Leveringstermijnen nieuwe racefietsen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40348
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik vind het gewoon niet mooi. Enige groep die bij shimano er fraai uitziet is DA imho. Veel mooiere kleur/afwerking.
Dan doet Sram/Campa dat beter, daar is het verschil qua uitstraling veel kleiner tussen de groepsets.
Iedereen kan wel mooi lullen dat Tiagra prima is, maar Ernie slaat hierboven wel de spijker op zijn kop
Dan doet Sram/Campa dat beter, daar is het verschil qua uitstraling veel kleiner tussen de groepsets.
Iedereen kan wel mooi lullen dat Tiagra prima is, maar Ernie slaat hierboven wel de spijker op zijn kop
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13890
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je ziet bij Shimano veel meer dat je met een budgetgroep rijd.
Precies hetzelfde als met een VW of Audi, heb je geen serieus pakket erop is het net niet.
Bv een dure sl7 kopen of f12 met ultegra vind ik net niet...... met force vind ik dat net ff anders.
Precies hetzelfde als met een VW of Audi, heb je geen serieus pakket erop is het net niet.
Bv een dure sl7 kopen of f12 met ultegra vind ik net niet...... met force vind ik dat net ff anders.
Mag je uiteraard vinden, maar deze discussie gaat over de functionele kwaliteits- en prijsverschillen tussen de groepsets en bijbehorende groepsetschaamte (het woord van 2022 ).daniel1975 schreef: ↑09 jan 2022 11:38 Ik vind het gewoon niet mooi. Enige groep die bij shimano er fraai uitziet is DA imho. Veel mooiere kleur/afwerking.
Dan doet Sram/Campa dat beter, daar is het verschil qua uitstraling veel kleiner tussen de groepsets.
Iedereen kan wel mooi lullen dat Tiagra prima is, maar Ernie slaat hierboven wel de spijker op zijn kop
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De groepsetschaamte veroorzaken wij fietsers zelf. Dat komt door de wedloop die er in alle toegroepjes gaande is. Menig toergroepje bestaat uit carbon aero racers en hoge velgen. En daarom is er niks leukers dan oude meuk tot leven wekken en er echt hard op rijden. Begin je met fietsen en kom je in een toergroepje terecht dan heb je al snel het idee dat je het allemaal nodig hebt. Je wordt sowieso een aantal keer kansloos gelost. Dan gaat er al snel in je hoofd spelen of je fiets wel goed genoeg is.
Ik heb ik mijn ogen de hele weg omhoog qua upgraden al gehad. Ik wilde ook altijd mooier en "beter" Toen tot de conclusie gekomen dat het zeker niet allemaal nodig is, zeker niet als je de wedstrijden vaarwel zegt. Als je goed opjectief kijkt zijn er bepaalde dingen zeker niet "beter" dan vroeger. Niemand heeft de extra stijfheid van hollowtech II laat staan 30mm assen echt nodig. En qua levensduur en weerstand leeft er nog maar weinig op tegen vierkante as. ( dure hambini bbs misschien ). Als je echt objectief kijkt moet je ook zeker niet meer willen dan 10sp. Moet het werkelijk allemaal nog dunner? Dat kan voor de levensduur ook niet goed zijn. En dat blijkt dan ook wel. Vind ik Ekar gaaf? Zeker. Wil ik een Ekar cassette door de bagger rijden en zeer rap verslijten.... zeker niet!
Er is niks mis met een fijne lichte fiets. Ik hoef ook zeker geen zwaar onding. En ik heb ook een powermeter. En omdat ik van sleutelen houdt ben ik ook graag aan het upgraden. Ik houd ook zeker van mooi gemaakte onderdelen. CNC stuurpennen etc. Maar ik heb ook een hekel aan dingen die onnodig stuk gaan. ( invretende 30mm assen!, dura ace cassettes, carbon zadelrails, carbon sturen ) Waar de marketing meer waarde heeft dan de onderliggende technische kwaliteit van de ontwikkelaars. Canyon Aeroad en SL7. Kwaliteit en prijs zijn al lang niet meer met elkaar verweven.
Vaak is er ook niet anders meer te koop. Maakt er nog iemand een mooie lichte aluminium crank voor vierkant met 5x110(130) bcd voor de weg? Volgens mij niet. Zo een crank verslijt namelijk nooit meer. En 1x in de 50.000 km een bb verkopen zet ook geen zoden aan de dijk voor fabrikanten. Is het objectief de beste oplossing. In mijn ogen wel.
