kan lager maar dan wordt ie merkbaar trager op de weg.