Ook ik kon het niet laten om 50mm Carbon Clinchers te kopen. Hieronder heb ik mijn persoonlijke bevindingen beschreven.
Woom Wheels
Woom Wheels is een eenmanszaak in Leiden die door Jolmer wordt gerund. De communicatie vooraf en achteraf ben ik zeer over te spreken. Hij zorgt altijd voor een snelle reactie met een duidelijk antwoord. De bouwtijd van de wielset was naar mijn mening ook zeer goed, namelijk 2 dagen vanaf de bestelling.
Wielset en toebehoren
Woom Wheels biedt zijn wielsets in verschillende hoogtes, met een 11 speed SRAM/Shim/Campa, aan. Alle wielsets bestaan uit een volledige carbonvelg met een remrand van basalt. De kwaliteit van de naven met industrielagers zijn te vergelijken met de Shimano Ultegra naven. Wanneer je een wielset bij Woom Wheels besteld krijg je de keuze om de naaf en spaaknippels in de gewenste kleur te laten monteren. Naast de wielset krijg je de volgende onderdelen erbij:
- Remblokken
- Snelspanners
- Spacer, indien je een 10 speed systeem hebt
Gewicht
De wielsets waar ik geïnteresseerd in was, waren de 38mm en 50mm. Woom Wheels geeft zelf aan dat de 38mm 1388 gram en de 50mm 1485 gram wegen. Persoonlijk vind ik de uitdaging om mijn racefiets richting de 6,8kg te krijgen dus ik was geneigd om voor de 38mm te gaan. Daarnaast wist ik niet wat voor invloed de wind had op de 50mm, echter vond ik de looks van de 50mm super! Uiteindelijk ben ik toch voor de 50mm gegaan voor de looks maar ook omdat ik t.o.v. mijn Fulcrum R3 al circa 100gr winst had.
Nadat ik ze vorige week maandag had opgehaald viel mij gelijk op hoe netjes alles is afgewerkt en hoe soepel de naven lopen. Uiteraard heb ik ze thuis nog is nagewogen en wat bleek nou:
Voorwiel: 640 gram
Achterwiel: 791 gram
Wielset: 1431 gram
Toch een kleine 50 gram lichter dan aangegeven!
Zoals eerder is gemeld komen bij de wielset een setje snelspanners bij. Deze heb ik ook de weegschaal gelegd:
Voor & Achter (Samen): 49 gram
De snelspanners van de Fulcrum R3 zijn circa 110 gram maar de klemkracht van de R3 vind ik persoonlijk beter.
Velglint
In eerste instantie was ik van plan om Veloplugs te gebruiken. De Veloplugs worden in verschillende maten geleverd, dit is de grote van het spaakgat. De spaakgaten van de wielset zijn 7,6mm en de kleinste Veloplug is 8,0mm. Je zou denken wat maakt die 0,4 mm uit!?! Nou het verschil van je band er normaal op krijgen en het niet erop krijgen van je band (Conti GP 4000S). Ik baalde omdat ik graag op de fiets sprong om van mijn nieuwe wielen te genieten. Vervolgens een dunne velglint erop laten zetten en ik kon gelukkig fietsen!
Rijervaring
In de afgelopen 2 dagen heb ik 190km gefietst om te kunnen ervaren hoe de wielset reageert met de wind. Ik merkte duidelijk dat de hoge velgen meer werden beïnvloed door de wind, soms kwam ik er dan ook achter dat je bij gebouwen en bruggen (Brienernoord) op moet letten. Ja het is wennen maar de dagen dat het hard waait als gisteren (met mooi weer) kan ik op twee handen tellen.
Voordat ik de wielen had, heb ik op dit forum gekeken naar de verschillende ervaringen qua remblokken. Het viel mij op dat de Swissstop Flash Yellow King en Reynolds Blue Cyro Carbon vaak werden genoemd. Uiteindelijk ben ik voor de Reynolds gegaan en met droog weer remmen ze naar mijn mening even goed als een aluminium velg. Zelf heb ik nog niet mogen ervaren hoe het met nat weer is maar dit zal ook niet veel voorkomen, ben namelijk zuinig op mijn spullen.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze wielen en heb er zeker nog geen spijt van gehad!