Ik heb ik mijn ogen de hele weg omhoog qua upgraden al gehad. Ik wilde ook altijd mooier en "beter" Toen tot de conclusie gekomen dat het zeker niet allemaal nodig is, zeker niet als je de wedstrijden vaarwel zegt. Als je goed opjectief kijkt zijn er bepaalde dingen zeker niet "beter" dan vroeger. Niemand heeft de extra stijfheid van hollowtech II laat staan 30mm assen echt nodig. En qua levensduur en weerstand leeft er nog maar weinig op tegen vierkante as. ( dure hambini bbs misschien ). Als je echt objectief kijkt moet je ook zeker niet meer willen dan 10sp. Moet het werkelijk allemaal nog dunner? Dat kan voor de levensduur ook niet goed zijn. En dat blijkt dan ook wel. Vind ik Ekar gaaf? Zeker. Wil ik een Ekar cassette door de bagger rijden en zeer rap verslijten.... zeker niet!
Er is niks mis met een fijne lichte fiets. Ik hoef ook zeker geen zwaar onding. En ik heb ook een powermeter. En omdat ik van sleutelen houdt ben ik ook graag aan het upgraden. Ik houd ook zeker van mooi gemaakte onderdelen. CNC stuurpennen etc. Maar ik heb ook een hekel aan dingen die onnodig stuk gaan. ( invretende 30mm assen!, dura ace cassettes, carbon zadelrails, carbon sturen ) Waar de marketing meer waarde heeft dan de onderliggende technische kwaliteit van de ontwikkelaars. Canyon Aeroad en SL7. Kwaliteit en prijs zijn al lang niet meer met elkaar verweven.
Vaak is er ook niet anders meer te koop. Maakt er nog iemand een mooie lichte aluminium crank voor vierkant met 5x110(130) bcd voor de weg? Volgens mij niet. Zo een crank verslijt namelijk nooit meer. En 1x in de 50.000 km een bb verkopen zet ook geen zoden aan de dijk voor fabrikanten. Is het objectief de beste oplossing. In mijn ogen wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
We gaan behoorlijk off topic maar de consensus is dat tiagra een prima groep is maar omdat de marketing van Shimano zo goed is rijden we toch allemaal rond met duurder spul waarvan we het verschil eigenlijk niet merken.
Daarnaast lijkt Shimano groepen naar onderen door te schuiven en zou je dus kunnen stellen dat de ultegra van nu binnen een paar jaar gelijk is aan de dan nieuwe 105 en nog wat jaren later de tiagra gelijk is aan de huidige ultegra. Maar toch straalt een 6 jaar oude ultegra groep waarschijnlijk beter af dan een fiets met een nieuwe tiagra groep.
Daarnaast lijkt Shimano groepen naar onderen door te schuiven en zou je dus kunnen stellen dat de ultegra van nu binnen een paar jaar gelijk is aan de dan nieuwe 105 en nog wat jaren later de tiagra gelijk is aan de huidige ultegra. Maar toch straalt een 6 jaar oude ultegra groep waarschijnlijk beter af dan een fiets met een nieuwe tiagra groep.
In het geval van Tiagra gaat die vlieger nog enigszins op omdat inderdaad niet alle merken het aanbieden op een carbon racefiets. Bij Giant, Trek, Cannondale en Specialized b.v. kan het wel en dat zijn de grootsten ter wereld.
Ik denk dat het grootste probleem is dat is Cube en Canyon vaak voor hetzelfde geld 105 of zelfs Ultegra kunnen bieden.
Waarom zij dan weer geen Tiagra aanbieden op carbon, is mij een raadsel. Wellicht wordt de marge dan te klein.
Bij gravelbikes zie je ook nauwelijks GRX 400. Dat ligt er dan wellicht aan dat de kopers al een 11 speed racer hebben.
Ik denk dat het grootste probleem is dat is Cube en Canyon vaak voor hetzelfde geld 105 of zelfs Ultegra kunnen bieden.
Waarom zij dan weer geen Tiagra aanbieden op carbon, is mij een raadsel. Wellicht wordt de marge dan te klein.
Bij gravelbikes zie je ook nauwelijks GRX 400. Dat ligt er dan wellicht aan dat de kopers al een 11 speed racer hebben.
Campagnolo Ultra Dork
Iedereen vindt Tiagra dus meer dan genoeg en je moet niet meer willen. Maar niemand rijdt er echt mee
Zelf wil ik enkel nog DI2 en als die in 105 komt, dan zal dat ook wel voldoen (voordat ik DI2 reed, had ik altijd al 105). Middle of the road is bijna altijd goed (zoals mijn pa zaliger zei: koop nooit het duurste en ook nooit het goedkoopste dan heb je het minste kans op een miskoop)
Zelf wil ik enkel nog DI2 en als die in 105 komt, dan zal dat ook wel voldoen (voordat ik DI2 reed, had ik altijd al 105). Middle of the road is bijna altijd goed (zoals mijn pa zaliger zei: koop nooit het duurste en ook nooit het goedkoopste dan heb je het minste kans op een miskoop)